هرگاه مسلمانان در کنار هم و در قالب امت واحده بوده اند، موجب تمدن سازی اسلامی شده است

در همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی «دکتر منوچهر متکی» معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در حقیقت اقدام شکل گرفته در قالب مجمع جهانی تقریب مذاهب ایده و اندیشه امام(ره) بود که در بعد از انقلاب بیان کردند، و نهادینه کردن آن توسط مقام معظم رهبری انجام شد و شکل گرفت.

وی بیان داشت: وحدت و تمدن سازی نوین اسلامی ارائه پیام روشن این ایده است که هرزمان مسلمانان در کنار هم و در قالب امت واحده بوده اند، موجب تمدن سازی اسلامی شده است. ارائه نظام حکومت الگو و شکل گیری آن زمانی محقق می‌شود که مبانی آن تبیین شده باشد و هرزمانی که این وحدت شکل نگرفته است نتیجه عکس داشته است.

معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: همانگونه که گفته شد تمدن نوین اسلامی یعنی در زمان حاضر حداقل در بعد تئوری و نظری، نظام هماهنگ از اسلام را در حوزه های مختلف تعریف بکنیم. برخی از محققین دیدگاه های مقام معظم رهبری پیرامون تمدن سازی را جمع آوری کرده اند اما آنچه که نیاز امروز است بازنویسی و تعریف این نظرات و تبیین مولفه و شاخص های تمدن اسلامی جمع آوری شده از دیدگاه های رهبری است.

وی اظهار داشت: دو کلمه ایران و آمریکا، کلمه ایران در آمریکا و آمریکا در ایران بیشترین کلماتی هستند که در دو کشور نام برده شده است که دلیل آن نیز دو نکته است. نکته اول اهمیت هریک از این دو کشور است برای یکدیگر از زاویه های متفاوت و مختلف، و نکته دوم قدرت سخت افزاری و نرم افزاری این دو کشور برای مهمترین تحولات بین المللی می‌باشد.

«دکتر متکی» افزود: برای این آمریکا، اتفاقی که در ایران حادث شد بیشترین دقدقه فکری را ایجاد کرد تا با این انقلاب چه بکند و برای مقابله با آن چه اقداماتی را انجام بدهند. امریکایی ها از تجارب خوبی برخوردار هستند و تصورشان نیز این بود که به راحتی می توانند سرمایه از دست رفته شان را برگردانند و انقلاب را شکست دهند. راه اندازی شورای همکاری های خلیج فارس و شکل گیری دولت‌هایی که خمیرمایه‌هایی از اسلام را ارائه کنند و رهبری کشورهای اسلامی را برعهده بگیرند از جمله اقدامات غرب و امریکایی‌ها بود.

وی ادامه داد: امروز براندازی و استحاله نمودن نظام و انقلاب اسلامی ایران در دستور کار استکبار جهانی قرار داشته و همچنان به دنبال آن می باشند. حضور سعودی ها به عنوان مبلغان اسلام پس از انقلاب از موارد خوشایند غرب بوده است؛ چراکه آنان اسلامی را ارائه می کردند که خطری برای استکبار نداشت و غربی ها نیز از آن حمایت می کردند.

وزیر سابق امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: این تحول های مثبت در ایران اسلامی در رصدخانه های رژیم صهیونیستی و محافل آمریکایی با دقت مورد توجه قرار می گرفت و آنان کرسی های اسلام شناسی و شیعه شناسی را در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی در دانشگاه های تلاویو راه اندازی کردند.

وی بیان داشت: غرب و امریکا به دلیل اینکه توان مقابله مستقیم با ایران و انقلاب اسلامی را نداشتند و آن هم به دلیل فراگیر شدن این انقلاب بود، شروع به ایجاد یک باور ایدئولوژیک و اعتقادی کردند که با ایجاد باور غلط که حتی شعار ضد امریکایی هم بدهد همانند القاعده، طالبان، داعش، شیعه انگلیسی، اسلام امریکایی بتوانند با این کار از نشر اسلام و انقلاب در دلها جلوگیری کنند.

«دکتر متکی» درپایان اظهار داشت: امریکایی ها، سعودی ها، صهیونیست ها یک حربه ای را بکار گرفته اند که مقابله با آن ساده نیست و پس از سی و چند سال ملاحظه و رصد دقیق انقلاب اسلامی به آن رسیده اند. باید جهات فقهی، قرآنی، روایی و تاریخی تقریب را شناسایی نمود و به دنبا عرضه نمود تا بتوان با سوء استفاده دشمنان مقابله کرد. باید با هفکری و همراهی تمام مذاهب اسلامی برای وحدت و شکل گیری امت واحده اسلامی و تقریب مذاهب اقدامات مناسب و جدی صورت گیرد.