امام موسی صدر سروش وحدت

موضوع:

وحدت و تقریب

نویسنده: عبد الرحيم اباذری

سال چاپ: 1383

معرفی:

این کتـاب که پنجمیـن اثر از مجموعـه «طلایـه داران تقریـب» است، به زندگینامه، فعالیت­ های وحـدت‌گرایانه و تفکرات و اثار امام موسی صدر اختصاص دارد .

وی که فرزند ایت الله سید صدرالدین صدر است در ۱۳۰۷ ش. در قم چشم به جهان گشود. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، در ۱۳۲۰ ش. وارد حوزه علمیه قم شد و در محضر پدر، و ایات عظام سید محمّدباقر سلطانی طباطبایی، عبدالجواد جبل عاملی، محقق داماد، علامه طباطبایی و دیگران به کسب علوم حوزوی پرداخت و به درجه اجتهاد رسید. وی همچنین موفق به اخذ درجه کارشناسی از رشته حقوق اقتصادی در دانشگاه تهران شد. امام صدر در ۱۳۳۲ش. به نجف اشرف رفت و به مدت چهار سال در محضر اساتیدی چون سید محسن حکیم، سید عبدالهادی شیرازی و دیگران به تحصیل مشغول شد. در ۱۳۳۷ ش. به قم بازگشت و به همراه دوستان خود مجله مکتب اسلام را پایه‌گذاری کرد اما طولی نکشید که در پی درخواست علمای لبنان به این کشور رفت و با فعالیت­ های مختلف دینی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حزبی توانست شرایط نابسامان و اختلافات قومی و مذهبی و دینی را کاهش دهد؛ هر چند دشمنان از شرایط قومی و دینی لبنان برای رسیدن به مطامع خود، بهره می‌بردند. امام موسی صدر بعد از تشکیل «مجلس اعلای شیعیان لبنان»، در روز تصدی ریاست این مجلس، طی سخنانی به دو مسئله مهم در خط مشی این مجلس تاکید کرد: اقدام اساسی برای عدم تفرقه میان مسلمانان و تلاش فراوان برای رسیدن به وحدت کامل، همکاری و تعامل با تمام طوایف مذهبی لبنان و کوشش برای حفظ وحدت در کشور.

امام صدر علاوه بر ارمان خود در وحدت مذاهب در لبنان، همواره وحدت امت اسلامی را یکی از ارزوهای خود می دانست و برای ان تلاش های فراوانی می كرد. وی وقتی که وارد لبنان شد، در همان فرصت اول روابط دوستانه‌ای با علمای اهل سنت برقرار نمود و از جمله با محی‌‌الدین حسن (مفتی اهل سنت) ارتباط دوستانه و مداومی ایجاد کرد.

وی همچنین در نامه‌ای خطاب به مفتی وقت لبنان، شیخ حسن خالد، خواستار اقدام عملی برای وحدت بین مذاهب اسلامی شد. وی در این نامه طرحی مبنی بر یکی کردن فقه، ایجاد هدف­ های شرعی، اجتماعی و هدف­های میهنی برای اتحاد مسلمانان و نزدیک کردن انان به یکدیگر ارائه داد.

امام موسی صدر در ۱۹۷۰ م. در کنفرانس سالانه «مجمع پژوهش‌های اسلامی» الازهر در قاهره ضمن تاکید بر این مسائل، طرح مدونی را در این خصوص ارائه کرد که مورد استقبال حاضران و زمینه ساز عضویت دائم وی در این مجمع شد.

اثاری از امام موسی صدر به یادگار مانده که اقتصاد در مکتب اسلام، اسلام و شکل اختلاف طبقاتی، اسلام و فرهنگ قرن بیستم، المعاملات الجدیده فی ضوء الفقه الاسلامی، السلام و المراه و الاسلام و التربیه المدنیه، ازاین شمارند.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸