فقهیات بین السنة والشیعة

موضوع:

پاسخ به شبهات

نویسنده: عاطف سلام

سال چاپ: 1386

معرفی:

كتاب فقهیات بین السنة والشیعة نوشته عاطف سلام ، برای اولین بار پس از صدور فتوای مشهور شیخ محمود شلتوت مفتی الأزهر مبنی بر جواز تبعیت و تقلید از مذهب امامیه در مصر منتشر شده است و در چاپ اول همراه با مقدمه ‏ای مبسوط توسط آقای جمال البناء برادر شهید حسن البناء بوده است.

این چاپ همراه با مقدمه ‏ای كوتاه از آقای سید هادی خسروشاهی مبنی بر چگونگی تهیه كتاب و ویژگی‏ های مؤلف می ‏باشد.

 مؤلف مطالب خویش را مستند به كتاب و سنت می‏ نماید. و شش مسئله مورد اختلاف مذهب شیعه و مذاهب اهل سنت را بررسی و برای تمام آنان در منابع اهل سنت احادیث و فتاوای بسیاری را نقل می‌كند. وی در بیشتر موارد نظر علماء شیعه را كه مستند به احادیث و روایات اهل البیت(ع) می‏باشند مرجّح می‏ داند.

مسائل مورد بحث در این كتاب عبارت‏اند از:

۱- جمع بین نماز ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء كه آیا در سفر و موارد خاص و برای اشخاص خاصی جایز است یا با توجه به عمل شیعه در همه حالات جایز می‏ باشد.

۲- مسح یا شستن پاها در وضو و بحث در آیه شریفه: »وامسحوا بروؤسكم و ارجلكم« (مائده /۶).

۳- مسح بر روی كفش و جوراب، كه در این مورد ضمن بررسی دقیق اقوال و فتاوی و احادیث، آنها را منسوخ دانسته و نظر شیعه را پذیرفته است.

۴- سجده بر زمین و سجده بر تربت كربلا و همچنین اقوال كسانی را كه معتقدند سجده بر پوشاك و فرش جایز است، بررسی می‌كند.

۵- مسئله پنجم اذان و كیفیت تشریع آن است. آیا اذان صرفاً اعلان وقت نماز است یا اینكه عبارات آن از طرف خداوند است و توقیفی بوده و نمی ‏توان آن را كم و زیاد كرد.

 ۶ـ آخرین مسئله ازدواج موقت (متعه) است كه آیا همچنان مشروع می ‏باشد یا اینكه حكم آن منسوخ شده است و سپس نظر شیعه را در این باره شرح داده است. در خاتمه، مؤلف از مسلمانان خواسته است كه از تفرقه بپرهیزند، به مشتركات متوصل شوند و از رویش بذر نفاق جلوگیری كنند.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸