کاشف الغطاء اذان بیداری

موضوع:

وحدت و تقریب

نویسنده: محمد رضا سماك امانی

سال چاپ: 1382

معرفی:

اثر حاضـر سوميـن کتاب از مجموعـة «طلايـه داران تقريـب» است و به شرح زندگينامه، خانـدان، اقدامـات وحدت گرايانه و تفکرات فقهي و ديني آيت الله شيخ محمّدحسين کاشف الغطاء اختصاص دارد.

 وي در ۱۲۹۴ ق. در محلة عمارة نجف چشم به جهان گشود. وي از نوادگان آيت الله شيخ جعفر کاشف الغطاء از مجتهدان و مدرسان علوم اسلامي عراق و فرزند آيت الله شيخ علي کاشف الغطاء از مجتهدان پارساي نجف بود.

شيخ محمد حسين پس از فراگيري دروس مقدماتي، در محضر اساتيدي چون آيات عظام مصطفي تبريزي، ميرزا محمّدباقر اصطهباناتي، آخوند خراساني و سيد محمّدکاظم يزدي و ديگران به کسب علوم اسلامي وحکمت و فلسفه پرداخت و پس از بيست سال تحصيل، به تدريس آموخته­ هاي خويش اهتمام ورزيد و از جوان‌ترين اعضاي گروه پاسخ به استفتائات آيت الله سيد محمد کاظم يزدي شد. پس از در گذشت ايشان در۱۳۳۷ ق، کاشف الغطاء با نگارش کتاب وجيزه الاحکام به دو زبان فارسي و عربي، مرجع تقليد شد.

حاشيه بر سفينـة النجـاة، حاشيه بر مجمع الرسائـل، حاشيه بر عيـن الحيـاة و مناسک حج از آثار فقهي وي به شمار مي رود.

کاشف الغطاء به وحدت مسلمانان و نزديک کردن پيروان مذاهب اسلامي توجه ويژه‌اي داشت. به همين منظور وي همواره در انديشة گفت و گو با دانشمندان اهل سنت و برقراري وحدت شيعه و سني بود. وي در۱۳۲۹ ق. پس از اداي حج با دانشمندان سني حجاز گفت وگو کرد وآنان را به وحدت فرا خواند.

وي علاوه بر آن، سفرهايي به دمشق، بيروت و مصر داشت و با علماي اهل سنت و شيعه ديدار كرد. وي نزديک به سه سال در مصر اقامت گزيد و به درخواست علماي الازهر به سخنراني و تدريس فقه و بلاغت در الازهر و تدريس اصول فقه و تفسير قرآن در مسجد رأس الحسين و الازهر پرداخت.

يکي از اقدامات مفيد وي پاسخ گويي به شبهات مطرح شده دربارة شريعت اسلامي و تشيع بود که نگارش آثاري چون الدين و الاسلام، نقد تاريخ آداب اللغة العربية، جرجي زيدان، النقود و الردود (المطالعات و المراجعات)، الايات البينات و اصل الشيعه و اصولها در همين راستا بود.

کاشف الغطاء در ۱۳۵۰ ق. در کنگرة جهاني اسلام در فلسطين حضور يافت و سخنراني کرد. سخنان پر شور وي چنان مورد استقبال علماء و مردم قرار گرفت که وي محبوب قلبها شد و تا روزي که او در فلسطين بود، نماز جماعت و جمعه به امامت او برگزار مي‌شد.

کاشف الغطاء با اشغال فلسطين طي پيامي، سربازان مسلمان را به مبارزه و اخراج صهيونيست ها دعوت کرد و در دومين کنفرانس اسلامي در پاکستان سخنراني كرد و طي اقامت چهل روزه در اين کشور مسلمانان را به وحدت دعوت نمود.

وي صاحب بيش از هفتاد اثر چاپ شده و چاپ نشده است که در پايان کتاب فهرست آنها آمده است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸