افراط و تحجر در هیچ یک از مذاهب اسلامی جایز نیست

 

 

ماموستا حسام‌الدین مجتهدی از علمای کردستان بود که در زمینه وحدت مسلیمن و تقریب مذاهب اسلامی نقش بسزایی داشت.

وی علاوه بر عضویت در مجامع علمی و شرکت در کنفرانس های ملی و مذهبی عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود.
ماموستا مجتهدی که در سال ۱۳۸۸ به عنوان چهره ماندگار تقریب اسلامی انتخاب شده بود از سال ۸۳ به عنوان امام جمعه سنندج منصوب و از سال ۹۰ نیز به عنوان نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب فعالیت می کرد . امام جمعه سنندج ۶ فروردین ۹۳ به دیار باقی شتافت.
مصاحبه زیر بازنشر مصاحبه سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی با ماموستا مجتهدی است.

۱. امروزه بعضی ها مدعی هستند که بحث از وحدت در عمل و تقریب در نظر یکی از ضروریات اسلامی است. به نظر حضرتعالی این مقوله تا چه حد پشتوانه دلیل شرعی و یا عقلی دارد؟

امروزه برهمه مسلمین واضح شده که دشمنان اسلام به تمام قوا سعی درتفرقه فرق مسلمین دارند چون تنها راه موفق شدن ایشان بر آمال خبیثه و اقوال وافکار پلیدشان ایجاد تفرقه دربین مسلمین است ولی به کوری چشم ایشان مسلمانان جهان قانون و دستورشان را از کلام الله مجید اتخاذ می کنند وقران به همگان دستور اکید می دهد که (فاعتصموا بحبل الله ولا تفرقوا) و به تمام ساکنین کره زمین اعلام می نماید (ان الدین عندالله الاسلام و من یبتغ غیر الاسلام دینا لن یقبل منه و هو فی الاخره من الخاسرین) اسلام دین رافت و رحمت است نه خشنونت حتی خداوند متعال به حضرت رسول اکرم امر می فرمایند (و ان استجارک احد من المشرکین فأجره حتی یسمع کلام الله ثم ابلغه مأ منه)

 

۲. به نظر شما دشمنان اسلام تا چه حد در ایجاد فتنه میان مسلمانان موفق شده اند؟ منظور اعم از دشمنان داخلی یا خارجی؟

توفیق دشمنان اسلام بر مسلمین طرق زیاد دارد ۱- ترویج فحشاء ۲. صادر نمودن وسائل لهو لعب و مسکرات و انواع فحشاء و وسائل عیشهای غیر مشروع که تنها راه تسخیر جوانان و نوجوانان و دورکردن آنان از قرآن و مساجد و معابد و روحانیون و مبلغین دینی است که این حیله گری از طرف دشمنان اسلام هر روز در تزاید است.
۳. اگر تقریب یک نیاز ضروری است که باید همه گیر شود و به عبارتی به صورت فرهنگ در جامعه درآید (با توجه به موانع و تلاشهای تفرقه انگیزی که گاه از روی غفلت، گاه حساب شده، صورت می گیرد) شما راهکاری را برای نشر این فرهنگ پیشنهاد دارید؟
بدیهی است اسلام دین واحدی است و همه مسلمین و گویندگان لااله الا ا… و محمد رسول ا… اعم از فرق اهل سنت و فرق اهل تشیع باید بر این باور و ایمان باشند که همگی دارای یک برنامه واحده هستند که عمل است به کتاب و سنت و عموما باید برادر وار پیرو این برنامه باشند مثلاً امام شافعی در نماز دستور داده اند که در اقامه نماز باید دستها بین سینه و ناف گرفته شود و امام اعظم ابوحنیفه دستور داده اند که دست زیر ناف گرفته شود و مالکی و امامیه بر آنند که دستها رها شود این اختلاف رحمت است نه نقمت و این همانند آنست که از والدینی چند پسر متولد شود و نام یکی را احمد و دیگری را محمد و یکی را موسی و یکی را عیسی گذارند این اختلاف مانع از توریث و ثبوت نسبت نیست.

 

۴. افراط و تحجر دو مقوله معروف در تمام ادیان و مذاهب اند که این را از عوامل مهم عقب ماندگی جوامع بشری می دانند. در اسلام چه آموزه هایی داریم تا در برابر این عوامل ایستادگی کنیم؟

افراط و تحجر نیز در هیچ مذهبی جایز نبوده و نیست مثلاً اگر مسلمانی قادر باشد بهترین عمارت را تهیه کند و بهترین لباس را بپوشد و با بهترین مومنه ازدواج کند این معصیت نیست بلکه تحدث به نعمت است (قل من حرم زینه الله) اغلب انبیا و ائمه اطهار و پیشوایان این استفاده را فرموده و آن را معصیت ندانسته اند حتی سنت است برای رفتن مساجد و معابد و مجالس انسانها از بهترین لباس و عطر و عنبر در غیر ایام روزه استفاده کنند (خذوا زینتکم عند کل مسجد) خود حضرت رسول اکرم(ص) از مشک و عنبر و چرب کردن موهای محاسن و سر مبارک خود استفاده نموده اند بدینوسیله در سیر مذکور است در هر کوچه و بازاری عبور فرموده باشند تا چندین ساعت بوی مشک و عنبر در مسیرهای باقی بوده و مردم فهمیده اند که حضرت از آنجا عبور کرده اند حتی حضرت رسول اعظم یهود و نصاری و اهل کتاب را دعوت می فرمودند که بیائید همگی با هم وحدت داشته باشیم در توحید و اکرام والدین و لذا اسلام مخالف با تحجر است فقط اسراف و تبذیر ممنوع است.

 

۵. به نظر حضرتعالی چه کسانی از وحدت امت اسلام رنج می برند؟ و چه کسانی از تفرقه امت اسلام زیان می بینند؟ و چگونه می توان برای جبران زیان و بازگرداندن عزت اسلامی در گذشته تلاش نمود؟

اعدی عدو اسلامی طبق نس قرآن یهودند که مرتبا در زمان ظهور اسلام عهد شکنی نموده و لذا پیغمبر اکرم فرمودند (اخرجوا الیهود من جزیره العرب) و در حال حاضر نیز می بینیم که ایشان و هم پیمانانشان شدیدترین ضربه را با حیله گری و تفرقه اندازی در جهان اسلام ایجاد می کنند و تفرقه افکنی و شعارشان می باشد و لعن و
تکفیر نیز هیچ دردی رادوا نمی کند خداوند به حضرت رسول اکرم فرموده اند (و جادلهم بالتی هی احسن) حتی برای بحث و گفتگوی موسی و هارون با فرعون خداوند اجازه خشونت ندادندو به ایشان فرمودند (وقولا له قولا لینا).

۶.كنفرانسها ورفت وامدهاي علما،ردوبدل شدن نامه ها راتاچه حددرحركت تقريب موثرمي دانيد ؟

قطعا تاثيرگذارخواهد بود
جمعه و جماعات و اجتماع مسلمین در حج و عمره و تمام کنفرانسها در تقریب دوای ایجاد دوستی و یگانگی و علم افزودنی خواهد شد چه همه چیز را همه گان دانند.
والسلام