اولین نشست هیئت علمی
سی‌وششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

حاضرین در جلسه:

الف: حقیقی : ١.جناب آقای دکتر شهریاری ٢. استاد مولوی اسحاق مدنی ۳ . جناب آقای دکتر بی آزار شیرازی ۴. جناب آقای دکتر نجفی برزگر ۵. جناب آقای دکتر غلامی ۶. جناب آقای دکتر احمدی ۷. جناب آقای ثقفیان ۸. حجت الاسلام و المسلمین موسوی ۹. جناب آقای دکتر ذوالفقار  طلب ۱۰. جناب آقای دکتر اکبری ۱۱. جناب آقای دکتر حسینی ۱۲. جناب آقای دکتر برومند اعلم ۱۳. جناب آقای دکتر نوید ادهم ۱۴. احمد شفیعی نیا

 ب. مجازی: ١. جناب آقای دکتر صباح زنگنه ۲. جناب آقای دکتر قاسم محمدی ۳. جناب آقای دکتر نور بخش

غائبین: ١. جناب آقای دکتر خسرو پناه ۲. جناب آقای دکتر رضوان طلب ۳. جناب آقای دکتر کریمیان ۴. جناب آقای دکتر امیر عبد اللهیان ۵. جناب آقای دکتر فواد ایزدی ۶. جناب آقای دکتر فتحعلی ۷. جناب آقای دکتر مصطفوی ۸. حجت الاسلام و المسلمین عاملی ۹. سرکار غانم دکتر خزعلی ۱۰. جناب آقای دکتر صالحی ۱۱. جناب آقای دکتر خامه یار ۱۲. جناب آقای دکتر جناب آقای دکتر روزبه ۱۳. جناب آقای دکتر طهرانچی  ۱۴. جناب آقای دکتر ابراهیمی ۱۵. جناب آقای دکتر خادمی ۱۶. حجت الاسلام و المسلمین راشدی نیا ۱۷. جناب آقای دکتر روزبه

نقطه نظرات دبیرکل محترم

 (١) گزارش سفر

 در ابتدا دبیرکل محترم مجمع التقریب جناب آقای دکتر شهریاری از سفر خود به جده برای شرکت در کنفرانس (الروسیا و العالم الاسلامی) گزارشی را در چند محور ارائه دادند:

 جایگاه روسیه در آینده وحدت

 ایشان با تبیین جایگاه آینده روسیه به عنوان مهم ترین کشور برای برقراری وحدت میان علمای اسلام،  تأکید کردند که توقع می‌رود در ٢٠۵٠م. روسیه عملاً به یک کشور اسلامی تبدیل شود و حاکمیت این کشور نیز با این روند مخالفتی نمی‌کند؛ ولی پیداست که با رشد اسلام گرایی با قرائت ایران موافق تر است؛ زیرا ایران یک قرائت عاقلانه و چهره لطیف دور از تطرف از اسلام را ارائه می‌کند، بخلاف قرائت خشن سعودی و  لیبرالی ترکیه.

وضعیت کنونی و آینده روابط ایران و عربستان

 ایشان اشاره کردند با توجه به استقبال سعودی‌ها از دبیرکل محترم در سطح یک هیئت عالی‌رتبه، می توان استنباط کرد که موقعیت عربستان در منطقه رو به ضعف است و از طرفی رشد و بالندگی ایران باعث شده است تا عربستانی‌ها اقبال خاصی به سرگیری روابط دیپلماتیک نشان دهند نقطه؛ و به همین جهت موافق میانجیگری میان ایران و طالبان هستند.

سوء استفاده اماراتی‌ها از کنفرانس وحدت

 امارات در برگزاری کنفرانس وحدت آن هم در سطح  ادیان به دنبال توجیه ارتباط برخی از کشورهای عربی با رژیم غاصب صهیونیسم هستند؛ و البته عده‌ای این حرکت سازشکارانه را محکوم کردند و مجمع تقریب هم از آنان حمایت خود را اعلام داشته است

(۲) رمزگشایی از کلمات کلیدی رهبری معظم

  دبیرکل محترم در رمزگشایی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مهمانان کنفرانس ۳۵ به این نکات اشاره کردند:

 تعابیر محبت آفرین و تاثیرگذار

 مقام معظم رهبری با نام بردن از عده‌ای دوستان و همکاران غیر ایرانی سابق خود در عرصه تقریب از همدلی و همکاری آنان تمجيد کردند، و محبت از آن یاد نمودند، که حتی  این تعابیر محبت آفرین انعکاسش در لبنان قابل توجه بود.

نام بردن از مجمع التقریب به صورت خاص

 این اولین سخنرانی بود که ایشان نام (مجمع التقریب مذاهب الاسلامی) به زبان آوردند و  این عنوان در کلید واژگان تقریبی ایشان قرار گرفت.

تمدن نوین اسلامی

  ایشان همگان را به حرکت به سمت تأسیس تمدن نوین اسلامی مبتنی بر وحدت میان شیعه و سنی ترغیب نمودند، و این اولین باری بود که وحدت  میان آحاد مسلمان شیعه و سنی را از عناصر تمدن ساز اسلامی به حساب آوردند.

محوریت مسئله فلسطین

 برخلاف نظر عده ای و تمایل برخی از کشورهای اسلامی در به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسرائیل ایشان دفاع از فلسطین را کماکان محوری ترین مسئله وحدت مسلمانان  جهان برشمرده‌اند.

 حرکت  از مرحله مفهوم سازی به مرحله عمل

 مقام معظم رهبری اصحاب تقریب را به لزوم حرکت از مرحله مفهوم‌سازی در عرصه تقریب، و ورود به مرحله پیدا کردن راهکارهای عملی و حضور فعال در میدان ترغیب نمودند.

توجه: مشخص کردن راهکارهای میدانی بر اساس  منشور مفهومی وحدت

 دبیرکل محترم بر این اساس محور اصلی و موضوع کنفرانس ۳۶ را کلید زدند، و آن تمرکز بر محور هایی که در طرح مفهومی ایشان که در یک جزوه به  سه زبان فراهم آمده است؛ و پیدا کردن راهکارهای عملی برای هریک از این محورها برشمردند.

(۳) توضیحات دبیرکل محترم راجع به اهم فعالیت‌های نوآورانه کنفرانس ۳۵

 ١. دبیرکل محترم در این بخش با اشاره به انعکاس خبری کنفرانس در سایت  مجمع با قابلیت های جستجو و گوناگونی برنامه‌های ارائه شده کردند که علاوه بر زبان اصلی سخنران  به سه زبان ( انگلیسی، عربی و فارسی) هم ترجمه شده است که قبلاً سابقه نداشته است.

٢. در این کنفرانس برای اولین بار دبیرکل محترم حزب الله آقای سید حسن نصرالله پیام ارسال نمودند.

٣. ایشان به وضعیت امکانات موجود هم اشاره‌ای نمودند و با بیان محدودیت در امکانات کشور از جهت مکان برگزاری اجلاسیه و پذیرایی از مهمانان فرمودند: با وجود ۸۵۰ نفر مهمان و میزبان از تجمع نیروهای خودی به هر عنوان در محل اجلاسیه ممانعت کردیم؛ لذا برنامه‌ها و انضباط کامل برگزار شد.

 ۴.  کلید خوردن سه پروژه (اطلاعاتی، ارتباطی و تراکنشی)

 جناب آقای دکتر شهریاری در بخش پایانی صحبت‌های خود از کلید خوردن سه پروژه مهم  خبر دادند:

 ١. پروژه جواد (مظلومی ره) که برای جمع آوری اطلاعات جهان اسلام در صحنه های سیاسی اقتصادی است.

٢.  پروژه ارتباطی سعید ( سالاریان ره) که برای رصد و جمع آوری ارتباطات سازمانی جهان اسلام تحت یک شبکه اجتماعی داخلی است؛ خصوصیت این شبکه اجتماعی این است که تحت کنترل خارج از جهان اسلام نیست.

٣. پروژه (l moslem) = تراکنشی؛ این پروژه برای ثبت تراکنش ها و تعاملات اقتصادی جهان اسلام است که روی یک  پلت‌فرم اعلام نیاز ها و راه های تأمین آن ثبت می شود.

نقطه نظرات حاضران

١. جناب آقای دکتر نجفی برزگر

نامه ای  برای وزیر علوم روسیه جهت همکاری متقابل در سطح  دانشگاهی که مرتبط با نخبگان منطقه هستند نوشته شده است. از این رو جا دارد با وزارت علوم روسیه توافقنامه ای برای فعال سازی دانشگاه های جهان اسلام تهیه شود.

٢. جناب آقای ثقفیان

 در ایام برگزاری کنفرانس با پخش زنده از اینستاگرام و یوتیوب و برخی کانال ها به اطلاع رسانی از لحظه به لحظه کنفرانس پرداختیم؛ و الان هم با داشتن یک آرشیو جامع قابل لینک شدن هستیم.

٣. جناب آقای راشدی نیا

 ایشان راجع به مجموعه آثار مرحوم آیت‌الله تسخیری گفتند: در ۱۴ جلد تنظیم شده که برای سهولت دسترسی در دو جلد  عربی و فارسی هم نوشته شده که چکیده این مجموعه آثار است.

 ۴. جناب آقای دکتر غلامی

  لازم است کتابی به عربی برای تبیین شاخصه های تمدن اسلامی تهیه شود، فایده این کتاب  ۲۰۰ صفحه ای تهیه این است که جناب آقای دبیرکل محترم تقریب در سفرهایی که می‌روند برای تبیین شاخصه های تمدن اسلامی اهدا نمایند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کردند:

١. از منشور مفهومی وحدت جناب آقای دکتر شهریاری مواردی که اولویت دارد فقط مورد بحث قرار گیرد.

٢. سطح مخاطبان را معلوم کنید که آیا سیاسی است یا اقتصادی آن هم خرد یا کلان

۶. جناب آقای موسوی

 بحث تمدن دو جنبه دارد که نبایستی با هم خلط شوند:

 ١. هویت تمدن زنده اسلامی

 ٢.مرهون بودن ایجاد تمدن اسلامی به وحدت شیعه و سنی.

٧. آقای دکتر ذوالفقار طلب

ضرورت آینده پژوهی بحث وحدت چه در بعد مفهومی یا عملی آن با استفاده از ظرفیت اساتید مجمع اساتید مسلمان دانشگاه ها که زیر نظر آقای دکتر فؤاد ایزدی فعالیت می نمایند.

 ٨. جناب آقای دکتر اکبری

 مخاطبین ما در عرصه تقریب چهار گروه می باشند:( رهبران، علما، نخبگان و کنشگران) که به نظر می‌رسد بیشتر گروه چهارم قابل تعامل در این عرصه هستند و سه گروه دیگر هر کدام به دلیلی یا ارتباط برقرار نمی‌کنند یا دنبال خواسته های خود هستند.

٩. جناب آقای مولوی مدنی

 امروزه مشکلاتی هست که تا امروز حل نشده است و در آینده هم دامنگیر ما می‌باشد:

 ١. وجود سوء ظن در میان مسلمانان که همگی موجب سلب اعتماد شده است

 ٢. حدود و آثار وحدت و تفرقه برای مردم معلوم نشده؛ لذا زمینه سوء استفاده دشمنان شده است.

 ۱۰. جناب آقای دکتر زنگنه

 توجه به عناصر اقتصاد در ایجاد وحدت میان مسلمانان نبایستی مورد غفلت واقع شود و امروز بحث اقتصاد چالش اصلی کشور و جوامع مسلمین است.

 ۱۱. جناب آقای دکتر قاسم محمدی

 تمدن را آقای حامد الجابری مبتنی بر فقه می‌داند ، ولی ضرورت دارد عناصر: سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را هم مورد بحث قرار داد.

نکات کلیدی این جلسه

١. توجه به جایگاه روسیه در آینده وحدت؛

٢.  توجه به آینده روابط ایران و عربستان؛

٣. توجه به سوء استفاده برخی کشورهای اسلامی از کنفرانس وحدت؛

۴. توجه به تاسیس تمدن نوین اسلامی با تاکید بر نقش وحدت شیعه و سنی در آن؛

۵. محوریت مسئله فلسطین برای اصحاب تقریب؛

۶. حرکت از مرحله مفهوم سازی به مرحله عمل؛

۷. بکار گیری نخبگان دانشگاهی جهان اسلام؛

۸. پخش زنده کنفرانس ها و… از اینستاگرام و یوتیوب و برخی کانال ها؛

۹. تهیه کتبی به غیر فارسی برای تبیین موضوعات پر اهمیت مثل: شاخصه های تمدن اسلامی و… و ارسال آنها یا همراه بردن آنها توسط جناب آقای دبیرکل محترم در سفرهای خود؛

۱۰. توجه به سطح مخاطبان (سیاسی یا اقتصادی و… آن هم خرد یا کلان)؛

۱۱. ضرورت آینده پژوهی بحث وحدت چه در بعد مفهومی یا عملی آن با استفاده از ظرفیت اساتید مسلمان دانشگاه ها که زیر نظر آقای دکتر فؤاد ایزدی فعالیت می نمایند؛

۱۲. از میان (رهبران، علما، نخبگان و کنشگران) توجه بیشتر به گروه چهارم که قابل تعامل ترند؛ زیرا سه گروه دیگر هر کدام به دلیلی یا ارتباط برقرار نمی‌کنند یا دنبال خواسته های خود هستند؛

۱۳. توجه به عنصر اقتصاد در ایجاد وحدت میان مسلمانان که امروز چالش اصلی جوامع مسلمین است؛

۱۴. عدم حصر بحث های تمدنی بر مباحث فقهی و توجه به عناصر: سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و…

***گزارش تصویری***

الحمد لله رب العالمین