ایجاد شبکه ای از نیروهای موثر جهت ایجاد تقریب در کشور های اسلامی ضروری است

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن احمدی شاهرختی از مبلغان بین المللی حوزه علمیه قم است که در زمینه های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی رسانه ای، فعالیت هایی را در داخل و خارج از کشور داشته است.

این پژوهشگر تقریبی که در سوابق وی علاوه بر تدریس در دانشگاه های کشور ریاست اداره برنامه‌ريزي و نظارت معاونت بين‌الملل حوزه‌هاي علميه دیده می شود , هم اکنون رییس مرکز تبلیغ و آموزشهای پژوهشگاه مطالعات تقریبی است .
وی تا کنون برای امر تبلیغ به کشورهای همچون: تركيه، تايلند، تانزانيا، ازبكستان، روماني، چين، روسیه، اندونزی و عراق سفرکرده است.
در زیر گفتگوی سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی با حجت الاسلام احمدی شاهرختی را می خوانیم :

ضمن تشکر از جنابعالی که وقت خودتان را در اختیار سایت پژوهشگاه قرار دادید. برای اولین سوال بفرمایید وظایف مرکز تبلیغ و آموزش های تقریبی که مسئولیت آن را بر عهده دارید، چیست؟

بسم االه الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمداً و آله الطاهرین.
اولاً تشکر می کنم از شما و تقدیر به جهت در اختیار قرار دادن این فرصت و همچنین پرداختن به مسائل و موضوعات مورد نیاز روز.
یکی از وظایف مجمع تقریب مذاهب اسلامی، موضوع تبلیغ و آموزش مبلغان تقریبی است؛ یعنی یافتن افرادی زبده با ویژگی خاص و ارائه آموزش های تقریبی به آنان و اعزام به نقاط مختلف در داخل و خارج از کشور. این افراد با اطلاعات کامل از تمام فرق و مذاهب اسلامی و برای گروه ها و طیف های مختلف جامعه از جمله دانشگاهها، حوزه ها، مدارس و … باید تربیت شوند. و البته برای مباحث خاص علمی و فقهی افراد خاص دیگری تربیت گردند.
با توجه به نوپا بودن مرکز تبلیغ در مجمع اکنون در آغاز راه هستیم؛ هرچند اعزام هایی در داخل کشور داشته ایم ولی تا کنون برنامه ای برای اعزام مبلغ به خارج از کشور نداشته ایم. در مجمع تقریب بحمد الله تا کنون کارهای خوبی صورت گرفته ولی متأسفانه این کار مهم زمین مانده و انجام نشده است و امیدواریم با رفع موانع، به این امر حیاتی مبادرت شود.

البته برخی از نهادها از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز بین المللی تبلیغ مبلّغانی اعزام می نمایند آیا تداخلی ایجاد نمی گردد؟

مرکز بین المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عهده دار اعزام مبلغان خارجی و داخلی به کشورهای دیگر است و در این کار موفقیت های خوبی کسب کرده است. نهادهای دیگری هم هستند که برای امور فرهنگی اعزام دارند؛ مانند: مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام؛ جامعه المصطفی العالمیه؛ و … .
به نظرم اگر مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ بتواند کار تخصصی تقریبی را در آموزش و اعزام مبلغ به خارج کشور بر عهده بگیرد بسیار مناسب است ولی مانع بزرگی به نام کمبود بودجه از آن جلوگیری می¬کند. بنابراین لازم است خودمان با هماهنگی نهادهای ذیربط از جمله سازمان فرهنگ بتوانیم نیروهای تقریبی را به نقاط هدف در دنیای اسلامی گسیل کنیم.

برنامه آینده شما برای این مرکز چیست؟

اگر بخواهیم کاری موثر در جهان انجام دهیم باید به مدد مبلّغان و تجربه داران و برنامه ریزان بین المللی یک استراتژی و نقشه راه تقریبی و برنامه اصولی برای این موضوع مدوّن کنیم. یعنی برای هریک از نقاط جهان و متناسب نیاز آن منطقه و با عنایت به نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید،برنامه ریزی مشخص انجام دهیم و بر اساس آن راهبردها راهکارها و برنامه های منطقه ای و محلی مدون کنیم و بتدریج و متناسب با ظرفیت ها عملیاتی کنیم.
در صورت وجود نقشه راه درست، یقیناً سایر نهادهای متولی اعزام نیز ما را در این امر خطیر یاری نمایند. در برهه حساس کنونی و با برنامه های دشمن، اطلاع رسانی به شیوه چهره به چهره در باره موارد تفرقه انگیز و تاکید بر مشترکات از موارد ضروری است که باید هرچه سریعتر به آن پرداخت. اکنون ما وارد جنگی شده ایم که باید تمام موقعیتهای خود و دشمن را شناسایی کنیم و بعد دفاع و حمله کنیم. متاسفانه گاهی مشاهده می کنیم اطلاعات چندانی از صحنه نبرد جنگ نرم تقریبی نداشته و شناسایی کاملی از ظرفیت ها نداریم و البته نتیجه چنین برنامه ای روشن است!!!
مجمع باید پیش از فعالیت های عملیاتی در این زمینه به برنامه ریزی های ستادی توجه کند. کارشناسی کردن ظرفیتها در کشورها، هماهنگ کردن دستگاه های تقریبی دنیا، ارائه طرح و برنامه برای دستگاه های متناظر و جهت دهی آنان از امور مهم ستادی است که کمتر به آن پرداخته می شود.
جهت دهی مراکز دینی ، جهت دهی پژوهشگاهها ، جهت دهی رسانه های جهان و … به سوی اهداف تقریبی از وظایفی است که باید بیشتر بدان مباردت گردد. اگر ما در باب رسانه سرمایه گذاری لازم داشتیم، مثلا جذب نیروی انسانی به این گروههای تکفیری به این صورت ممکن نبود. در کوتاهی ما همین بس که حتی علمای تراز اول جهان اسلام نیز مدتها پس از ماجرا پی به واقعیت مسئله می برند و حتی از اطلاع رسانی اولیه نیز عاجزیم.

با توجه به وظیفه جهانی مجمع ، به چه صورت می توان به لایه های
مختلف جوامع مسلمان خارج از کشور اطلاع رسانی کرد؟

در هر کشوری افرادی هستند که پایگاه مردمی دارند و صاحب تریبون هستند و در عین حال افراد متعادل فکری هستند که می توان از این ظرفیت در بحث تبلیغ استفاده کنیم. باید اطلاعات صحیح و درست را به صورت روزانه از طریق پست الکترونیکی، شبکه های اجتماعی و … به آنها برسانیم و مدام باید افراد جدید در سایر کشورها را شناسایی و به این فهرست اضافه کنیم. این ساده ترین شکل ممکن و بی هزینه و موثر است. راه های تعامل فراوان است و فرصت دیگری برای بحث میطلبد اما عزم جدی برای اجرای آن لازم است و در یک جمله، ایجاد شبکه ای از نیروهای موثر و کارآمد در دیگر کشورها به منظور ایجاد دیپلماسی وحدت و تقریب در جهت تحقق امت واحده اسلامی که خواسته صریح رهبری معظم دامت برکاته از مجمع جهانی تقریب است ضروری می باشد .
از فرصتی که در اختیار سایت پژوهشگاه قرار دادید مجدداً سپاسگزاریم.