بازدید جمعی از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه کشور هند از پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

 

 

 

جمعی از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه کشور هند ضمن بازدید از پژوهشگاه مطالعات تقریبی با معاون پژوهشی و مدیران گروه های علمی پژوهشگاه دیدار و گفتگو کردند .

 

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت :  ضمن خیر مقدم خوشحالیم از حضور شما در پژوهشگاه . شما از دیار با تمدن و کهن هند هستید که همیشه از دوستان ایران بوده است. هندوستان نماد محبت و صفا و دیار وحدت بین مذاهب بوده است. هندوستان از قدیم با حوزه زبان فارسی رابطه بسیار مناسبی داشته و امروز دشمنان درصدد تغییر زبان هند برآمدند تا به اقوام هند آسیب برسانند.

 

وی افزود :‌ درد امروز جوامع اسلامی تفرقه و جدایی است و درمان هم همگرایی و وحدت است. اگر امروز کشورهای شرقی با هم متحد شوند به مراتب قدرتی بالاتر از غرب خواهند بود. دلیل دشمنی آنها با شرق حضور اسلام در این منطقه است.

 

دکتر گلزاده اظهار داشت : سال ۱۳۶۹ مقام معظم رهبری مجمع جهانی تقریب را تأسیس کردند و تا کنون ۳۰ کنفرانس وحدت توسط مجمع جهانی تقریب در ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت با حضور علمای جهان اسلام برگزار شده است.

 

وی افزود : شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیش از ۵۰ عضو از جهان اسلام به نوعی مجلسی از نخبگان تقریبی است.

 

وی در تشریح بخش های مختلف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت : خبرگزاری تقریب به عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی، به ۵ زبان زنده در حال انتشار اخبار تقریبی است. و همچنین  دانشگاه مذاهب اسلامی هم از دیگر بخش های  مجمع تقریب در فضای آکادمیک است.

 

همچنین معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی در توصیف سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت : سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی هم به عنوان زبان گویای پژوهشگاه با آدرس www.taghribstudies.net  حدود ۵ سال است که فعالیت دارد و تمام فعالیت های پژوهشگاه در آن منعکس می‌شود.

 

وی ادامه داد :  یکی از ایده‌ها و دغدغه‌های آیت‌ا… بروجردی و شیخ شلتوت چاپ یک موسوعه احادیث مشترک بین شیعه و اهل سنت  بود  که امسال این موسوعه با عنوان « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه » در پژوهشگاه مطالعات تقریبی پس از ۱۳ سال به چاپ رسید.

 

 

همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی مدیر گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه اظهار داشت : این موسوعه ۶۲ جلدی در ۲۰ مجلد عظیم در کشور لبنان و با کیفیت نفیس به چاپ رسید .

وی افزود : در تدوین این موسوعه چند موضوع برای ما ثابت شد :

۱-   وحدت یک حقیقت است نه شعار.

۲-   بیش از ۹۰ درصد مشترکات بین شیعه و اهل سنت وجود دارد.

۳-   برای ما محرز شد بیشترین اشتراکات بین شیعه و اهل سنت ، حول محور اهل بیت(ع) است.

 

مدیر گروه قرآن و حدیث در پایان افزود : این موسوعه می‌تواند مرجعی برای تمام علمای جهان اسلام برای رسیدن به وحدت عملی باشد تا با رجوع به این موسوعه فتاوای مشترک صادر کنند.