جشنواره بین المللی اعتکاف برگزار شد

آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی علمی- فرهنگی اعتکاف، با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی،پنج شنبه بعد از ظهر در مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌ قم برگزار شد.

در این مراسم همچنین حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی به عنوان سخنران ویژه، پیرامون جایگاه اعتکاف مطالب ارزشمندی را بیان کردند.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی یکی از برکات انقلاب اسلامی را احیای سنت‌های فراموش شده الهی از آن جمله اعتکاف دانسته و گفتند: امروز شاهدیم که حرکتی عمومی در استقبال از آیین اعتکاف در جامعه به ویژه در بین جوانان و دانشجویان به وجود آمده است.

آثار و برکات اعتکاف

ایشان با اشاره به آثار و برکات اعتکاف، ادامه دادند: معتکف در مسجد که خانه خداست، مهمان پروردگار می‌شود و در این مدت با خدای خویش راز و نیاز می‌کند، این حضور انسان را از عالم ماده به سمت عبودیت خدا و معنویت می‌کشاند.

معظم له با بیان این‌که مناسک خاصی برای اعتکاف قرار داده نشده است، افزودند: هر کس به روشی، به سمت خدا حرکت می کند و خود را به قرب الهی نزدیک می نماید.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی در توصیه‌ای به معتکفین گفتند: دعا و توسل و خواندن قرآن و تدبر در آن از توصیه‌هایی است که به معتکفان شده است، همچنین معتکفین باید این فرصت را غنیمت شمرده و در باره خدا و عظمت آفرینش و این‌که از کجا آمده‌ایم، در کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت تدبر کند.

اعتکاف؛ وسیله برقراری ارتباط با خالق

ایشان، محاسبه اعمال گذشته و توبه از گناهان را از به معتکفین توصیه کرده و گفتند: امروز در عصری قرار داریم که اشتغالات فراوان و وسایل سرگرمی، فرصت را از انسان گرفته است و مجالی برای ایجاد رابطه با خداوند و بررسی و حسابرسی اعمال نمی‌گذارد از جمله این وسایل می توان به تلفن همراه اشاره کرد؛ معتکفین در این ایام تلفن همراه را کنار گذاشته و گویی چنین وسیله‌ای در اختیار ندارند و از اعتکاف برای برقرار ارتباط با خدا قرار دهند.

معظم له ادامه دادند: یکی دیگر از کارهایی که فرصت انجام آن در ایام اعتکاف فراهم تر می باشد، نوشتن نقاط قوت و ضعف است، انسان در این مدت باید راهی برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف پیدا کند.

از فرصت اعتکاف به سادگی نگذریم

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تاکید بر این که نباید از فرصت اعتکاف به سادگی گذشت، بلکه باید از آن به عنوان تحولی بزرگ در زندگی استفاده کرد، یادآور شدند: بر اساس آیات ۱۲۵ و ۱۸۷ سوره مبارکه بقره، اعتکاف در قوم‌های پیشین نیز وجود داشته است و فرصتی را برای ما ایجاد کرده که در کنار عبادات و اعمال، برای حل مشکلات جهان اسلام نیز دعا کنیم و از خداوند در برابر بسیج جهانی علیه اسلام مدد بخواهیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: اعتکاف درخشش زیادی دارد و می‌تواند در مقابل امواج فساد، سدی محکم ایجاد نماید، از این رو اعتکاف ارزشی بزرگ در جامعه است که باید به آن توجه کرد.

ایشان همچنین در بیان احکام اعتکاف، به محل اعتکاف اشاره کردند و گفتند: بر اساس روایات می توان در هر مسجدی که در آن نماز جماعت برگزار می‌شود، معتکف شد.

تاکید بر ظرفیت سازی

معظم له در پایان تصریح کردند: امروز جوانان زیادی علاقه مند به شرکت در این مراسم معنوی هستند، ولی به دلیل محدودیت‌ها بسیار این فرصت را به دست نمی‌آورند و هم فرصت را از دست داده و هم دل شکسته می‌شوند، حال که اسلام فرصت را ایجاد کرده است باید تعداد معتکفین را افزایش داد.

خاطر نشان می شود در پایان مراسم با حضور آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، از مجموعه مقالات «بر بال سجود» ، نرم افزار جشنواره اعتکاف و مجموعه « فقه الاعتکاف عند المذاهب الاسلامیه» که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تدوین و منتشر شده بود ، رونمایی و تقدیر شد.