جلسه بررسی ریز موضوعات کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری

 

 

 

 

 

جلسه بررسی ریز موضوعات کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی معاون بین الملل حوزه علمیه در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد .

 

 

در این جلسه دکتر زمانی با اشاره به جریان های اصلی در گروه های تکفیری اظهار داشت : در گروه های تکفیری ۴ جریان اصلی وجود دارد که بیشترین نقش را ایفا می کنند : ۱- تکفیری های عقیدتی و وهابی  ۲- تکفیری های فقهی  ۳- تکفیری های سیاسی  ۴- گروه های ناراضی شبه تکفیری

 

وی وهابیت در عربستان را اقلیت خواند و افزود : وهابیت در عربستان هم اقلیت است . علمای حکومتی عربستان همه وهابی اند چون بین وهابیت و آل سعود پیوند است؛ ولی مردم عربستان مجموعه ای از مسلمانان سنی و شیعی و اقلیت وهابی هستند .

 

معاون بین الملل حوزه علمیه تصریح کرد : تکفیر سیاسی در مصر با بهره گیری از اندیشه  سید قطب که شخصیتی تقریبی است و اندیشه وی مورد سوء استفاده تکفیریها قرار گرفته؛ با ۴ گزاره شروع شد :

۱-      جامعه اسلامی باید حاکم اسلامی داشته باشد.

 ۲- حاکم بلاد اسلامی حق ندارد حتی یک ماده غیر اسلامی را اجرا کند.

۲-      اگر حاکم اسلامی یک ماده غیر اسلامی را اجرا کرد کافر است.

 ۴- قتل کافر واجب است . و همین موارد امروزه دستمایه تکفیری ها و داعش شده تا به کشتار مسلمانان بپردازند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه  در ادامه افزود : ما معتقدیم علت پیدایش گروهای تکفیری وهابیت است اما عامل گسترش گروه های تکفیری امریکا و استکبار جهانی است .

 

 

 

 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین صادق گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن تبیین ریز موضوعات کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری گفت:

ما در فصل سوم به زمینه ها و عوامل شکل گیری پدیده و جریان تکفیر در ابعاد و ساحت های:

          ۱-قرآنی و حدیثی( فهم ناصواب از کتاب وسنت)

          ۲-فکری/ فلسفی

           ۳-اعتقادی/ کلامی

            ۴- فقهی/ حقوقی

            ۵-سیاسی/  اجتماعی/ فرهنگی

            ۶-روحی/ روانی( با تاکید بر روان شناسی و جامعه شناسی)پرداخته ایم.

 

  این شخصیت تقریبی در پایان افزود : زمینه ها و عوامل پیدایش تکفیر عمدتا متاثر از اهداف استکباری و صهیونیستی و ارائه چهره خشن از اسلام (اسلام هراسی، شیعه هراسی، ایران هراسی و…) است.

 

گفتنی است این هم اندیشی در روز شنبه۱۵ آبان۱۳۹۵ با حضور و نقش آفرینی جمعی از مدیران و پژوهشگران کلان پروژه شناخت تکفیر و جریانهای تکفیری در محل معاونت پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزارگردید.