حج تجلی اسلام

 

 

جامعترین واجب

اسلام آخرین نسخه درمان آسمانی است که می تواند تمامی دردهای بشر را درمان، و نیازهای مادی و معنوی آنان را تامین نماید. از میان واجبات این دین جامع، مراسم سالیانه حج جامعترین آنهاست. گویی حج تجلیگاه اسلام با تمام ابعاد فردی و اجتماعی آن است. حج فرصتی بی نظیر است که اگر جهان اسلام از آن درست استفاده کند می تواند خطوط کلی و سیاستهای بنیادین حرکت بسوی ایدآل های خود طرح ریزی نماید.

 

میعادگاهی که با جمع شدن همه مسلمانان با تمامی اختلافات رنگ و نژاد و زبان که همگی از سنن الهی است،‌ بر محوری واحد می توانند مجمعی برای ایجاد اتحادیه های نظامی، سیاسی، اجتماعی، تجاری و… میان مسلمانان باشد: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لاَ الْهَدْيَ وَ لاَ الْقَلائِدَ وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً).[۱]

از آثار این جامعیت آن که، حج عامل اساسی و راهکاری بی نظیر برای تشکیل امت واحده اسلامی است. مجمعی از دلدادگان به خدا که خود و خواهشهایشان را فراموش کرده اند، با لباسی یکرنگ که عطر بی پیرایگی از آن به مشام می رسد؛ و هر یک با هر زبانی با ذکری واحد در پی لبیک گویی و تمجید از خالق یکتا هستند؛ و عمده ترین حرامها بر این جماعت دوری از هرگونه تفرقه و جدایی می باشد: (الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوي‏ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ).[۲]

 

حج در بردارنده اساسی ترین محورهای تشکیل امت واحده

 

حج نه تنها با رفتار و اذکارش سعی در ساختن جامعه جهانی مسلمانان دارد، بلکه سرزمین وحی هم با ویژگیهای منحصر بفرد خود مسلمانان را دعوت به اساسی ترین محورهای وحدت ساز میان مسلمانان می نماید. این محورهای وحدت آفرین عبارتند از:

۱- توحید: حج برای خداست، و حاجیان مهمانان خاص خداوند می باشند که به پاس همه نعمات بی پایان الهی، و خصوصا نعمت بندگی، این دعوت را اجابت نموده اند تا این حق را در حد توان خود سپاس گویند: (وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ)؛[۳]و به امید آنکه پا جا پای ابراهیم پدر یکتا پرستی بگذارند: (وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهيمَ مَکانَ الْبَيْتِ أَنْ لا تُشْرِکْ بي‏ شَيْئاً وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْقائِمينَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ).[۴]

۲- رسالت: توحید ناب وقتی به دست می آید که موحد آن را از راه درستش یافته باشد. از میان هزاران دعوت مدعی هدایت انسان به ساحل نجات، این تنها دعوت پیام رسانان الهی است که می تواند رسیدن به صلاح و نجات از نابسامانیها را تضمین نماید: (أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى).[۵] و حج گزاردن در حقیقت پاسخگویی به دعوت آخرین و بزرگ ترین از پیامبران الهی است، و حاجیان خود می دانند که قدم در جایی می گذارند که نشان از پیامبر عظیم الشان اسلام دارد که خو اولین حج گزار بود: (وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَي النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَري‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِکينَ وَ رَسُولُهُ).[۶]

۳- قرآن: سومین محوری که می تواند مسلمانان را برگرد خود جمع نماید کتاب آسمانی آنان قرآن کریم است. و بدون شک یکی دیگر از دلبستگیهای آنان برای رفتن به خانه خدا، سفر به سرزمین وحی است.همانجاییکه نشان از ردپای ملک وحی و امین آورنده آیات نور دارد.

۴- بیت الله الحرام: هر ملتی و قومیتی برای خود نشانه ای دارد که پایگاه اولین و اصلی آن جمعیت شمرده می شود، تا راهنمای آنان در حالات حیرانی باشد،‌ و با بازگشت به آن ماهیت نخستین خود را اعلام دارند. خانه خدا اولین و مقدس ترین آدرس برای اجتماع موحدان و مسلمانان به عنوان عبادتگاه توحیدیست، تا در کنار دیگر معابد و کنائس علم بر افراشته مسلمانان باشد؛ و طبیعی است که اهل یک خانه که هویتشان را از آن به همراه دارند نمی توانند هر یک زیر پرچمی دیگر قرار بگیرد، چنانکه قرآن می فرماید: (إِنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذي حَرَّمَها وَ لَهُ کُلُّ شَيْ‏ءٍ وَ أُمِر
ْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمينَ).[۷]

 

دشمنان در کمین حج و آثار آنند

 

با توجه به جایگاه بی نظیر حج در تشکیل امت واحده اسلامی دشمنان اسلام و یکپارچگی مسلمانان برای به هم ریختن انسجام آنان خوب دریافته اند که اگر بخواهند به تفرقه در میان جوامع اسلامی دامن زنند می بایستی محورهای وحدت آفرین را هدف قرار دهند؛‌ چنانکه سردمداران تفرقه افکن غربی در بیان اهداف اصلی اسلام ستیزانه خود چنین اظهار داشته اند: (مادام القرآنُ یُقرأ،‌ والکعبةُ تُحَج، ومحمدٌ یذکر علی المنابر لایمکن هدمُ الاسلام. فإذا أردتم هدمه، فأما القرآنَ فحرِّقوه، والکعبةَ فخرِّبوه، ومحمداً فاقتلوه). تا زمانیکه قرآن میان مسلمانان خوانده می شود، و کعبه زیارت می شود، و نام محمد برده می شود از بین بردن اسلام ممکن نخواهد بود. و اگر می خواهید اسلام را نابود کنید، پس قرآن را بسوزانید، و کعبه را تخریب نمایید، و شخصیت محمد را بکشید.

و آیا امروز با این همه فرصت نهفته در مراسم حج، و شیطنت دشمنان اسلام برای نابودی یا منحرف ساختن افکار عمومی جهان اسلام از این اجتماع جهانی بی نظیر و تاثیر گذار، وقت آن نرسیده است که در این مجمع بزرگ راهی بسوی بازگشت به مجد و عظمت فراموش شده اسلام و مسلمانان بیابیم، و پایه های تشکیل امت واحده اسلامی را بنیان گذاریم.

 


[۱] . مائده: ۲.

[۲] . بقره: ۱۹۷.

[۳] . آل عمران: ۹۷.

[۴] . حج: ۲۶.

[۵] . یونس: ۳۵.

[۶] . توبه: ۳.

[۷] . نمل: ۹۱.

 

نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین شفیعی نیا