سلسله نشست‌های تبیینی با عنوان “حج و برائت از مشرکین از دیدگاه سیاسی – اجتماعی” برگزار شد.

دومین جلسه از سلسله نشست‌های تبیینی حج و برائت از مشرکین با عنوان (حج و برائت از مشرکین از دیدگاه سیاسی-اجتماعی) در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ با ارائه جناب حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان مدیر موسسه عالی امام رضا(علیه السلام) در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار گردید.

وی بیان داشت: موضوع برائت چندین مرتبه به صراحت در سوره توبه بیان شده است. در قرآن از برائت مفهوم مخالفت و دوری جستن از مشرکین و دشمنان خدا برداشت می‌شود. اما اگر بخواهیم نگاه شبکه‌ای داشته باشیم برای فهم صحیح برائت باید مفهوم ولایت را نیز دخیل بدانیم و سوره مائده نیز به این موضوع پرداخته است؛ زیرا کسی که از اولیاء طاغوت برائت نجسته باشد، هرچند خود را مسلمان بداند، ناخواسته عامل مشرکین خواهد بود.

او افزود: خداوند در تبیین برائت اقدام به مرزبندی نموده و نیز به وجود منافقین و نفوذی‌ها اشاره داشته است. در صورت اشراف بر مرزها و حدود تعیین شده و واقع‌بین بودن به‌وضوح خواهیم دید که در جامعه اسلامی این منافقین به گونه‌هایی خودنمایی می‌کنند. اگر مرزبندی‌ها حفظ شود، تشخیص مصادیق مشرک و منافق آسان می‌شود؛ اما نپذیرفتن و ندیدن مرزها موجب آلوده‌شدن جامعه اسلامی به منافقین و مشرکین می‌شود.

ایشان در ادامه گفت: جامعۀ اسلامی به‌ویژه در دو صدۀ اخیر دچار فراز و فرودهای تمدنی بوده است. اکنون که موج‌های بیداری پررنگ شده است، باید با تولی و تبری قدرت اسلام را حفظ کرد. تولی باید تمدنی دیده شود تا برائت نیز به صورت تمدنی رعایت شود. در جامعۀ اسلامی شیعه و سنی موضوع برائت خریدار دارد و باید مورد بحث قرار گیرد تا اقسام و موضوعات تمدنی آن دریافت شود. در نگاه تمدنی باید برائت از مشرکین در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در نظر گرفته شود.

———————————————————————