در دیدار رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با آیت الله العظمی سبحانی مطرح شد : باید بر مشترکات شیعه و سنی تکیه کنیم

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی به همراه  حجت الاسلام والمسلمین گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی در ادامه دیدار ها ی خود با مراجع عظام به منظور معرفی موسوعه گرانسنگ « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه » با آیت الله العظمی سبحانی دیدار و گفتگو کردند .

 

 

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تدوین و چاپ موسوعه ۲۰ جلدی « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه » گفت: تدوین این کتاب با همت پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی و جمعی از محقیقن حوزه حدود  ۱۳ سال طول کشیده است که در آن  بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و سنی استخراج شده است .

 

دکتر مختاری ضمن ابلاغ پیام دعوت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب به ایشان  جهت شرکت در مراسم رونمایی افزود : رونمایی از این موسوعه گرانسنگ  ۵ مهر در دارالشفا حوزه علمیه و با حضور علما و مراجع انجام خواهد شد .

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: اهل سنت استقبال مناسبی از این کتاب کرده و خواستار ارسال کتاب برای خود می باشند.

 

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تقریب استراتژیک افزود : با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد اشتراکات بین شیعه و اهل سنت وجود دارد تدوین و چاپ این موسوعه به خوبی نشان گر این موضوع است که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند تقریب یک استراتژی است و نه تاکتیک .

 

دکتر مختاری  با اشاره به دیگر تالیفات پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: از دیگر تالیفات مهم و جدید این پژوهشگاه کتاب الشیعه من وجهه نظر اهل السنه  و کتاب فی سبیل الامه الاسلامیه است . و همچنین کتاب الشیعه من وجهه نظر اهل السنه در حال تدوین است .

 

در ادامه حضرت آیت الله العظمی سبحانی فرارسیدن عید غدیر را تبریک گفتند و اظهار داشتند: ریشه این تفکر به مرحوم آیت الله سید صدرالدین صدر برگشته و ایشان شروع به تحریر آن نیز کرده بودند.

 

ایشان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های پژوهشگاه مطالعات تقریبی در تدوین و چاپ این موسوعه ابراز داشتند: بنده از تدوین این موسوعه خوشحالم . این موسوعه، اصالت شیعه را مشخص کرده و در مقابل نویسندگان مزدوری که اصالت شیعه را زیر سوال می برند ، ایستادگی می کند.

 

ایشان با توجه به اشتراکات بی شمار بین شیعه و اهل سنت خاطرنشان ساختند: این موسوعه ثابت می کند که «ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا»؛ اینکه طرفداران تکفیر بر طبل تفرقه می کوبند، کاری غلط است؛ چراکه مشترکات بسیاری داشته و بهتر است که زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم.

 

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: این موسوعه احاطه ما را بر کتاب فریقین ایجاد کرده و دو طرف می توانند کتب یکدیگر را مطالعه نمایند.

 

معظم له اظهار داشتند: ما نباید تلویزیون مدار بسته باشیم؛ بلکه باید مدار باز بوده و این کتاب را به دست علمای اهل سنت برسانیم.  جا دارد که یکصد نسخه از این موسوعه را به علمای الازهر داده و آنان بر خلاف وهابیت، از این اثر استقبال می کنند.

 

حضرت آیت الله سبحانی در پایان تصریح کردند: رساندن این کتاب به شیخ کویت و قرضاوی و دیگر علمای برجسته اهل سنت از دیگر کارهایی است که باید انجام گیرد.