در دیدار معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب با معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه (س) مطرح شد: اهل بیت (ع) می تواند محور پژوهش های مشترک باشد

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب با حجت الاسلام والمسلمین فلاحی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) دیدار و گفتگو کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی در ابتدا معاونت فرهنگی حرم را شامل ۴ بخش مدیریتی خواند و اظهار داشت: مدیریت پژوهش و آموزش، مدیریت کتابخانه و موزه، مدیریت معارف، قرآن و عترت و روابط عمومی و تبلیغات ۴ بخش مدیریتی ما در آستان مقدس است.

وی با اشاره به برنامه های پژوهشی حرم افزود: یکی از برنامه های پژوهشی ما پروژه ستارگان حرم است که به شرح حال علمای مدفون در حرم حضرت معصومه (س) می پردازد که تا به حال شرح حال ۴۵۰ تن از علما در  ۳۰ جلد به چاپ رسیده است. این پروژه از سفارشات مقام معظم رهبری به آیت الله مسعودی تولیت سابق حرم بود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی به کتابخانه آستان اشاره کرد و گفت: کتابخانه آستان حضرت معصومه (س) یکی از غنی ترین کتابخانه های کشور است که در مساحتی بیش از ۱۲ هزار متر روزانه پذیرای طلاب و دانشجویان است.

معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه (س) اظهار داشت: در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) بیش از ۵۰۰۰  قطعه و میراث فرهنگی وجود دارد و این موزه تنها موزه استان قم است.

وی در پایان به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم با کمک مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نمایشگاهی از آثار و دستاوردهای انقلاب اسلامی را در حرم برگزار نماییم.

سپس حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان  معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به همکاری های مشترک پژوهشی اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب آمادگی دارد تا همکاری های پژوهشی را با آستان مقدس حضرت معصومه آغاز نماید.

وی در ادامه افزود: موضوع اهل بیت (ع) می تواند محور این پژوهش ها باشد زیرا اهل بیت (ع) جایگاه ویژه ای بین شیعه و اهل سنت دارند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در ادامه همکاری های دو طرفه به اتحادیه جهانی سادات اشاره کرد و افزود: اتحادیه جهانی سادات که با حمایت آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشکیل شده زمینه مناسبی برای همکاری با آستان حضرت فاطمه معصومه (س) است.

دکتر نبویان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بین المللی آستان مقدس و مجمع جهانی تقریب می توانیم به ترابط علمایی و مهمانان خارجی بپردازیم.

وی گفت: اداره کل امور قرآنی مجمع آمادگی همکاری با مدیریت قرآن آستان را دارد. ان شاالله بتوانیم با کمک شما یک قرآن چند زبانه برای توزیع در جهان اسلام به چاپ برسانیم تا به شایعه دشمن در مورد یکی نبودن قرآن شیعه و اهل سنت پایان دهیم.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب تاکید کرد: تشکیل اتحادیه کتابخانه های جهان اسلام می تواند راهی برای ساماندهی کتب مرجع مسلمانان و تقویت وحدت بین آنها شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسینی معاون پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت: شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) می تواند محور یک کتاب جامع باشد که با همکاری پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریب و آستان مقدس تهیه و تالیف گردد.

 وی در پایان افزود: با توجه به منشورات و مجلات متعدد مجمع جهانی تقریب و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، مبادله این مجلات و منشورات می تواند به ارتباط بیشتر دو مجموعه کمک کند.