این دوره با موضوعات تقریب از دیدگاه امامین انقلاب، تبیین مبانی تقریب، تکفیر؛ جریان ضد تقریب و نقد مبانی جریان تکفیری در سالن نشستهای علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار گردید.
در ابتدا پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از شرکت کنندگان در دوره، جناب حجت الاسلام سلمان نگهبان مسئول برگزاری جلسات علمی و دورههای کاربردی پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن خوشآمدگویی به شرکت کنندگان و تشکر از مجموعههایی که در برگزاری دوره همراهی کردند، بر لزوم تربیت مبلغان تقریبی تاکید کرد. وی گفت: عامل مهم اختلافنظر در فهم از تقریب و مبنای امامین انقلاب در وحدت و تقریب را نپرداختن تخصصی به این مهم است؛ از این رو با همفکری و همکاری برخی از دلسوزان و فعالان عرصه وحدت و تقریب این دوره کاربردی برگزار گردیده است. سپس طبق چیدمان برنامه تدوین شده، اساتید محترم دوره به بیان مطالب خود به شرح اجمالی ذیل پرداختند:
استاد حجت الاسلام محمد تقی سیفایی مدیرکل ادیان و مذاهب تبلیغات اسلامی در درس تبیین وحدت از نگاه امامین انقلاب گفت: برای فهم حقیقت نظر امامین انقلاب در هر موضوعی من جمله وحدت، نباید به صورت گزینشی از بیانات ایشان استفاده کرد؛ بلکه باید به صورت منظومهای به بیانات و نوشتههای ایشان نگریست. در غیر اینصورت گرفتار مصادره به مطلوب خواهیم شد. وی افزود: برای تبیین مساله وحدت ابتدا باید به صورت اعتقادی توحید را بررسی کرد؛ زیرا توحید دو رکن دارد: ان لا نعبد الا الله و اجتنبوا الطاغوت. مقام معظم رهبری میفرماید: دلیل دشمنی استکبار با انقلاب ما صرف مذهب و اسلام نیست، بلکه وجود روح توحید در این انقلاب اسلامی شیعی است. همانا که در جهان فقط این ملت ایران و انقلاب اسلامی ایران است که با شعار لااله الا الله با تمام وجود در مقابل طاغوت ایستاده است. و لازمه این ایستادگی، وحدت امت اسلامی است. پس وحدت جزئی از روح توحید است. در جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره) دوگانه مهمی در اسلام بیان شده است، دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی. و این جدیترین دوگانه اسلام است. اسلام امریکایی آن است که جز ظاهر و پوستهای از اسلام و مذهب در آن نیست و عملا در جهان هیچ تاثیری ندارد. در آن تمام نمادهای اسلامی وجود دارد و از همه احکام و فروع دین بهره میبرد ولی هر کدام را با انحراف از کاربرد و راه واقعی و صحیح خارج میسازد. اما اسلام ناب علاوه بر ظواهر دینی و مذهبی، دارای روح توحید است. از جمله احکام و فروع دین، جهاد است که اسلام امریکایی برای انحراف این حکم با ایجاد دشمنان متعدد و ساختگی آن را از کاربرد خارج میکند. بهعنوان مثال قبل از پیروزی انقلاب برای انحراف قیام مردم، انجمن حجتیه به جای مقابله با رژیم ستمشاهی، روی مقابله خود را به سمت بهاییت گرفت و سعی در انحراف جریان قیام داشت. امروز نیز دشمنان اسلام با ایجاد انحراف در ذهن جوانان و مبارزان اسلامی، جعل و تحریف دشمن را در دستور کار خود قرار داده و با تمام قوا بر این مهم سرمایهگذاری نموده است.
استاد حجت الاسلام احمد ربیعی در درس تبیین تکفیر و مبانی تقریب، ریشه نگرشهای مختلف به مقوله وحدت در شیعیان را بیان کرد و گفت: شهید صدر دو دیدگاه کلی در میان شیعیان را در مورد وحدت بیان کرده است، یک دیدگاه سلبی و دیدگاه دیگر ایجابی است. دیدگاه سلبی آن است که برخی میگویند اهل بیت مظلوم بودهاند و حق آنها سلب شده و در تمام عمر به دعا و راز و نیاز و لعن اشتغال داشته و منتظر ظهور منجی برای انتقام از دشمنان خود بودهاند. پس کاری به سایر مسلمانان نداشته و در امور آنها دخالت نمیکردهاند. ما نیز به تاسی از آنها همان رویه را پیش میگیریم. اما دیدگاه ایجابی آن است که میگوییم: پیامبر صلی الله علیه وآله بذر اسلام را افشاند و با تمام توان از نهال آن حراست نمود و در جهت هدایت و رشد آن تلاش کرد. اهل بیت علیهم السلام نیز در راه حراست از آن نهال با تمام قوا و از راههای مختلف با انحرافات آن مواجهه و مقابله کردند. ما نیز در حراست از آن باید فعالانه و هوشمندانه تلاش کنیم. وحدت بر مبنای همین دیدگاه ایجابی است. او افزود: ما در برخورد با اهل سنت سه راه داریم، تخاصم یعنی دشمنی، تحاید یعنی بی تفاوتی و تعامل یعنی همکاری. برخی تحاید را راه میانه تلقی میکنند در حالی که عوارض این راه دو چیز است: ۱- تعطیلی هدایت دیگران ۲_ تقویت جبهه دشمن. زیرا بی تفاوتی ما نسبت به سایر اعضای امت اسلامی در واقع خالی کردن عرصه برای فعالیتهای دشمنان برای جذب و انحراف استعدادهای امت اسلام است. دستور اهل بیت علیهم السلام در تعامل با اهل سنت به چند هدف است که عبارتند از: جلوگیری از جلب ایشان به دشمنان اسلام، هدایت با بیان محاسن کلام، همزیستی نیکو یا تعایش سلمی، جلب دوستی و محبت، تقیه و حفظ اسرار در صورت خطر، ایجاد ظرفیت برای مقابله با استکبار و طاغوتها.