دیدار دبیر کرسی های آزاد اندیشی حوزه با معاون پژوهشگاه مطالعات تقریبی

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر باقرزاده دبیر کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسینی معاون پژوهشگاه مطالعات تقریبی دیدار و گفتگو کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسینی در ابتدا با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه مطالعات تقریبی در این زمینه اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات تقریبی برای سال ۹۷  چهار کرسی آزاد اندیشی در نظر گرفته است که اولین آن با عنوان « تعامل علمای شیعه و اهل سنت از قرن ۴ تا ۱۴ » در روز پنجشنبه ۱۲/۷/۹۷ در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

وی افزود: ارتباط با حوزه یکی از سیاست های اصلی ما در تقریب است به همین منظور برای هر گونه همکاری مشترک در قالب تبادل استاد و برگزاری دوره های تخصصی اعلام آمادگی می کنیم.

معاون پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به اهمیت وحدت تاکید کرد: در شرایطی که بین شیعه و اهل سنت بیش از ۹۰ درصد اشتراکات وجود دارد باید ضمن بیان اشتراکات به وحدت عملی نزدیک شویم .و یکی از راهای های رسیدن به وحدت عملی همین کرسی های آزاد اندیشی است.

وی گفت: قرآن و اهل بیت (ع) محور اصلی ما برای هر گونه همکاری با علمای جهان اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسینی با اشاره به همکاری با الازهر مصر اظهار داشت: شیخ احمد الطیب رئیس الازهر چندین سوال را برای پژوهشکاه مطالعات تقریبی ارسال نمودند و ما هم با کمک پژوهشگران خود به آنها پاسخ گفته و در قالب یک کتاب به چاپ رساندیم و برای الازهر ارسال  کردیم که مورد توجه الازهر قرار گرفت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده اظهار داشت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با توجه به بعد بین المللی مجمع، می تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: امیدوارم آیت الله اراکی دبیرکل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور در این کرسی های آزاد اندیشی به غنای علمی آن بیفزایند.

دبیر کرسی های آزاد اندیشی حوزه در پایان تاکید کرد: مقام معظم رهبری همیشه پیگیر کرسی های آزاد اندیشی در حوزه بوده و این حاکی اهمیت این موضوع در مجامع علمی و حوزوی دارد.

وی در پایان افزود: ما امید واریم با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  بتوانیم در موضوعاتی مانند دستاوردهای ۴۰ سالگی نظام، پیاده روی اربعین، شبهات اعتقادی و … در ایران و کشورهای منطقه کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات دو جانبه برگزار نماییم.