دیدار رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با آیت الله العظمی علوی گرگانی

 

 

 

 

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی به همراه حجت الاسلام والمسلمین اوحدی مشاور دبیرکل  مجمع جهانی تقریب مذاهب در امور فرهنگی با آیت الله العظمی علوی گرگانی دیدار و گفتگو کردند .

 

در ابتدای این دیدار که ۱۴ شهریور برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تدوین و چاپ موسوعه ۲۰ جلدی « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه » گفت: تدوین این کتاب با همت پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی و جمعی از محقیقن حوزه حدود  ۱۳ سال طول کشیده است که در آن  بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و سنی استخراج شده است .  این موسوعه ایده مرحوم آیت العظمی بروجردی است که در ۶۲ جلد تدوین یافته و در ۲۰ جلد به چاپ رسیده است .

 

 دکتر مختاری ضمن ابلاغ پیام دعوت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب به آیت الله العظمی صافی جهت شرکت در مراسم رونمایی افزود : رونمایی از این موسوعه گرانسنگ  ۵ مهر در حوزه علمیه و با حضور علما و مراجع انجام خواهد شد . تا ضمن اطلاع رسانی گسترده همه فرهیختگان و صاحبان قلم در جریان آن قرار بگیرند .

 

وی افزود : ما این کتاب را به مراجع عظام ایران و همچنین مراجع عظام نجف هديه خواهیم کرد  .  اهداء كتاب به حوزه­هاي اهل سنت، به يك معنا انتقال فرهنگ اهل بيت است ومخاطب وقتي اينها را  مي­خواند مي­فهمد كلام اهل بيت يك نورانيت و استحكامي دارد كه از قرآن گرفته شده و به وحي وصل است و متناسب با فطرت مخاطب است.

 

همچنین آيت الله العظمی علوي گرگاني ضمن تقدیر از چاپ این موسوعه افزودند: : از چاپ این موسوعه عظیم خوشهالیم .چاپ و توزیع اين آثار علمي دل­هاي مرده را زنده مي كند .

 

ایشان افزودند : ما خوشحال هستيم كه اين سنت آيت­ا… بروجردي تحقق يافته است و ايشان مي­فرمودند فقه شيعه در حاشيه فقه اهل سنت است . چون ائمه ما چشم به مسائل اجتماعي آنها داشتند كه ببينند آنها چه نظري مي­دهند و ائمه ما روي نظر آنها نظر مي­دادند كه حق را بيان كنند و اين ديد بزرگ آيت ا… بروجردي بود. بنابراين کلام  امام معصوم ناظر به حرف اهل سنت است. بنابراين نظر اين بزرگواران جامع بين الفقهين است. اين كار شما نمونه بارز حركت آيت ا… بروجردي است.

 

آيت الله العظمی علوي گرگاني ارسال این موسوعه به الازهر را توصیه کردند و افزودند :  توصيه مي­كنم يك دوره از موسوعه را  براي الازهر بفرستيد تا بدانند ما در كنار فقه اهل سنت هستيم و توفيقات شما را از خداوند متعال خواستاريم.