دیدار شیخ سید احمد از موریتانی با مدیر مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی

 

شیخ سید احمد نویسنده و مولف از کشور موریتانی با حجت الاسلام و المسلمین نگهبان مدیر مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

 

در این دیدار که با حضور آقای محمد ساعدی از مولفین و محققین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار گردید، در ابتدا به منظور آشنایی هرچه بیشتر میهمان محترم نسبت به اهداف و عملکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی توضیحاتی داده شد.

سپس فرهنگ مردم کشور موریتانی و جایگاه فرهنگ تقریب و و حدت جامعه اسلامی در میان آنان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

شیخ سید احمد در ابتدا اظهار داشت: موریتانی یک کشور اسلامی است که دو جریان فکری عمده در آن وجود دارد.یک جریان وهابی و سلفی و دیگری جریان صوفی تیجانی . البته جریان وهابی شیوع زیادی ندارند چون بیشتر مردم صوفی معتدل هستند.

وی در جواب به پرسشی که در مورد جایگاه و خط فکری شیخ عبدالله بن بیه در موریتانی انجام شد گفت: مهمترین شخصیت دینی موریتانی عبدالله بن بیه است که دارای نگاهی معتدل است اما متاسفانه به دلیل فشارهای سیاسی از جانب دولت سعودی و دولت موریتانی ناچار است که نسبت به ارتباطات و تعاملات خود دقت کند.

این نویسنده و مولف موریتانیایی افزود: نگاه مردم موریتانی به انقلاب اسلامی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب بسیار مثبت بود و مردم موریتانی به انقلاب ایران مشتاق بودند اما بعد از جنگ ایران و عراق و با تبلیغات گسترده حزب بعث نگاه ها کمی تغییر کرد.

وی ادامه داد: حزب بعث به دروغ و با تبلیغات گسترده صدام را قهرمان عرب و محب اهل بیت (ع) نشان دادند و بر علیه جریان مقاومت در منطقه فعالیت کردند.

وی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت های نظامی و علمی ایران امیدوارم این پیشرفت ها در کشورهای افریقایی هم تبیین شود تا مردم مسلمان کشور های افریقایی با واقعیت ها بیشتر آشنا شوند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نگهبان مدیر مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی هم ضمن اشاره به فعالیت های این مرکز اظهار داشت: ظرفیت های علمی و پژوهشی  فراوانی برای گفتگو و ارتباط بین علمای ایران و کشور موریتانی وجود دارد که امیدوارم بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: تبادل کتب و مقالات، تبادل اساتید و برگزاری دوره های پژوهشی از جمله ظرفیت های همکاری مجمع جهانی تقریب با علمای موریتانی خواهد بود.