دیدار معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی صبح امروز با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) و امام‌جمعه قم در سالن محراب حرم مطهر دیدار و گفتگو کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان در ابتدا به معرفی معاونت فرهنگی مجمع و پژوهشگاه مطالعات تقریبی پرداخت و افزود: کلیه فعالیت های پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی توسط ده ها پژوهشگر انجام می شود و تا کنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب در این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به بخش های مختلف معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: اداره کل آموزش و پژوهش، اداره کل مراسمات و انتشارات، ادراه کل فضای مجازی، اداره کل امور قرآنی و مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی، بخش های اصلی معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را تشکیل می دهند.

دکتر نبویان افزود: تشکیل اتحادیه کتابخانه‌های جهان اسلام با محوریت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) ضروری است و می‌تواند فعالیت‌های مطلوبی را در عرصه نشر معارف ناب اسلامی در جهان رقم بزند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ظرفیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) در عرصه بین‌الملل و پذیرایی زائران خارجی اشاره و تصریح کرد: اگر بتوانیم با بخش بین‌الملل حرم مطهر (س) ارتباط و همکاری داشته باشیم می‌توانیم از ظرفیت آستان مقدس در این عرصه استفاده کنیم. افراد زیادی از سراسر دنیا میهمان مجمع تقریب می‌شوند که می‌توانیم با همکاری آستان مقدس، آن‌ها را با معارف اهل‌بیت(ع) آشنا سازیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: این مجموعه فعالیت‌های مطلوبی را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و دینی انجام داده است و به دنبال تدوین و انتشار کتابی پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه جهانی است.

دکتر نبویان در پایان تاکید کرد: امسال ۴۰ سالگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و دشمن با تمامی امکانات در حال ایجاد یاس در مردم است . به همین منظور مجمع جهانی تقریب در حال تهیه یک موسوعه از دستاوردهای نظام به همراه کلیپ هایی در این زمینه است.

سپس آیت‌الله سید محمد سعیدی ضمن آرزوی توفیق در شبهای قدر، آن را قلب ماه رمضان دانست و اظهار داشت: ما برای بهره‌مندی حداکثری از شب‌های قدر، باید از روزهای قبل خود را برای این شب با عزت، آماده کنیم.

وی به تقارن ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و شب‌های قدر اشاره کرد و افزود: این تقارن باید برای بهره‌برداری، تنوع و تذکر برای همگان مدنظر باشد.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) اهداف مجموعه تقریب و مذاهب را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: ازجمله اهدافی که مجمع تقریب مذاهب دنبال می‌کند، روشن شدن حق و ناحق و مبانی دینی است.

وی به داستان حضرت ابراهیم علیه‌السلام اشاره و خاطرنشان کرد: نگاه ما باید همانند نگاه حضرت ابراهیم (ع) باشد چراکه وقتی حضرت با افراد جویای حق روبه‌رو شد، ستایش خود را از ستاره آغاز کرد و با این کار به آن‌ها نشان داد که ستارگان ارزش پرستش را ندارند و به این وسیله آن‌ها را به حقیقت دعوت کرد، هدف از تقریب مذاهب نیز چنین باشد و موانع رسیدن افراد به‌حق را برطرف سازد.

آیت‌الله سعیدی فعالیت در راستای کسب رضای الهی را یکی از وظایف مجمع تقریب مذاهب اسلامی دانست و عنوان کرد: وظیفه دیگر تقریب مذاهب این است که آنچه مورد پذیرش خداوند است را مشخص کند و مردم را نسبت به بدعت‌ها و سنت‌های دور از اسلام آگاه سازد.

وی بابیان اینکه نباید هدف اصلی مجموعه تقریب مذاهب تحت‌الشعاع مباحث کم‌اهمیت و حاشیه‌ای قرار گیرد، خاطرنشان کرد: گاهی انسان در مسیر اصلی خود، گرفتار مباحث کم‌ارزش و حاشیه‌ای می‌شود که هدف اصلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای این‌که بتوانیم در مسیر خود موفق عمل کنیم، باید از ورود و گرفتار شدن به چنین مباحثی اجتناب کرد.

خاطر نشان می شود در این جلسه مدیران معاونت فرهنگی و پژوهشگاه مطالعات تقریبی به همراه دکتر نبویان در جلسه حضور داشتند.