دیدار هیاتی از دین پژوهان آلمانی با مدیر مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی

 

 

هیاتی از دین پژوهان کشور آلمان با حجت الاسلام و المسلمین نگهبان  مدیر مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

 

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین نگهبان ضمن خوشامدگویی به مهمانان به منظور آشنایی با مبنای فعالیت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت:

طبق آنچه در قرآن کریم آمده است، یکی از اهداف بلند رسالت، ایجاد وحدت مبتنی بر مشترکات همه ادیان است. خداوند در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۴می فرماید: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ» بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!»

وی افزود: خداوند راه رسیدن به وحدت را یافتن مشترکات و تکیه بر آنها دانسته است و برای یافتن مشترکات و به نتیجه رسیدن سایر موضوعات اختلافی نیز ارایه طریق فرموده است.

در سوره زمر آیات ۱۷ و ۱۸ فرموده است: وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿۱۷﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾ و[لى] آنان كه خود را از طاغوت به دور مى دارند تا مبادا او را بپرستند و به سوى خدا بازگشته‏ اند آنان را مژده باد پس بشارت ده به آن بندگان من كه (۱۷) به سخن گوش فرامى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان (۱۸)

پس راه هدایت و روش خردمندانه در قرآن بحث و گفتگوی حقیقت جویانه است.

مدیر مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی تاکید کرد: دلیل اینکه با وجود تصریح قرآن به روش بحث و گفتگو شاهد جنگ و خونریزی هستیم، عدم شناخت دشمن است. همو که با تقویت حس قدرت طلبی و هوا و هوس و منیّت در بشر راه مذاکره را مسدود می نمایاند تا با ایجاد و بسط اختلاف میان بشریت بر آنها حکومت کند.

وی افزود: دشمن اصلی انسانها ابلیس است که قسم یاد کرده همه انسانها را به بیراهه بکشاند و نگذارد خداوند سبحان را عبادت کند و فرمان او را گردن نهد.

وی با اشاره به اندیشه مدرنیسم اظهار داشت: عامل و راه اصلی بسط اختلافات در جهان اسلام اندیشه مدرنیزم است. با اینکه منادیان مدرنیته مدعی حمایت از افکار نوین را دارند اما در واقع تنها راه و روش و نظریه هایی را مدرن اعلام می کنند که ضد تعالیم دینی باشند. ما با نوآوری در خدمت  به بشریت مخالف نیستیم اما در زمینه اعتقادات و باورها با نگاه ضد دینی مدرنیزم مخالفیم.

حجت الاسلام والمسلمین نگهبان  مادی گرایی را از مبانی مدرنیته دانست و گفت: از مبانی اصلی مدرنیته مادی گرایی است . وقتی نهایت اندیشه مردم در مادیات خلاصه شود می توان به راحتی آنها را فریب داد.

وی در ادامه افزود: از دیگر مبانی مدرنیته لیبرالیزم یا شک گرایی است. وقتی شک گرایی بین مردم نهادینه شود دیگر معروف و منکر قابل اثباتی نخواهد ماند و معیاری برای سنجش خوبی و بدی وجود نخواهد داشت و این همان هدف پنهان مدرنیته است.

مدیر مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی گفت: یکی از آثار و لوازم لیبرالیزم، پلورالیزم دینی است که در آن گفته می شود هر دین و هر فکری حق است.  اما اسلام پلورالیسم دینی را قبول ندارد. بر مبنای اسلام حق یک واقعیت مشخص است و همه موظف رسیدن به این حق هستند. با این حال همه باورها محترم هستند و طبق آیه­ی فوق باید با بحث و  گفتگو درستی و نادرستی آنها دریافت شود. هرکس به اندازه علم و آگاهی و درک خود در پیشگاه خداوند متعال مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد؛ اما اکتفا به دانسته های فردی یا مذهب خاص کفایت نمی کند و انسان باید برای خود مجال شنیدن حرف های دیگر را نیز فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین نگهبان در پایان افزودند: نتیجه اندیشه مدرنیزم ناسیونالیزم است و پر واضح است که ناسیونالیزم منشا اختلافات فراوان و مسدود کننده راه بحث و گفتگو است؛ زیرا باید همه نظر شخص ناسیونالیست را بپذیرند و طبق خواسته او عمل کنند و او بنایی بر تغییر رای و پذیرفتن رای و نظر دیگران را ندارد. زیرا هرچه به نفع او باشد صحیح است و غیر از آن همه باطل است. و اینگونه مدرنیزم مانع وحدت جوامع بشری و موجب بسط اختلاف و فساد می گردد.

 

خاطرنشان می شود در پایان دیدار حجت الاسلام و
المسلمین نگهبان به پرسش های مهمانان پاسخ گفتند.