رونمایی رئیس جمهور از منشورات جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همزمان با آغاز به کار کنفرانس وحدت اسلامی

آیین رونمایی از ۱۱ کتاب وحدت بخش روز چهارشنبه – ۲۰ مهرماه – همزمان با آغاز به کار بخش حضوری کنفرانس وحدت اسلامی با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.

آنچه توسط رئیس جمهور محترم رونمائی شد حاصل زحمات پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی در سال‌های اخیر است. این آثار به شرح ذیل می باشد:

۱.  وحدت در منظومۀ فکری مقام معظم رهبری

برای اینکه ما بتوانیم در مسیر تقریب به درستی حرکت کنیم قبل از هرچیز لازم بود وحدت در منظومۀ فکری مقام معظم رهبری استخراج شده نقشۀ راهی باشد برای حرکت در این مسیر. و این کتاب در واقع ساختار و نظام‌وارۀ وحدت در نگاه معظم له را تبیین می‌کند.

۲.  آينده‌سازی اسلامی – تمدنی در پرتو اندیشه‌های امام تمدن ساز آیت الله خامنه‌ای

تألیف: ذبیح الله نعيميان

ما می‌دانیم در نظر مقام معظم رهبری وحدت و اتحاد جهان اسلام مقدمه‌ای است برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی در این کتاب چشم‌انداز این تمدن نوین اسلامی در کلام و نگاه معظم له مورد بررسی قرار گرفته است

سه کتاب از مجموعه آثار اهل سنت در فضائل اهل بیت

یکی از نظرات رائج در وحدت و تقریب نظریه است که از طرف حضرت آیت الله العظمی بروجردی و بعضی دیگر از مراجع و علما اسلام مطرح شده و آن اینکه: همۀ جهان اسلام بر روی یک امر مشترک که آن مرجعیت علمی ائمه علیهم السلام متحد شوند. مقدمۀ این موضوع بررسی جایگاه اهل بیت در نزد علما و بزرگان جهان اسلام و بخصوص اهل سنت است لذا پروژه‌ای  تحت عنوان «سلسلة فضائل أهل البیت عند أهل السنة» کلید خورده و از این مجموعه قبل از این ۵ اثر منتشر شده بود و امسال ۳ اثر دیگر منتشر شد.

۳.  فرائد السِّمطين في فضائل المرتضی والبتول والسبطین

نوشته صدرالدین إبراهیم جوینی حمویه فرزند عارف و صوفی بزرگ سدۀهفتم سعدالدین حمویه این کتاب یکی از منابع مهم در فضائل اهل بیت می‌باشد و در آن فضائل حضرت امیر المؤمنین و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین علیهم السلام ذکر شده است

تحقیق: محمد کاظم محمودی

۴.  نظم درر السِّمطین

نوشتۀ جمال الدین محمد بن یوسف زرندی یکی از علمای حنفی سدۀ هشتم هجری در این کتاب هم فضائل حضرت امیر المؤمنین و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین علیهم السلام ذکر شده است

تحقیق: سید کاظم موسوی

۵.  العِطر  الوِردی بشرح القطر الشهدي في أوصاف المهدي

این کتاب توسط یکی از علمای بزرگ مصری به نام علامه سید محمد البِلبَيسي شافعی نوشته شده و در واقع شرح یک منظومه‌ای است که توسط علامه شهاب الدین احمد بن اسماعیل حِلوانی سروده شده است.

تحقیق: سیدکاظم موسوی

۶.  الحجاب دراسة اجتماعیة وفقهية مقارنة

در این کتاب مسأله حجاب از جهت اجتماعی و فقهی با استفاده از انظار و آرای علمای جهان اسلام (شیعه و سنی) مورد بررسی قرار گرفته است

تألیف: محمد الساعدي

۷.  خلافت ولایت فقيه تحقق‌بخش امت واحده

در این کتاب اولا بحث ولایت فقیه که در فقه سیاسی شیعه مطرح است با مسألۀ خلافت که در فقه سیاسی اهل سنت مطرح شده به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته و اثبات شده که شرائطی را که علمای اهل سنت در خلیفه و خلافت اسلامی مدنظر دارند می‌تواند بر ولایت فقیه مطابقت داشته باشد و التزام به چنین نگاهی می‌تواند جهان اسلام را به سمت امت واحده سوق دهد.

تألیف: ذبیح الله نعيميان

۸.  فقه خلافت داعش تلاشی پرچالش

یکی از چالش‌های جدی وحدت جهان اسلام در دوره‌های متأخر ظهور جریانی بود با عنوان خلافت اسلامی و یا داعش برای جلوگیری از ظهور چنین جریان های انحرافی از این پس لازم است اندیشۀ دینی این جریان بازشناسی و راه‌‎های جلوگیری از آن بررسی شود این کتاب درواقع نگاهی دارد به اندیشه‌ای که منشأ ظهور داعش بود.

تألیف: ذبیح الله نعيميان

جریان‌شناسی مذهبی

متأسفانه یکی از ضعف‌های موجود در عرصۀ بین‌الملل نبود اطلاعات جامع در مورد شخصیت‌ها، جریان‌ها و موسسات مذهبی جهان اسلام است ما از سال قبل پروژه‌ای را با عنوان جریان‌شناسی مذهبی شروع کردیم که در این پروژه هم کشورها و بافت جمعیتی آن از جهت مذهبی بررسی می شود و هم بعضا برخی از گروه‌ها و فرقه‌هایی که اطلاعاتی کاملی از آنها در اختیار نیست از این مجموعه امسال سه اثر آماده و منتشر شد:

۹.  جریان‌شناسی مذهبی پاکستان

کشور پاکستان از جهات متعددی برای ما مهم است به جهت همسایگی و ارتباطاتی که با آنها داریم و تأثیرگذاری که در اهل سنت کشور ما دارد و جهات دیگر لذا در این کتاب بافت مذهبی کشور پاکستان، شخصیت‌های تأثیرگذار مذهبی، جریان‌های مذهبی و شخصیت‌های تقریبی و ضد تقریب و چالش‌های تقریب در این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

تألیف: مصطفی اسکندری

۱۰.  جریان‌شناسی مذهبی جمهوری آذربايجان

در این کتاب هم سعی شده وضعیت کشور آذربایجان از جهت مذهبی و شخصیت‌های تأثیرگذار آن از جهت مذهبی و تقریبی مورد بررسی قرار گیرد

تألیف: خلیل عالمی

۱۱.  بُهره

بُهرها یکی از شاخه‌های مهم مذهب اسماعیلیه است و با توجه به اینکه آموزه‌های این مذهب  بیشتر باطنی و سرّی است شناخت درستی قبل از این نسبت به این فرقه وجود نداشت مولف این کتاب با حضور در مراکز اصلی این فرقه در هند و گفتگو با شخصیت‌های برجستۀ آنها نگاهی جدید و واقع‌بینانه از این فرقه به ما ارائه می‌دهد

تألیف: سیدجلال میرآقائی