ابعاد شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی

در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۸نشست تحلیلی « طوفان الاقصی و شکست اسرائیل» توسط دبیرکل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سالن نشست‌های علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار گردید. در این نشست جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری ابعاد شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی را برشمردند.

ایشان اظهار داشتند: اتفاق مهمی در دنیا افتاده است و ما به‌عنوان مجمع تقریب در وسط این اتفاق مهم قرار داریم. این اتفاق وقوع عملیات طوفان الاقصی غزه در ۷ اکتبر است. این اتفاق به‌حدی مهم است که برخی از تحلیل‌گران معتقدند باید تاریخ را به قبل و بعد از ۷ اکتبر تقسیم کنیم. این یک امر ساده نیست. بلکه یک پیچ تاریخی و اوج و یک عامل تأثیرگذار در روند تاریخ جهان است.

شکست اطلاعاتی اسرائیل:

جزئیات میدانی که رخ‌داده این است که غزه ۲۵ در ورودی به سرزمین‌های اشغالی دارد که همه این درها با بالاترین دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته کنترل می‌شده به نحوی که عبور یک حیوان کوچک مورد رصد این دستگاه‌ها بوده؛ ولی در این عملیات رزمندگان مقاومت از همه این ۲۵ در عبور کرده‌اند بدون اینکه دشمن غاصب متوجه آنها بشود. توانسته‌اند تعداد زیادی را اسیر کنند و بازگردند.

شکست امنیتی اسرائیل:

بالاترین دارایی و ثروت رژیم غاصب امنیت بود که به‌واسطه آن بالاترین سرمایه‌گذاری خارجی را در زمینه توریست جلب کرده بود؛ زیرا ساحل‌هایی که رژیم غاصب اسرائیل در اختیار دارد زیباترین ساحل‌های جهان است. بالاترین درآمدش درآمد توریستی بوده است؛ زیرا می‌گفتند اینجا امن است و تجارت توریسم به دنبال امنیت حاصل می‌گردد. ازاین‌رو اسرائیل بالاترین سرمایه‌گذاری را در زمینه امنیت انجام داده است اعم از گنبد آهنین و امنیت سایبری در همه مرزهای زمینی اطرافش. بعد از آمریکا کشوری که بالاترین سرمایه‌گذاری سایبری را انجام داده است، رژیم غاصب اسرائیل است. امروز به دلیل طوفان الاقصی بالاترین دستاورد هفتاد‌ساله اسرائیل یعنی امنیت آن از دست رفت  و این یک شکست مفتضحانه برای اسرائیل بود. اسرائیل هر گاه از نقطه‌ای مورد صدمه یا حمله قرار می‌گرفت آن را پوشش می‌داد تا بار دیگر از آنجا آسیب نبیند و این‌قدر بر مسئله امنیت تأکید دارند. این بیانگر قدرت فکری رزمندگان اسلام است که با تمام ملاحظات اسرائیل توانسته‌اند حریم امنیتی او را بشکنند.

شکست اقتصادی اسرائیل:

به‌خاطر شرایط مناسب اسرائیل بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران جهان در زمینه‌های مختلف از ساخت بندر و هتل و شرایط گردشگری گرفته تا مسائل علمی و دانشگاهی و شعبه‌های مهم نهادهای مهم مدنی غربی و تعامل سنگین و رفت و شد نخبگان علمی جهان با اسرائیل شکل می‌گرفت در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کردند. همه اینها بر پایه زیرساخت امنیت انجام می‌شد.

شکست ابهت اسرائیل:

دستاورد دیگری که طوفان‌الاقصی برای مقاومت داشت، برملاشدن قدرت پوشالی اسرائیل و اثبات حقانیت کلام سید حسن نصرالله مبنی بر اینکه خانه اسرائیل خانه عنکبوت است و «ان اوهن البیوت لبیت العنکبوت» بود. اسرائیل نتوانست در برابر طوفان الاقصی مقاومت کند و اتاق فرمان را به دست آمریکایی‌ها سپرد. ناوهای آمریکایی به منطقه آمدند. ارتش آمریکا در اتاق جنگ اسرائیل نشستند و جنگ را اداره کردند و خود اسرائیل توان اینکه در مقابل مبارزان بایستد ندارد. دلیل اینکه عرب‌ها همیشه با اسرائیل از در صلح وارد می‌شدند، هیمنه قدرت نمای پوشالی صهیونیست بود و این هیمنه با طوفان الاقصی نابود شد.

شکست ملت‌سازی اسرائیل:

دستاورد دیگر مهاجرت معکوس بود. اسرائیل ملت ندارد و از گرداگرد دنیا یهودی‌ها را پیدا می‌کنند و آنها را تطمیع می‌کنند تا برای سکونت به اسرائیل بیایند. با طوفان الاقصی روند ملت‌سازی اسرائیل با چالش مواجه شد و علاوه‌برآن بخشی از مردم ساکن اسرائیل نیز به خانه‌های خود در اروپا و جاهای دیگر بازگشتند و به فکر رفتن هستند.

شکست رؤیای نیل تا فرات اسرائیل:

نکته دیگر استقامت عجیب مردم غزه بود. برخی بر این باور بودند که این جنگ توطئه خود اسرائیل بوده تا باقی‌مانده مردم فلسطین را یکباره از اراضی فلسطین خارج کنند و آنها را کوچ دهند به اردن و مصر و مقدمات نیل تا فرات را با تصرف کامل فلسطین عملی کند. اما در چند روز آتش‌بس موقت دیدیم مردمی که خانه‌هایشان ویران شده بود و آواره شده بودند، به محل خود بازگشته بودند و روی ویرانه‌های خانه خود عکس گرفتند و در فضای مجازی منتشر نمودند یعنی اینکه ما هستیم و اگر خانه‌های ما ویران شده باشد، باز خانه ماست و این حمایت و مقاومت مردم از مقاومت بی‌نظیر بود.

شکست توطئه مظلوم‌نمایی اسرائیل:

یکی از مسائل دردناک این جنگ مواجهه با کشتار بی‌رحمانه و در مقیاس بالای مردم غیرنظامی بود. این کشتار هرچند بسیار دردناک و تأثربرانگیز بود و باید از نظر حقوق در مجامع بین‌المللی پیگیری شود؛ ولی خون به‌ناحق ریخته مردم، رسواگر چهره پلید و مکار اسرائیل شد. رسانه‌ها بیش از هفتادسال است که مردم اسرائیل را به‌عنوان مردم مظلوم معرفی کرده‌اند و این فهم جهانی از اسرائیل بود. میلیاردها دلار صرف ایجاد این فهم شده است؛ اما امروز این فهم شکسته شده و مردم با واقعیت اسرائیل آشنا شدند و راهپیمایی‌های عظیمی در مقیاس صدها هزارنفری علیه اسرائیل برپا شده است. در مقابل رسانه‌های قوی استکباری باید میلیاردها دلار هزینه کنیم تا شاید بتوانیم غاصب بودن و گناهکار بودن اسرائیل را به مردم جهان بفهمانیم؛ اما طوفان الاقصی این مهم را تحقق بخشید. سالیان زیادی بود که مردم جهان فراموش کرده بودند که سرزمینی اشغال شده و مردمانش آواره شده‌اند و اگر خبری از آن نقل می‌شد به‌صورت تحریف شده گزارش می‌شد؛ ولی این عملیات این مهم را به همه مردم یادآور شد و توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

شکست منفورسازی چهرۀ مقاومت توسط اسرائیل:

دستاورد دیگر این عملیات، بازیابی وجهه محبوب جبهه مقاومت بود. قبل از جنگ سوریه در مواجهه با آمریکا و اعوانش جبهه مقاومت به‌عنوان آبروی عرب شناخته می‌شد و تصویر بزرگان آن مانند سید حسن نصرالله با افتخار در جای‌جای جهان عرب نصب می‌شد؛ اما پس از جنگ سوریه با توطئه اسرائیل و کمک علمای وهابی جبهه النصره جبهه مقاومت به‌عنوان قاتل مردم معرفی شد و مقداری از محبوبیت خود را ازدست‌داده؛ اما با طوفان الاقصی مقاومت تقویت شد و آن محبوبیت ازدست‌رفته را بازیافت و بلکه بیش از آن در دل‌ها جا گرفت.

شکست توطئه علیه ایران و مقاومت:

یکی از نقشه‌های دشمن که در قالب طرح یک سؤال اجرا شده، این است که چرا ایران در جنگ اسرائیل و غزه به کمک مردم فلسطین نمی‌آید؟

پشت این سؤال این است که یا ایران ورود می‌کند و به‌محض ورود نظامی ایران و حزب‌الله با تمام قوا این دو را از صحنه محو می‌کنیم و اگر ورود نکند، متهم می‌شوند به فداکردن فلسطینی‌ها به این صورت که آنها را تحریک کردند علیه اسرائیل تا همه کشته شوند. در هر دو صورت ضربه خواهد خورد. یا از بین می‌روند و یا آبروی آنها از بین می‌رود.

تدبیر ایران و حزب‌الله این بود که اعلام موضع کردند و گفتند ما بودیم که حماس را تقویت کردیم و او را مسلح کردیم و هر جا نیاز باشد او را حمایت و تأمین نظامی می‌کنیم و از سویی اقدام ناشیانه‌ای هم نمی‌کنیم که موجبات حمله به حزب‌الله و ایران فراهم نیاید.