سلسله نشست های نقد جریان های تکفیری با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرمانیان

 

 

 

 

هم اندیشی و جلسه اتاق فکر نقد جریان های تکفیری با حضور و ارائه بحث توسط حجت الاسلام والمسلمین دکترمهدی فرمانیان و با حضور حجت الاسلام والمسلمین گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه، مدیران گروه های پژوهشی و محققین پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

دکتر فرمانیان با اشاره به  ۴ جریان اصلی سلفی در جهان اسلام گفت : وهابیت اولین گروه عمده سلفی ها هستند که تا کنون بیش از ۲۵۰ کتاب توسط آنها در جهان اسلام به چاپ رسیده است .و امروزه حدود ۵۰ میلیون وهابی در دنیا وجود دارد .اکثر مساجد دنیا دست وهابی هاست .وهابیت دشمن اصلی خود را شیعه می داند و ما معتقدیم امریکا برای جلوگیری از گسترش فعالیت های چپ سوسیالیست به وهابیت فرصت عرض اندام داده است .

وی اظهار داشت :  دومین جریان سلفی دیوبندیه هستند که سازمان جماعت تبلیغ تفکرشان را در دنیا ترویج و پرورش می دهد . در دنیا حدود ۱۵۰ میلیون دیوبندیه و در ایران حدود  ۹۰ درصد اهل سنت سیستان و بلوچستان و اکثر خراسان جنوبی دیوبیندی هستند .طالبان به نوعی از دل دیوبندیه بیرون آمده و این گروه دشمن اول خود را آمریکا می دانند .
مدیر موسسه دارالاعلام با اشاره به سومین جریان سلفی در جهان اسلام افزود: سومین جریان سلفی  اخوان المسلمین است که معتدل ترین جریان سلفی هستند و تنها جریانی است که توانایی مدیریت آینده سیاسی جهان اسلام را دارند و البته اخوان پس از ضربات سهمگینی که در مصر خورد هم اکنون در حال بازسازی خود است .
اردوغان ، راشدالغنوشی ،مرسی ،حماس و ….از مهمترین شخصیت ها و گروهای اخوانی اند .تخمین زده شده است که حدود ۱۰۰ میلیون اخوانی در دنیا وجود دارد .
مولف موسوعه نقد وهابیت با اشاره به چهارمین  جریان سلفی که خطرناک ترین آنهاست گفت : چهارمین جریان سلفی ،سلفی های جهادی هستند . این گروه که تحت تاثیر اندیشه های سید قطب هستند؛ معتقدند امروز مانند زمان پیامبر است و باید با جنگ و جهاد و کشتار تمام  شهرها را به تصرف درآورد و حکومت اسلامی و خلافت اسلامی را برقرار کرد .
وی در پایان تاکید کرد : القاعده مهمترین گروه سلفی جهادی در دنیا بودند و امروز داعش و جبهه النصره دو فرزند ناخلف تفکر سلفی جهادی هستند.و مهمتر اینکه داعش که امروزه در حال پیشروی در جهان اسلام و بحران آفرینی و قتل و غارت در عراق و سوریه و… است؛ یک پتانسیل جدی از تمام گروه های سلفی برای عضو گیری دارد .

درآغاز این جلسه حجت الاسلام والمسلمین گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه  پژوهشگاه مطالعات تقریبی ضمن خیر مقدم و تبیین موضوع هم اندیشی و ارائه گزارشی از پیشرفت کار به تبیین طرح شناخت تکفیر و جریان های تکفیری پرداخت.
در بخش دوم و ادامه این هم اندیشی و اتاق فکر؛ مدیران گروه های پژوهشی و محققان پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قالب نقد و نظر و هم اندیشی به ارائه دیدگاهها و پرسشهای خود پرداختند.

اختصاصی سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی