مدیر حوزه علمیه حقانیه ایرانشهر در گفتگو با سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی : جهل توده ها در کنار دسیسه استکبار منجر به پیدایش جریان های تکفیری شده است

 

 

 

سی امین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع ضرورت مقابله با جریان های تکفیری و با حضور علمای جهان اسلام برگزار  شد . در حاشیه این کنفرانس سایت پژوهشگاه مطالعات تقریبی  گفتگویی با مولوی شمس الحق دامنی از علمای سیستان و بلوچستان و مدیر حوزه علمیه حقانیه ایرانشهر در زمینه ضرورت مقابله با جریان های تکفیری ترتیب داده که مشروح مصاحبه در ذیل آمده است :

 

 

سی امین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع ضرورت مقابله با جریان های تکفیری برگزار شد . نظر شما در مورد ضرورت بررسی موضوع تکفیر در سی امین کنفرانس وحدت چیست ؟

 

با نگاهی به جهان اسلام این ضرورت برای ما ثابت می شود . امروز فقط کافی ست که به اخبار پیرامون کشورهای اسلامی نیم نگاهی بیاندازیم تا شاهد حال نامساعد جهان اسلام بشویم .قطعا  خواب از چشمان علمای جهان اسلام با دیدن این اوضاع خواهد پرید و صد البته  که با این کنفرانس به تنهایی نمی توان به مقابله با جریان های تکفیری پرداخت . بلکه مقابله با این جریان ها نیاز به سلسله جلسات کارشناسی بین علمای جهان اسلام دارد.

پیامبر اسلام ۱۴۰۰ سال پیش فرمودند : می ترسم از روزی که مسلمان مسلمان را تکفیر کرده و گردن وی را جدا سازد .و متاسفانه امروز به همان بلا مبتلا شده ایم پس باید به سرعت به علاج این بیماری خطرناک بپردازیم .

برای مقابله و ریشه کنی این جریان باید از تمام ظرفیت های جهان اسلام برای اغنای ملت های مسلمان بویژه جوانان استفاده کنیم تا به آنها بفهمانیم که این راه درستی برای رسیدن به اسلام ناب محمدی نیست بلکه این راه ساخته دسته استکبار جهانی است که با سواستفاده از جهل گروه های تکفیری ساخته شده است .

 

 

عده ای معتقدند بعد از نابودی گروه های تکفیری اما همچنان تفکر تکفیری خواهد ماند و برای آن باید چاره ای اندیشید . به نظر شما چگونه باید به مقابله با این تفکر برخاست ؟

 

بنده هم با این نظریه موافقم .باید علاوه بر بحث های تئوریک که در کنفرانس صورت می گیرد فعالیت های عملیاتی و اجرایی هم شکل بگیرد تا ضمانت اجرایی این مصوبات باشد .

در واقع ما به جای برخورد با معلول باید به عامل بپردازیم تا به صورت ریشه ای مشکل را درمان سازیم و فقط در این صورت است که می توان تفکر تکفیر را از بین ببریم .

 

 

شما چه عواملی را در شکل گیری این جریان ها  موثر می دانید ؟

 

 

به نظر من مهمترین عامل جهل توده ها است که در کنار دسیسه استکبار منجر به پیدایش این جریان های تکفیری شده است .

باز هم تکرار می کنم با اتمام کنفرانس نباید همه چیز را به فراموشی بسپاریم باید برای عملیاتی شدن راهکارها از همین امروز کوشش کنیم .

اگر در این سی سال در هر کنفرانس یک موضوع را بررسی کرده و همان را درمان می کردیم امروزه جهان اسلام با هیچ مشکلی روبرو نبود.

نکته دیگر اینکه در هر کنفرانس باید همان ابتدا به بررسی مصوبات کنفرانس قبل بپردازند که ایا اجرایی شده است یا نه ؟ یعنی یک تیم مسئول بررسی عملیاتی شدن راهکارهای کنفرانس قبل باشند و در کنفرانس بعدی گزارش کاملی از آن را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهند .

 

 

خانم مرکل در یک سخنرانی گفت : در هند و چین بیش از ۱۵۰ خدا و دین وجود دارد و مردم در کنار هم با دوستی زندگی می کنند .اما در جهان اسلام فقط دو مذهب  وجود دارد اما هر روز خیابان ها به خون مردم آغشته است و این مایه تاسف است . نظر شما در این مورد چیست ؟

 

بله متاسفانه همین طور است .در کشور هند و چین با وجود آن همه خدا و دین مردم در کنار هم زندگی مسالمت آمیز دارند اما در جهان اسلام ما شاهد این صحنه ها هستیم . جالب تر اینکه همین دو مذهبی که در جهان اسلام هست به گفته علما بیش از ۹۰ درصد مشترکات بین آنها وجود دارد . پس با این همه اشترکات در اصول و فروع چرا هنوز عده ای در ایجاد تفرقه تلاش می کنند .

 

در پایان تکرار می کنم این کنفرانس ها و همایش ها بسیار مفید خواهد بود و البته باید به فکر اجرایی و عملیاتی شدن راه های ایجاد وحدت باشیم .