حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا:
راهبردهای پژوهشکده مطالعات تقریبی در حوزه مقابله با صهیونیسم

حجت الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا طی مصاحبه‌ای با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های پژوهشکده مطالعات تقریبی در حوزه جبهه مقاومت گفت: جبهه مقاومت به دنبال اهداف امنیتی، نظامی و اجتماعی در جهان اسلام است که همه آنها هدف مشترک یعنی مقابله با صهیونیسم را دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، پژوهشکده براساس مصوبه ۵۹۸ قانون اعطای مجوز ها و امتیاز های علمی مرکز حوزه های علمیه قم، موفق شد تا به مجوز تاسیس دست یابد. در واقع مجوز پژوهشکده مطالعات تقریبی با ۴ گروه ۱- گروه مطالعات فقه و حقوق ۲- گروه مطالعات قرآن و حدیث ۳- گروه مطالعات کلام و تصوف ۴- گروه احیای تراث تصویب شد.

در این خصوص حجت الاسلام والمسلمین «اکبر راشدی‌نیا» در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: مجموعه فعالیت های پژوهشی پژوهشکده مطالعات تقریبی پیرامون بحث هایی است که در جهان اسلام مطرح بوده و یا موضوعات مشترکی هستند که همه به آن می پردازند، همچنین مباحثی که می توانند از ظرفیت های موجود برای حل این مسایل استفاده شود.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی افزود: در جهان اسلام هزاران مسایل پیش رو داریم که برای حل آنها می توانیم از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنیم. در این راستا می توانیم از ظرفیت اهل سنت و اهل سنت نیز از ظرفیت شیعه استفاده کند.

وی با اشاره به اهداف و انگیزه هایی که زمینه ساز راه اندازی و ایجاد پژوهشکده مطالعات تقریبی شد، گفت: تلاش شده است تا پژوهشکده ای فراتر از نگاه تک مذهبی ایجاد شود و از همه ظرفیت ها برای حل مسایل استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا تصریح کرد: اگر بخواهیم در جهان گفت و گویی داشته باشیم و چالش های جهان اسلام که منشأ علمایی دارد را حل کنیم، می توانیم با بهره گیری از ظرفیت های پژوهشی در این حوزه اقداماتی انجام دهیم. بسیاری از چالش های جهان اسلام منشأ علمایی دارد و اختلاف علمی وجود دارد و اگر این اختلافات علمی به بدنه جامعه سرایت کند با یک نزاع، جدال و چالش مواجه می شویم؛ بنابراین باید در جایی بتوانیم فارغ از جنجال ها و تنش های موجود یک گفت و گوی علمی انجام دهیم و حرف های علمی بزنیم.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی ادامه داد: اگر مباحث و اختلافات علمی در بدنه مردم مطرح شود به نزاع و اختلاف تبدیل می شود اما اگر در محیط کاملا علمی به آنها پرداخته و بحث شود، قطعا موجب رشد خواهد شد.

وی افزود: به عنوان مثال کتاب تجرید اعتقاد از آثار شیعه است، این کتاب کلامی چون علمی است باعث رشد علم کلام اهل سنت شده است و توسط ده ها عالم شیعه و اهل سنت مورد استناد قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا با اشاره به شرایط روز جامعه گفت: امروز بیش از هر زمان به فرصت هایی برای تعامل و تبادل علمی نیاز داریم می توانیم در قالب کارهای پژوهشی به تبادل علمی بین مذاهب بپردازیم.

وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان به چنین فرصت هایی نیاز داریم که بتوانیم با منطق و در فضای علمی با هم گفت و گو کنیم. فضای گفت و گوهای عالمانه و علمی می تواند بسیاری از مسایل و اختلافات را حل کند؛ از طرفی می توانیم از ظرفیت های یکدیگر برای تکامل استفاده کنیم و همه اینها در وحدت جهان اسلام محقق می شود.

حجت الاسلام راشدی‌نیا با اشاره به ضرورت وحدت در جهان اسلام گفت: برای ایجاد وحدت باید موضوعات مشترک را تعریف کنیم یا در خصوص مشکلات و اختلافات گفت و گو کنیم تا به نتیجه مشترک برسیم. همان طور که ممکن است اختلافاتی در حوزه های اقتصادی، امنیتی و علمی پیش آید که در هر کدام از این مباحث مسایل و موضوعات علمی مشترک را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

وی با اشاره به برنامه های پژوهشکده مطالعات تقریبی در حوزه جبهه مقاومت گفت: جبهه مقاومت به دنبال اهداف امنیتی، نظامی و اجتماعی در جهان اسلام است که همه آنها هدف مشترک یعنی مقابله با صهیونیسم را دارند، هدف مشترکی که حزب الله، حماس، انصارالله یمن و سایر گروه های مقاومت را کنار هم قرار داده است تا در مقابل صهیونیسم مبارزه کند.

حجت الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا خاطرنشان کرد: یکی از پروژه های مهم پژوهشکده مطالعات تقریبی این است که عالمان جهان اسلام را نسبت به مقاومت و مقابله با صهیونیسم حساس تر کند، بنابراین در این راستا یک کار پژوهشی انجام شد که در آن فعالیت های صهیونیسم از زمانی که در منطقه فعال شده تاکنون یعنی بازه حدود ۸۰ سال را مورد بررسی قرار دادیم، صهیونیسمی که با خریداری زمین از فلسطینیان در منطقه حضور یافت؛ در کنار آن مواجهه علمای جهان اسلام با حضور صهیونیسم در منطقه را در بازه زمانی مذکور بررسی نمودیم و تمام این فعالیت ها را در قالب مجموعه ای جمع آوری کردیم.

وی ادامه داد: در پژوهش حاضر به این موضوع برخوردیم که رشید رضا از شاگردان محمد عبدو حدود ۸۳ سال پیش فتوایی صادر کرده است مبنی بر اینکه فروش زمین به یهودیان حرام است و این کار مانند آن است که خانه خدا را ویران کنند؛ بنابراین در آن برهه یکی از عالمان اهل سنت در این زمینه فتوایی صادر کرده است. مجموعه اسناد و مدارک موجود را در یک جلد کتاب با عنوان «فلسطین فی وجدان علما الاسلام» به زبان عربی منتشر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا در خصوص گروه های چهارگانه پژوهشی فعال در پژوهشکده مطالعات تقریبی گفت: تلاش می کنیم تا در این گروه های پژوهشی مطالعات تطبیقی انجام دهیم؛ به عنوان مثال در گروه فقه تلاش بر این است تا فقه تطبیقی را مورد توجه قرار دهیم یعنی حکم شیعه و حکم اهل سنت را کنار هم قرار دهیم تا در راستای استفاده از ظرفیت یکدیگر بتوانیم اختلافات را به حداقل برسانیم. در حوزه های دیگر نظیر عرفان و تصوف و مباحث اجتماعی نیز تلاش بر این است که کارهای تطبیقی و مقارن انجام شود.