عملیات وعده صادق، حماسه‌ای مدبرانه، مقتدرانه، شجاعانه و موجب عزت جهان اسلام بود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبر راشدی نیا رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگوی تخصصی با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب حماسه اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مسلح کشور را برگ برنده‌ای دیگر در تاریخ کشور و منطقه دانست و اظهار داشت: حماسه اخیر، اتفاق بی‌نظیر و بی‌بدیلی بود که در تاریخ کشور و در منطقه رخ داد، خیلی از آنهایی که در وقایع این ایام مسلط می‌باشند، می‌دانند که شاید در چند صدساله اخیر کاری به این عظمت انجام نشده بود. کشور همیشه در حالت دفاعی بود و در حماسۀ اخیر نیروهای نظامی چنان سیلی به دشمن زد که پشت سرش را خود نگاه نکند و این یعنی غلبۀ قدرت ایران بر دشمن، آنچه مسلم است این است که کشور عزیزمان یک جنگ ۸ ساله را داشته که آخرش با قطعنامه و نه با غلبه تمام شد.

حجت الاسلام راشدی نیا، افزود: بلاخره این غلبه خودش یک عنوانی است، آنهایی که می‌دانند، استحضار دارند شاید بعد از دوره صفویه و خاصتا دوره شاه عباس صفوی چنین مسئله‌­ای نداشته­‌ایم که دشمنانمان را کاملا سر جایشان بنشانیم تا بفهمد که نمی‌تواند اقدامی داشته باشد؛ و این حماسه از مدبرانه‌ترین و مقتدرانه‌ترین و شجاعانه‌ترین عملیات‌هایی بود که ایران انجام داد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و اتفاقات حول آن، اذعان داشت: بعد از قضیه طوفان الاقصی و اتفاقاتی که در غزه انجام می گرفت دل همه انسان‌های آزاده جهان خون بود، یک کشور مست قدرت خودش چنان مرزهای بشری را درنوردیده بود که اصلا به هیچ چیز رحم نمی‌کرد و به هیچ چیزی پایبند نبود، صبح با خبر کشتار مردم بی‌گناه بلند می‌شدیم و شب با خبر کشتار مردم بی‌گناه می‌خوابیدیم و کسی هم جلودار آن نبود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر عدم کارایی سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی، بیان کرد: همه می‌دانستند که این موضع ارتباطی به اسلام، تشیع و جبهه مقاومت نداشته است، شاید یکی از تجمعات بزرگ یهودیان در دنیا علیه این اتفاقات شکل گرفت و مردم گوشه کنار جهان یکی از گسترده‌ترین و بزرگترین راهپیمایی‌ها و تحصن‌ها را در تاریخ برگزار کردند؛ با این همه سازمان ملل و شورای امنیت و دیگر مجامع بین‌المللی نتوانستند کاری انجام دهند و حتی نتوانستند  قطعنامۀ بازدارنده صادره کنند.

وی اضافه کرد: اگر در یک روز و هفته، یک نمونه از این اتفاقاتی که در غزه اتفاق افتاده در اوکراین یا مناطقی که غربیان نسبت به آنها حساسیت دارند اتفاق می‌افتاد همین سازمان‌ها چه می‌کردند؟! جلوی چشم همه حتی جلوی چشم نیروهای بین‌المللی این حوادث اتفاق افتاد؛ در هیچ جنگی این تعداد خبرنگار و امدادگر بین‌المللی کشته نشده است، قبل از عملیات وعدۀ صادق یک بغضی در گلوی انسان‌ها گیر کرده بود؛ در حقیقت یک موجود پلیدی در جهان پیدا شده بود و بی‌توجه به همۀ اصول پذيرفتۀ انسانی می‌تازاند.

حجت الاسلام والمسلمین راشدی‌نیا به نقش کشورهای عربی منطقه و اسلامی در مسئله غزه، اذعان داشت: در این اوضاع و احوال همه کشورها فقط نظاره‌گر بودند و متاسفانه بر اساس همین قوانین بین‌الملل دست جمهوری اسلامی ایران بسته بود، کوچکترین حرکتی می‌توانست همه اتهامات را متوجه ایران کند و همه نگاه‌ها از جنایات رژیم صهیونیستی برگشته و متوجه کشور ما بشود. جمهوری اسلامی در این برهه از نظر رسانه‌ای حمایت می‌کرد و با برگزاری همایش از مردم مظلوم غزه حمایت می‌کرد و شاید از محدود دولت‌هایی بودیم که به صورت گسترده حمایت می‌کردیم، البته اکثر ملت‌ها از غزه حمایت می‌کردند ولی دولت‌ها حمایت اثرگذاری انجام نمی‌دادند تا اینکه رژیم منحوس صهیونیستی حماقتی انجام داد و کنسولگری ایران در سوریه را هدف قرارداد و در مقابل شاید بتوان گفت بهترین حرکتی که جمهوری اسلامی می‌توانست انجام دهد انجام داد.

ایران ابتدا پیشنهاد داد که اسرائیل از غزه خارج شود، آتش‌بس اعلام کند و اثبات کرد که دنبال جنگ نیست اما اسرائیل این پیشنهاد را قبول نکرد که بعد از رد این پشنهاد ایران تصمیم به حمله گرفت.

حجت الاسلام راشدی نیا، بیان کرد: این حمله از نظر اجرا در بهترین حالت ممکن انجام گرفت؛ ایران نشان داد که چه حجم از توانایی را دارد، با ارسال پهباد شروع کرد تا تمام منطقه بداند و دنیا بفهمد، زمانی ایران از موشک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر صحبت می‌کرد، کسی باور نمی کرد.

وی ادامه داد: در عملیات وعده صادق از موشک‌هایی استفاده شد که در حال فاسد شدن بودند؛ حجم حمله بالا بود، بهترین زمانی که می‌توانستیم چنین سیلی بزنیم در واقع همین زمان بود؛ می توان گفت عملیات در زمانی انجام شد که رسانه‌های غربی نتوانستند ذهنیت مردم را به علیه ایران سوق دهند، ما هر زمانی که می‌خواستیم کاری علیه رژیم صهیونیستی انجام دهیم آنها از طریق رسانه ذهن‌ها را مسموم می‌کردند، لذا این عملیات در بهترین زمانی رخ داد که جامعه جهانی و انسان‌ها یک نفرتی از رژیم صهیونیستی پیدا کرده بودند و گویی که خیلی از مردم جهان با این اتفاق خوشحال شدند.

وی اضافه کرد: جلسه شورای امنیت که برای محکوم کردن ایران و به خواسته رژیم صهیونیستی برگزار شده بود، اکثریت اعضا حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرده و در مورد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه صحبت کردند. حتی نماینده آمریکایی که دربست حامی رژیم صهیونستی است، به ناچار از آتش بس در غزه نیز صحبت کرد. بازنده این جلسه رژیم غاصب اسرائیل بود، اگر برایند آن جلسه را بررسی کنیم اکثریت به اسرائیل توصیه کرده و او را محکوم کردند، البته چند کشوری مشخص مثل انگلیس و فرانسه از این رژيم حمایت کردند.

این پژوهشگر حوزه بین الملل، اذعان داشت: علت اصلی دنیایی که الان شاهد آن هستیم، همین چندگانه عمل کردن این کشورهاست ونتیجه سیاست‌های آمریکا و کشورهای اروپایی است و اگر این کشورها چنین عمل نمی‌کردند ما شاهد دنیایی همراه با صلح و آرامش بودیم؛ نظمی را که این کشورها خلق کرده‌اند نتیجه‌ای جز تنش و جنگ در دنیا ندارد، نمی‌شود در دنیا دو نوع انسان داشته باشیم، گروهی که اگر یک نفر از آنها بمیرد دنیا و سازمان ملل و شورای امنیت غلیظ‌ترین و شدیدترین بیانیه‌ها را صادر کند و اعمال تحریم کند و گروهی که کشته شدن چند ده هزار نفر آنها هم وجدان خفتۀ این جماعت را بیدار نکند حتی خبرنگار رسمی کشور خودش را بکشند و نیرهای امدادی را بکشند و در قبال آن سکوت کنند.

وی افزود: این رفتار دوگانه، جامعه جهانی را به خشونت و جنگ سوق می‌دهد که نتیجه سیاست‌های آمریکا و دولت‌های غربی است، در این وضعیت یا باید محکوم باشیم و یا باید اقدامی می‌کردیم؛ همگان بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه بر این باور بودند که ایران باید واکنش نشان دهد، حال مناسب‌ترین واکنش چه بود؟

حجت الاسلام راشدنی نیا، گفت:  بعضی در تحلیل اقدام ایران در حمله به اسرائیل گفتند که این یک نمایش بود، بله درست است نیرهای نظامی جمهوری اسلامی یک نمایش و مانوری انجام دادند اما در خاک اسرائیل. اگر این عملیات حقیقی بود که ایران نمی‌آمد از حدود چند ساعت قبل از عملیات اصلی ده‌ها پهباد را به سمت هدف ارسال کند، آن هم با سطح پرواز پایین و با این همه سر و صدا (البته اگر می‌خواست، می‌توانست نمونه‌های جدید از پهبادهای رادار گریز ارسال کند که نمونۀ آن را حملۀ اخیر از لبنان دیدیم که سامانه گنبد آهنین را هدف قرارداد و هیچکدام از سامانه‌های دفاعی اسرائیل نتوانستند رهگیری کند).

وی ابراز داشت: پیام دوم حمله ایران این بود که  اسرائیل فکر نکند اگر منطقه را بزند، اگر پایگاهی درسوریه داریم تهدید شود یا اگر سرداران کشور را در سوریه شهید کنند ایران خلع سلاح خواهد شد، ایران از خاک کشور و از نقاط مختلف مرکزی کشور خودمان می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد که این پراکندگی  مناطق پرتاب پهباد و موشک پیامی بود به اسرائیل و همپیمانانش که توان دفاعی ایران در یک نقطه متمرکز نیست و ایران از نقطه به نقطه خاکش می‌تواند با دشمن مقابله کند.

وی خاطر نشان کرد: هنوز بعضا که تصور می‌کنیم همۀ آنچه که رخ داده خیال است، یک روزی شهید طهرانی مقدم می‌گفت که اسرائیل را می‌زنیم، ما فکر می‌کردیم که اینها آرزوهایی هستند که بزودی محقق نمی‌شود؛ اسرائیل سه ماه یا شش ماه قبل ایران را تهدید می‌کرد که ایران را نابود می‌کنم و برخی هم به این باور رسیده بودند که ایران در طول دو روز نابود خواهد شد، تصور عمومی این بود که بمب اتم بازدارنده است، یعنی یکی از اقدامات بازدارنده وجود بمب اتم برای اسرائیل بود، اما الان ایران یک کشوری را که رسما اعلام کرده بمب اتم دارد را مورد هدف قرارداده است.

حجت الاسلام راشدی نیا، تصریح کرد: در عملیات وعدۀ صادق آمریکا می‌گوید یک تعداد از موشک‌ها و پهباد‌ها را ما ساقط کرده‌ایم، فرانسه و انگلیس نیز همین حرف را تکرار کردند، البته اردن و بعضی کشورهای دیگر منطقه هم ظاهرا کمک کردند باید به این تحلیل‌گرانی که عملیات ایران را نمایش خواندند گفت: برای خنثی کردن یک مانور یا نمایش ایران، گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نتوانست و نمی‌توانست دفاع کند و این آمریکا و انگلیس و فرانسه و … بود که به داد آنها رسیدند. و آمریکا اولین کشوری است که بعد از عملیات ایران می‌گوید ما قصد نداریم  وارد این جنگ با ایران شویم و از سویی به اسرائیل توصیه می‌کند که شما هم این تنش را ادامه ندهید. شما این را مقایسه کنید با وضع ایران بعد از حملۀ آمریکا به عراق. این نظم جدید و توازن نظامی جدیدی است که امروز در منطقه می‌بینیم.

این استاد حوزه علمیه، بیان کرد: البته کشورهای مسلمان و مظلوم جهان اسلام باید این را درک کنند که قدرت جمهوری اسلامی تهدیدی برای آنها نیست بلکه یک فرصتی است برای جهان اسلام.

فلسطین یک کشور مسلمان است و وجب‌به‌وجب آن علمای بزرگی را به جامعه اسلامی تقدیم کرده است که اکثرا هم اهل سنت هستند، عسقلان، حیفا و دیگر شهرهای فلسطین که اکنون همۀ آنها یهودی‌نشین هستند، سرزمین عالمان بزرگ جهان اسلام است، صدها ولی الهی در این مناطق زندگی کرده و در خاک آن  دفن شده اند.

جهان اسلام باید برای آزادسازی این سرزمین کاری کند اکنون یک فرصتی است که ایران وکشورهای اسلامی دنبال این موضوع را بگیرند، قطعا نظم جهان به هم خواهد ریخت، نگاه بدنۀ جامعۀ اسلامی تغییر کرده است ما این را در فیسبوک و شبکه‌‎های اجتماعی می‌‎بینیم، عملیات ایران را به نفع فلسطین و در راستای عزت جهان اسلام می‌‎دانند.

وی در پایان تاکید کرد: البته عده‌‎ای در داخل و خارج از کشور شبهات زیادی را مطرح می‌کنند؛ اما نکته این است که این عملیات با نهایت تدبیر و در بهترین زمان انجام گرفت و باعث شد هیمنه اسرائیل در جهان شکسته شود. از شواهد موفقیت آن می‌توان به عکس‌العمل رژیم صهیونیستی در مقابل آن اشاره کرد. رژیمی که ایران را تهدید به نابودی می‌کرد و بالاترین سطح عملیات را در خارج علیه ایران انجام داده بود در مقابل این هجم از تهدید ایران که در تاریخ بی‌سابقه بود به یک حرکت نمایشی اکتفا می‌کند.