معرفی کتاب
“درآمدی بر جریان شناسی مذهبی جمهوری آذربایجان”

کتاب “درآمدی بر جریان شناسی مذهبی جمهوری آذربایجان”  به نویسندگی حجت الاسلام و المسلمین خلیل عالمی پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی توسط این پژوشگاه معرفی شد.

حجت الاسلام عالمی اظهار داشت: جریان سازی کشورهای اسلامی پروژه ای است که توسط پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انجام گرفته است.

وی افزود: کتاب “درآمدی بر جریان شناسی مذهبی جمهوری آذربایجان”، به طول یکسال توسط اینجانب نگارش شده؛ این کتاب در سه بخش و چهار فصل تدوین یافته است.

وی ادامه داد: بخش اول مربوط به کلیات کشور آذربایجان در سه فصل و شامل فصل اول “وضعیت کلی آذربایجان” فصل دوم “وضعیت مذهبی آذربایجان” و فصل سوم “کلیات پیرامون دین و مذهب و ادارات مربوطه” است.

وی عنوان کرد: بخش دوم مربوط به جریان اسلام گرا در جمهوری آذربایجان است که حدو سه الی چهار جریان مذهبی شناسایی شده است  و  شامل اسلام گرای شیعی، احزاب و جریان های سیاسی است.

وی اضافه کرد: فصل دوم “شخصیت های برجسته و تاثیرگذار در آذربایجان” است و فصل سوم “جریان های مذهبی با محوریت سلفی گری و اهل سنت است.

حجت الاسلام عالمی گفت: فصل چهارم پیرامون نوچی های آذربایجان است؛ جمهوری آذربایجان تقریبا ده میلیون جمعیت دارد که  از این جمعیت نود و شش درصد مسلمان اعم از اهل سنت و شیعه هستند و از این تعداد حدود ۸۵ درصد شیعه و ۱۲ درصد اهل سنت هستند.

وی بیان کرد: جریان سوم که در جمهوری آذربایجان می باشد  و از ترکیه وارد شده است، پیروان عبدالله گولن یا نوچه های جمهوری آذربایجان هستند که راهبردشان توسعه مدارس و دانشگاه است و از این طریق در کشورها نفوذ می کنند، آنان درمیان شیعیان و سنی ها و حتی در بین مقام های آذربایجانی نیز نفوذ خوبی داشته اند.

وی ادامه داد: در واقع جریان نوچی تلفیقی از اسلام گرایی و ملی گرایی است و نه اسلام سیاسی و با این نگرش و رویکرد وارد کشورها شده و در بدنه جوامع نفوذ می کنند.

وی ابراز داشت: بخش سوم از این کتاب، فصل اول چالش و آسیب های دین داری در جمهوری آذربایجان است؛ آسیب هایی که متوجه آذربایجان و دین داری در این کشور است.

وی در پایان گفت: کشور جمهوری آذربایجان یک کشور سکولار است؛حاکمان این کشور تعدادی راهکار پیش بینی کرده اند تا جامعه سولار باشد که در این میان به جامعه دینی و روحانیت اجازه نمی دهند و مدیریت این مسئله را به طور دولتی انجام می دهند.آنان کادر مجرب سیاسی و یک فعالیت کلان در حوزه جریان اسلام گرای شیعی ندارند.