نخستین پیش کنگره امام شافعی(رض) در دیواندره برگزار شد

 

 

نخستین پیش کنگره امام شافعی(رض) با حضور روحانیون برجسته اهل سنت ایران اسلامی و جمعی از علمای برجسته عراق و لبنان دوشنبه در شهرستان دیواندره برگزار شد.

 

امام جمعه دیواندره دراین همایش علمی پژوهشی گفت: برگزاری کنگره امام شافعی(رض) و کنگره های مشابه آن، زمینه ساز تقویت وحدت و انسجام در میان پیروان مذاهب اسلامی خواهد بود.

ماموستا عبدالحمید حسنی افزود: باتوجه به اینکه بيشتر اهل سنت ایران اسلامی و به ویژه مردم کردستان پیرو مذهب امام شافعی هستند ضرورت برگزاری چنین برنامه هایی دو چندان خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی های علمی و شخصیتی امام شافعی(رض) افزود: امام شافعی از سلاله حضرت رسول (ص) است و در علم حدیث، نحو و فقه نابغه زمان خود بود و شناخت فضایل و سیره و سلوک وی در این برهه زمانی یکی از نیازهای اساسی پیروان ایشان است.
وی هدف از برگزاری این کنگره را بیان فضایل و مناقب امام شافعی عنوان کرد و گفت: برگزاری پیش کنگره هایی در شهرستان های استان در زمینه هر چه باشکوه تر برگزار کردن این کنگره عظیم و بین المللی بسیار موثر خواهد بود.

بهرام فاتحی فرماندار دیواندره نیز در این همایش اظهار داشت: برگزاری این کنگره در دیواندره نشان داد این شهرستان قابلیت و توانمندی برگزاری همایش ها و کنگره های ملی و بین المللی را دارد و به همه مسوولان ثابت کرد با تکیه بر توانمندی های داخل شهرستان می توان کارهای بزرگی را انجام داد.
وی افزود: روحانیون همواره پشتیبان و یاریگر برنامه های فرهنگی، دینی و مذهبی در دیواندره بوده اند و در جریان برگزاری این کنگره نیز طلاب و روحانیون منطقه همراهی مثال زدنی داشتند.
فرمانداره دیواندره در ادامه افزود: برگزاری کنگره امام شافعی این پیام را برای جهانیان دارد که در چهارچوب مرز پرگهر ایران اسلامی، وحدت، انسجام و همبستگی به تمام معنا و عمیقا جریان دارد.
وی با بیان اینکه با نگاه به جغرافیای خاورمیانه اقتدار و امنیت ایران اسلامی به عینه مشاهده می شود افزود: اقتدار و امنیت ایران اسلامی با جانفشانی تمام کسانی که از بدو پیروزی انقلاب وحدت بخش اسلامی تلاش کرده اند حاصل شده و آخرین این افراد سردار شهید همدانی است.
او بیان کرد: این کنگره و کنگره های مشابه در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی و اقتصادی پیامی دارد و آن هم رو به رشد و توسعه بودن کشور است.
فاتحی ادامه داد: بدون شک برگزاری کنگره امام شافعی در دیواندره می تواند به پاسداشت و معرفی و تبلیغ افکار امام شافعی که یکی از دغدغه های همیشگی مردم، نخبگان و روحانیون این شهرستان است کمک کند.
وی اظهارکرد: هرچند استقبال برای ارائه مقاله در این کنگره خوب بود اما چون این کنگره پیش کنگره ای برای برگزاری کنگره بین المللی است لذا ما فرصت اعلان عمومی برای دریافت مقالات، داوری و ارائه نداشتیم.
در ادامه این آیین سه پژوهشگر برتر منطقه به ارائه مقالاتی با موضوعات بنیان ها و پایه های علمی امام شافعی(رض)، یافته های علمی مستند قرآن و حدیث منابع امام شافعی، توانمندی امام شافعی در زمینه فصاحت و بلاغت در علم تفسیر و حدیث و بروز بودن مبانی فقهی ایشان پرداختند.

 

مرجع :تنا