نشست گفتمانی وحدت و تمدن نوین اسلامی برگزار شد

 

 

نشست گفتمانی وحدت و تمدن نوین اسلامی با حضور هیاتی از اساتید و فرهنگیان کشور پاکستان به همت مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی  معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین نگهبان مدیر مرکز گفتگوی مذاهب  اسلامی با اشاره به برگزاری این نشست اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی باید به همت مردم جوامع اسلامی ساخته شود و اکتفا به نظریه پردازی و تعامل علما و بزرگان چاره ساز نیست بلکه  آگاهی مردم و همت عمومی جامعه اسلامی می تواند این مهم را محقق نماید.

 

وی افزود : مشکل جامعه اسلامی وجود مذاهب مختلف نیست بلکه مشکل غفلت از اساس اسلام است. و دشمن به دنبال ضربه زدن به اساس اسلام است و ما باید همت خود را معطوف به این موضوع نماییم .

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالحسینی معاون پژوهشگاه مطالعات تقریبی در جواب این سؤال که تفاوت دعوت به وحدت در ایران و عربستان در چیست اظهار داشت: با توجه به عقائد و احکام نواقض الاسلام وهابیت نمی توانند دعوت به وحدت جامعه اسلامی کنند زیرا آنها به بهانه های مختلف ، مذاهب مختلف اسلامی را از دایره اسلام خارج می دانند.

 

یکی از اساتید پاکستانی این پرسش را مطرح کرد که اگر عربستان با شیعیان و برخی مذاهب مشکل دارد و آنها را مسلمان نمی داند پس چگونه آنها را در مراسم حج شرکت می دهد؛ که حجت الاسلام والمسلمین دکتر هاشمی مدیر اداره آموزش و پژوهش در پاسخ اظهار داشت ؟  عربستان مجبور به شرکت دادن همه مذاهب است. از آنجا که عنوان کلیدداری کعبه و میزبانی مهمانان  حج بر عهده اوست، برای حفظ این موقعیت ملزم به رعایت قوانین جامعه اسلامی است و با توجه به عقیده همه مسلمانان خصوصا فتوای شیخ محمود شلتوت مبنی بر رسمیت مذهب شیعه، عربستان توان مقابله با این واقعیت را ندارد.