همه مسلمانان باید بر اساس وحدت و برادری با یکدیگر برخورد نمایند

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در نخستین همایش ” تقدیر از آثار و پایان‌نامه‌های تقریبی ” که با حضور آیت الله اراکی و علمای شیعه و سنی، در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد… با تاکید بر ضرورت وحدت امت اسلامی، خاطرنشان کردند: اسلام بر وحدت بسیار تاکید دارد و سیره پیامبر‌(ص) و اهل‌بیت‌(ع) اهمیت این موضوع را به خوبی نشان می دهد؛ به گونه‌ای که امام صادق‌(ع) می‌فرمودند«در صفوف نماز جماعت آنان شرکت کنید، به تشییع جنازه آنان بروید و اگر مریض شدند به عیادت آنان بروید»؛ سیره و روش مسلمانان نیز در طول تاریخ همین‌گونه بوده است.

ایشان با اشاره به سیره و روش علمای بزرگ شیعه و سنی در ایجاد وحدت، تاکید کردند: سابقا علمای اهل سنت و شیعه در یک مدرسه درس می‌خواندند و در درس‌های یکدیگر شرکت می‌کردند. ما الان فقه مقارن داریم که باید تفسیر، حدیث و تاریخ مقارن نیز داشته باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به خطر تکفیری‌ها برای دنیای اسلام، گفتند: امروز تکفیری‌ها که دست نشانده دشمنان هستند به نام اسلام جنایات زیادی انجام می‌دهند که ناشی از کج ‌فهمی و تفسیر غلط آنان از دین است.

ایشان با بیان این که اهل‌بیت‌(ع) همواره پیروان خود را از تفسیر غلط و بدفهمی دین بر حذر داشته اند، افزودند: امام صادق‌(ع) در تفسر روایت پیامبر‌(ص) که فرمودند«اختلاف امتی رحمه» تصریح می‌ فذمایند که اختلاف به معنی رفت و آمد است مانند اختلاف شب و روز، نه به معنی تفرقه و عداوت و دشمنی.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان تصریح کردند:‌ همه مسلمانان باید بر اساس وحدت و برادری با یکدیگر برخورد نمایند و از انجام کارهایی که وحدت و یکپارچگی امت اسلام را بر هم می‌زند، به شدت بپرهیزند و با تمسک به مشترکات دین اسلام مثل قرآن و کعبه، از دامن زدن به اختلافات خودداری کنند تا مستکبرین به خصوص آمریکا و صهیونیسم نتوانند به اهداف استکباری خود دست یابند.