چهارمین نشست شورای تقریب مراکز حوزوی برگزارشد

چهارمین نشست شورای تقریب مراکز حوزوی با موضوع “ماموریت جدید تقریب ؛ چالش ها و فرصت ها ” دوشنبه ۹۲/۲/۲ و باحضور آیت الله اراکی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب در چهارمین نشست شورای تقریب مراکز حوزوی با موضوع “ماموریت و چالش ها و فرصت ها ” که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد با بیان این که امیرالمومنین علی(ع) بنیان گذار تقریب اسلامی است، اظهار داشت: تلاش برای تقریب بین مذاهب اسلامی اقتدا به سیره اهل بیت(علیهم السلام) به خصوص حضرت علی (ع) است و بیشرین هزینه تقریب امت اسلامی را امیرامومنین(ع) پرداخت کردند.

وی، تحقق تقریب را حاصل تلاش ائمه(ع) و در زمان غیبت، توسط علما ذکر کرد و خاطرنشان کرد: مقدمات اختلاف بین امت اسلامی بعد از پیامبر(ص) شروع شد حضرت امیرالمومنین (ع) با سکوت خود و به دنبال ایجاد وحدت بین امت بودند، بعد همین رویه توسط اهل بیت(ع) تا زمان غیبت صغری انجام شد و پس از آن نیز توسط علمای بزرگی چون سید مرتضی و شیخ طوسی دنبال شد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: جلسات درس امام صادق (ع) جلسات مجمع المذاهب ، مجمع الفرق و مجمع الاراء بود؛ به طوری که بزرگان اهل سنت از جلسات درس آن حضرت برخاسته اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: هدف ما احیا سنت و سیره اهل بیت(ع) می باشد و این مسئله از اهم واجبات تکلیفی است و در این میان خیلی از بزرگان از امتیازات و جایگاه های خودشان دست کشیدند تا انسجام اسلامی حفظ شود.

آیت الله اراکی، ایجاد امت واحده اسلامی را مهمترین هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد، گفت: نظام اسلامی در برنامه های تقریبی به دنبال اهداف سیاسی و یا منافع خاصی نیست، بلکه این کار را از اهم واجبات تکلیفی خود می داند.

وی با اشاره به ثمرات بین المللی تقریب مذاهب، افزود: روزی در عربستان سعودی آتش ضد مذاهب روشن می شد، ولی امروز پادشاه این کشور دستور به تشکیل گفتمان اسلامی می دهد و این همان جا انداختن گفتمان تقریب در کشور های اسلامی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که مقام معظم رهبری انتظارات زیادی بر اساس اقتضائات جدید جامعه اسلامی از مجمع دارند، ادامه داد: دشمنان نظام و انقلاب و اهل بیت(ع) به ذنبال شیعه هراسی و اسلام هراسی و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند.

وی، با اشاره به کشتار مسلمانان به دست وهابیت، تصریح کرد: کشتار مسلمانان در کشورهایی چون عراق، افغانستان و پاکستان خطر جدی است و همه موجودیت اسلام را تهدید می کند.

آیت الله اراکی با بیان این که در اواخر اردیبهشت سال جاری اولین جلسه کمیته صلح بین الملل اسلامی در بیروت برگزار خواهد شد، افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، تقریب را از حالت گفتمانی به پروژه ای و عملیاتی تبدیل کرده ایم که در این راستا به زودی نشست کمیته صلح بین الملل اسلامی در بیروت با حضور سران کشور های اسلامی برگزار می شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ تقریبی در حوزه، گفت: احیا و تئوریزه کردن گفتمان تقریب و ترویج این گفتمان و به ثمر نشاندن آن، دو کار اساسی مجمع تقریب در دو دهه گذشته بوده و در این مدت، گنجینه های ارزنده فکری و اندیشه ای تولید شده که در هیچ جای جهان نظیر آن یافت نمی شود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به این که اسلام از دو جبهه مورد هجمه واقع شده است، گفت: متاسفانه امروزه قشری گری و جمود فکری بر بخشی از جوامع اسلامی حاکم است که نیازمند دمیده شدن روح خرد می باشد، از سوی دیگر دشنمان نیز با نظام فکری اسلام مخالف هستند؛ به طوری که رخنه و شکافی که در جوامع اسلامی ایجاد شد است نتیجه دشمنی های استکبار جهانی با اسلام است.

دکتر مختاری : احساس خطر نفوذ تفکر وهابیت در نسل جوان، مسئله ای است که با آن روبرو هستیم؛ دشمنان در این جهت برای سرکوبی اسلام علوی با سرمایه های مادی و معنوی دست بکار شده است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بیان اینکه سران وهابیت در کشورهای آفریقایی، اروپایی و آمریکای لاتین و بخشی هم در کشور های آسیایی فعالیت گسترده دارند، افزود: مجلات مختلفی از سوی سعودی ها و قطر روانه جامعه می شود و جوانان نیز گرفتار این تفکرات می شوند؛ البته کسانی هم که تحت تاثیر تفکرات اهل بیت(ع) قرار می گیرند، کم نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به این که بحث تقریب باید در حوزه علمیه نهادینه شود، ابراز داشت: باید این کار به صورت پایه ای پیگیری شود تا بتوانیم در آینده تحولی را ایجاد کنیم.

خاطر نشان می شود پس از سخنان آیت الله اراکی وحجت الاسلام مختاری دیگر اعضای شورای تقریب مراکز حوزوی هم به ارائه نظرات خود پرداختند.