:::
::: وحدت در کلام بزرگان
حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه):
شیعیان، می توانند به امام جماعت اهل تسنّن اقتدا نمایند.
استفتائات حضرت امام خینی (ره)، ج ۱، ص ۲۷۹، س ۴۸۴، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، ۱۳۸۰ش؛
امام خمینی، الرسائل العشر، ص ۶۴، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، قم، چاپ اول، ۱۴۲۰ق
در وقتي كه در مسجد الحرام يا مسجد النبي نماز جماعت منعقد شد مومنين نبايد از آنجا خارج شوند و بايد از جماعت تخلف نكنند و با ساير مسلمين به جماعت نماز بخوانند .
در «مکه» و «مدینه» در مسافرخانه و هتل نباید نماز را به جماعت بخوانند و مىتوانند در جماعت سایر مسلمین در مساجد شرکت کنند و نماز را به جماعت بخوانند
(مناسک حج؛ ص:۲۴۱)
پورتال موسسه پژوهشی و اطلاع رسانی موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (س)
حضرت آیت الله خامنه ای:
نماز جماعت برای حفظ وحدت اسلامی، جایز و صحیح است.
رساله اجوبه استفتائات , تهران: الهدي , ۱۳۸۱, س ۵۹۹, ص ۱۹۷
هرگونه کردار یا گفتاری که موجب اختلاف بین شیعه و سنی شود و سوژه دست دشمنان بدهد شرعا حرام اکید است.
اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد(صلی الله علیه واله) -می شود.
پاسخ به درخواست صدور فتوا از سوي جمعي از علما و فرهيختگان شيعه منطقه احساء عربستان سعودي- خبرگزاری مهر(بخش عربی)
اگر كسي به بهانة عقيدهاي بخواهد بهمقدسات ديگران اهانت بكند از نظر ما بههيچ وجه قابل دفاع نيست.
(سخنراني در آستانه هفته وحدت، ۱۹/۷/۱۳۶۸)
اقبال لاهوری :
به نظر من چنان می رسد که خدای متعال رفته رفته این حقیقت را برما آشکار میسازد که اسلام نه ملّی گری است ونه استعمار، بلکه جامعه مللی است که مرزهای مصنوعی وتمایزات نژادی رابرای تسهیل شناسایی قبول دارد، نه برای آن که عمق دید اعضای این جامعه رامحدود سازد.
لاهوری، محمد اقبال، احیای فکر دینی، ترجمه احمد آرام، مؤسسه فرهنگی منطقه ئی، تهران، ۱۳۴۶
علامه سید اسماعیل بلخی (عالم و مبارز افغانی):
شیعه ای که سنی نیست، شیعه نیست و سنی ای که شیعه نیست، سنی نیست.
علامه شهید سید اسماعیل بلخی (قسمت دوم) – گروه حوزه علمیه- سایت تبیان
سید جمال اسدآبادی:
«اولاٌ چون مسلمانان هند … این عاجز می خواهم که حباً فی الملّه راه آن مملکت راپیموده … ثانیاً : می خواهم بعد از تمام امر هندوستان، روانه دارالایمان افغان شوم واهالی آن بلاد راکه مانند شیر بیشه … ومقاصد روسیه درپیش نهم… بعضی از علما را به جانب قوقند و بخارا… و از آنجا عطف عنان بجانب ترکمان کنم… به اخذ ثار دعوت وعرق جنسیت ترکیه را حرکت وعَلَم اتحاد اسلامیه را بردوش … ونیز داعیان تیز زبان بجانب کاشغر ویارکند روان تامؤمنان آن دیار را به اتحاد اهل ایمان دعوت کنند.»
السید جمالالدین الحسینی الافغانی، نامه ها واسناد سیاسی – تاریخی ۸-۹، اعداد و تقدیم سید هادی خسرو شاهی، الطبعه الاولی، مکتبه الشروق الدولیه، القاهره،۲۰۰۲
ماموستا ملا قادر قادری :
وظیفه علمای دینی کشورهای اسلامی در این شرایط خطیر، تکیه بر مشترکات مذهبی و پرهیز از دامن زدن به اختلافات برای ناکام کردن دشمنان است.
عمل به رهنمودهای قرآن کریم یکی از راههای تاثیرگذار در راستای عظمت بخشیدن هرچه بیشتر به اسلام و افزایش وحدت و یکپارچگی در میان مسلمانان برای مقابله با توطئهها علیه اسلام عزیز است.
مقصود از وحدت جهان اسلام یکی کردن احکام عملی نیست، چرا که این امر بهواقع غیرممکن است؛ بلکه هدف این است که پیروان همه مذاهب اسلامی در عین عمل به احکام مذهبی خود، در روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تابع مصالح اسلام باشند و از مطرح کردن مسائلی که به پیکره امت اسلامی لطمه وارد میکند، جدا خودداری کنند.
گفتوگوی فارس با ماموستا قادری(امام جمعه پاوه) در هفته وحدت(۲۰/۱۰/۱۳۹۴)- خبرگزاری فارس
شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی:
شاید اندیشهای مهمتر از این نباشد که جهان اسلام باهم متحد باشد و بین مسلمانان تنش نباشد. ما واقعاً قبول نداریم که این اختلافات فرقهای و مذهبی باشد، بلکه اختلاف دولتها و گروهها سبب شده که این تنشها باشد و این گروهها میخواهند که از اسم مذهب برای منافع خودشان سوء استفاده کنند.
ما تکلیف شرعی داریم که برای وحدت و گفت و گو تلاش کنیم و هر کاری که درست باشد و برای خداوند تعالی باشد و به نفع اسلام و مردم باشد، ما به آن مکلف هستیم، در چنین شرایطی بهترین راه گفتمان و وحدت امت اسلام است و ما در شرایط کنونی هر ندای وحدتی که بلند شود، خوشحال میشویم.
سخنان در دیدار اعضای موسسه امام موسی صدر با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان(۲۶ خرداد ۱۳۹۴) – خبرآنلاین
وحدت یک ضرورت و یک استراتژی است. علاوه بر آن یک ضرورت شرعی و از نصوص قرآنی ثابت است. قرآن و سنت ما مسلمانان را به وحدت دعوت دادهاند.
دیدگاه ما نسبت به شیعه و سنی یکسان است. ما با برادران شیعه خودمان احساس اخوت و برادری می کنیم. با هر کسی که خود را به اسلام منتسب می کند و با هر انسانی که به حق و حقوق مسلمانان تجاوز نکرده و با آنها دشمنی ندارند، ما با آنها در بُعد انسانی احساس اخوت می کنیم.
سخنرانی درخطبههای نماز جمعه – مسجد مکی اهل سنت زاهدان – شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ – سایت نور
مولوی نذیراحمد سلامی (نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان):
وحدت و اتحاد مسلمانان همواره مورد نگرانی و اضطراب دشمنان اسلام و کشور های غربی بوده و لذا آنها سعی دارند تا با استفاده از ابزار های متفاوت در این وحدت رخنه کرده و شکاف به وجود آورند.
هر زمان که پیوندهای بین مسلمانان بیشتر می شود و این اتحاد به شکل های مختلف در جهان به نمایش گذاشته می شود دشمنان اسلام احساس خطر بیشتری کرده و با توطئه و برنامه ریزی سعی می کنند تا مسلمانان را رو در روی یکدیگر قرار دهند.
وحدت، همدلی و تقریب هم از دیدگاه شرعی یک خط کلی و یک راهبرد مستمر است و هم به عنوان یک وظیفه شرعی و یک راهبرد از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
خبرگزاری مهر- چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
امر وحدت فارق از مباحث دین و مذهب، جزو ملزومات جوامع بشری است؛ چرا که بشر موجودی اجتماعی است و زندگی اجتماعی بدون همکاری، تعامل و همسویی محقق نمیشود.
دین مبین اسلام و قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی ما، سفارش فراوانی نسبت به حفظ وحدت میان مسلمانان دارند. مصالح امت اسلامی ایجاب میکند که نه تنها مسلمانان ایران، بلکه تمام مسلمانان جهان اختلافات جزئی و سطحی را کنار گذاشته و در سایه وحدت برای مقابله با دشمنان مشترک اسلام به روشنگری بپردازند. این مسئله بسیار حیاتی است و همه مذاهب و فرقی که در جامعه اسلامی زندگی میکنند؛ باید به آن توجه کنند.
گفتگو با نسیم – (۱۳۹۳/۰۶/۲۹)
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی :
س ۷۱۰ ـ شركت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهاى يوميّه با آنها، آيا كفايت از نماز واجب مى كند؟
ج ـ بلى كفايت مى كند.
س ۷۱۱ ـ شركت در نماز جماعت مغرب اهل سنت، با توجه به اينكه وقت نماز مغرب نزد آنها زودتر از مغرب شرعى نزد شيعيان است، آيا كفايت از نماز مغرب مى كند؟
ج ـ كفايت مى كند.
س ۷۱۲ ـ گاهى مشاهده مى شود هنگام برپايى نماز جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبى، بعضى از حجاج ازمسجد خارج مى شوند و يا در كنارى ايستاده و تماشا مى كنند، لطفاً نظر مبارك را در اين باره مرقوم فرماييد.
ج ـ انجام امورى كه موجب اتّهام شيعه مى باشد، جايز نيست.
س ۷۱۴ ـ شركت در نماز جماعت اهل سنّت، آيا اختصاص به مسجدالحرام و مسجدالنبى دارد، يا در مساجد ديگر هم كافى است؟
ج ـ اختصاص به مسجدالحرام و مسجد النبى ندارد.
ص ۲۶۰ و ۲۶۱ جامع المسائل ـ ج۲
حضرت آیت الله جوادی آملی:
– اقتداء به امام جماعت در مساجد مرقوم (در مسجد الحرام و مسجدالنبی) و شرکت در نماز جماعت مزبور صحيح و واقعي ثانوي است.
سایت اسرا- مجموعه استفتائات
ما معیارهای فراوانی نظیر وحدت قرآن و محبت اهل بیت(ع) را برای وحدت با اهل سنت داریم و اکنون در میان جوامع اسلامی کسی را نخواهید یافت که نسبت به اهل بیت (ع) بی ارادت باشد، بنابر این هرگز نباید کاری کرد در میان این دو مذهب تفرقه ایجاد شود.
سخنان در دیدار جمعی از طلاب شهرستان کامیاران استان کردستان در آستانه هفته وحدت- يکشنبه ۱۳/۱۲/۱۳۸۵
مولانا حبیب الرحمن مطهری (امام جمعه خواف):
وحدت، اخوت و برادری از اموری است که در آیات قرآنی و احادیث گهربار رسول الله بسیار بر آن تاکید شده است.الان با توجه به اینکه کفر در مقابل اسلام و مسلمین قرار گرفته، می طلبد که مسلمانان نیز با همدیگر متحد و متفق باشند و زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و از افراط و تعصب ناروا بپرهیزند
وقتی که بحث از وحدت می شود، بدین معنا نیست که سنی شیعه شود و شیعه سنی شود، بلکه باید با حفظ مشترکات خود در کنار یکدیگر زندگی کنند.ما اهل سنت و جماعت همانطور که بارها گفته شده است، با اهل بیت محبت داریم و این جزء ایمان ماست و شیوه و روش اظهار محبت در کتب ما بیان شده است. بنابراین اگر کسی آن طریقه را تغییر می دهد و خلاف آنچه در کتب عقیده و مذهب آمده است عمل می کند، نقص از جانب خود اوست و به مذهب و صاحب مذهب برنمی گردد و آنرا به حساب مذهب نباید گذاشت .
سخنرانی در نماز جمعه شهرستان خواف – پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف- ۱۲ دیماه۹۳
شهید مرتضی مطهری:
_ وحدت اسلامی، حصر مذاهب به یک مذهب و یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آنها نیست، بلکه متشکل شدن مسلمین در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان است.
(شش مقاله، ص ۲۱۲).
_ وحدت در جهان بینی، در فرهنگ، در سابقه تمدن، در بینش و منش، در معتقدات مذهبی، در پرستش ها و نیایش ها و در آداب و سنن اجتماعی خوب، می تواند از مسلمانان ملت واحد بسازد و قدرتی عظیم جهان ناچار در برابرآنها خضوع نمایند.
(شش مقاله، ص ۲۱۳).
_ یکی از هدف های بزرگ اسلام، بلکه بزرگترین هدف اسلام در امور عملی، وحدت و اتفاق مسلمانان است.
(یادداشت های استاد مطهری (۲)، ص ۲۰۷).
_ مصلحان و دانشمندان روشنفکر اسلامی عصر ما، اتحاد و همبستگی ملل و فرق اسلامی را، خصوصا در اوضاع و احوال کنونی که دشمن از همه جوانب بدانها هجوم آورده و پیوسته با وسایل مختلف در پی توسعه خلافات کهن و اختراع خلافات نوین است، از ضروری ترین نیازهای اسلامی می دانند.
شش مقاله، ص ۲۱۲
_ تهدیدی که از ناحیه سوء تفاهمات بی جا و خوب درک نکردن یکدیگر متوجه مسلمین است بیش از آن است که از ناحیه خود اختلافات مذهبی متوجه آنهاست.
(یادداشت های استاد مطهری (۲)، ص ۲۰۴).
_ جهات اختلاف فرق و مذاهب آنقدر زیاد نیست که مانع اخوت اسلامی بشود و جهات اشتراک آنها آنقدر زیاد و نیرومند است که می تواند آنها را به هم بپیوندد.
(یادداشت های استاد مطهری (۲)، ص ۲۰۵).
_ خراب کردن دیوارهای سوء تفاهم، مهمترین وظیفه ای است که در راه تقویت دین به واسطه محکم کردن اتحاد مسلمانان باید انجام داد.
(حج، ص ۸۱).
_ بر مسلمانان و مخصوصا داعیان خیر و ارشاد کنندگان خلق و آمران به معروف و ناهیان از منکر است که در طریق تحقق یافتن اتحاد مسلمین کوشش کنند و لا اقل آتش اختلافات را دامن نزنند.
(حج، ص ۲۶).
_ مخالفین اتحاد مسلمین برای این که از وحدت اسلامی مفهومی غیر منطقی و غیر علمی بسازند، آن را به نام وحدت مذهبی توجیه می کنند تا در قدم اول با شکست مواجه شود.
(شش مقاله، ص ۲۱۲).
در حال حاضر استعمار دو کار اساسی کرده است برای این که احساس اخوت زنده نشود؛ یکی تجزیه و قطعه قطعه کردن فرهنگ و تمدن اسلامی از راه تقویت ناسیونالیسم و نژاد پرستی و قومیت ها، آنچنان که می بینیم سخن از فرهنگ عرب و ایران و ترک و هند و غیره است و حال آنکه آنچه در طول هزار و سیصد سال وجود داشته یک فرهنگ بیشتر نیست و آن فرهنگ اسلامی است.
دیگر استخوان لای زخم هایی است که اغلب در مرز کشورهای اسلامی گذاشته اند از قبیل شط العرب و جزیرۀ تبت و پشتونستان و غیره، سومی هم وجود دارد و آن استخدام عامل برای تألیف و نشر کتب در ایجاد اختلاف مثل الخطوط العریضه و کتاب سید روضاتی.
(یادداشت های استاد مطهری (۷)، ص ۴۱۴).
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خميني(ره):
دير زماني است كه در جوامع اسلامي ، وحدت مسلمين و اتحاد كشور هاي اسلامي بر سر زبانهاست .. اما در عمل گامي مثبت و تعيين كننده برداشته نمي شود ..وقتي روح تفكر توحيد و اصول ارزشي كه لازمه گرايش عمومي به وحدت است بر جوامع حاكم نباشد تلاشها ثمري نخواهد داشت .
بياييد بهجاي دل بستن بهپيمانهاي عنكبوتي و سست كه تا مرحله حفظ منافع غاصبان قدس و حاميان آن حمايت ميشود، بهپيمان گسست ناپذير اخوت اسلامي دل ببنديد.
قبله واحد، شعار واحد، نماز ومناسك واحد و صدها شعائر بزرگ اسلامي مورد اعتقاد همه مذاهب است كه ميتوانند محورهايي استوار و جاودانه براي تشكيل امتي نمونه و واحد باشند.
من با تأسي بهحضرت امام وبهسهم خويش اعلام ميكنم، مردم ايران و مسئولين نظام جمهوري اسلامي دستهاي خويش رابراي عقد اخوت و پيمان وحدت با عموم ملتهاي مسلمان و دولتهايي كه منفعت دشمنان خدا را بر منافع امت اسلام ترجيح نميدهند، دراز كرده و آمادهاند همچون گذشته بهاي لازم را براي پيشقدمي در اين راه بپردازند.
موسوی خمینی، سیداحمد، ۱۳۷۴، «وحدت در اندیشه امام خمینی(ره)، آوای وحدت»، مجموعه مقالات هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چاپ اول.
علامه شرف الدين :
آن چه ما با يک ديگر توافق داشتيم اين بود که هر دو دسته( شيعه و سني ) مسلمان هستيم و در مطالبي که رسول خدا صلي الله عليه و اله بيان فرموده اند، اختلافي نداريم و مطلبي که ريشه اساسي اسلام را فاسد کند در بين ما وجود ندارد، فقط در بين ما نزاع هاي مختصري است که منتهي به اختلاف نظر مي گردد و اين اختلاف نظر در بين مجتهدان در قسمتي از احکام اسلامي وجود دارد و اين اختلاف در اثر استفاده از قرآن و روايات به وجود آمده است و يا از اجماع و عقل..
بدون ترديد، اين گونه « اختلافات جزئي » نبايد به اختلافات عميق اجتماعي منتهي گردد. آيا راستي چه علتي بوده است که اين اختلاف جزئي را دامن زده و شرار آن بالا گرفته و ملت مسلمان را با دو نام متمايز ( شيعه و سني ) متمايز ساخته است.
. سيد عبدالحسين شرف الدين، مناظره دو رهبر مذهبي، ترجمه مصطفي زماني، ص ۱۴.
علامه محمد تقي قمي:
رفع اختلاف ميان مسلمانان و ايجاد اتحاد به معني تجديد عظمت اسلام است … اختلاف در غير اصول دين ضرري به ايمان نمي رساند و هيچ كس را از دايره اسلام خارج نخواهد ساخت .
مسلمانان با شناخت اصول و عقايد يكديگر خواهند فهميد كه اختلاف نظر در برخي از مسائل فرعي، ضرري بهوحدت ديني آنها وارد نخواهد ساخت.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۱۴۳)
اين از رحمت و حكمت الهي است كه مردم را از شرتفرقه و پراكندگي در مسايل اساسي و اصولي مصون داشته و براي آن دايرهمحدود و آشكاري ترسيم فرموده است.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۸۹)
امتزاج مذاهب اسلامي نه هدف ماست و نه مقصود ما بلكه نداي ما اين است كه مسلمانان در اصول ـ اصولي كه مسلمان بدون اعتقاد بهآنها مسلمانان شناخته نميشود ـ متحد باشند.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۷۷)
حقيقت اين است كه ضرري متوجه نيست كه مسلمانان در مسائل جزئي با يكديگر اختلاف داشته باشند، زيرا اختلاف در جامعه امري قهري و طبيعي است، ضرر و زيان كلي وقتي است كه اختلاف منجر بهتفرق و پراكندگي گشته و از مرز برادري كه خداوند آن را در كتاب حكيمش مقرر فرموده، خارج گرداند.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۸۳)
وقتي مسلمانان توانستند در برابر اختلافات فقهي خود در اين عصر در مقام تسامح و مدارا برآيند و بايكديگر عداوت و دشمني نورزند، مسلماً قادرند كه در آراء و نظريات فكري و علمي خود كه ارتباطي بهعقايد نداشته و شرط ايمان نيست، تفاهم كنند.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۱۵۹)
اگر توجه كنيم و انصاف دهيم ميبينيم كه اختلافات مذهبي هيچ نسبتي با اصول عقايد كه ايمان بهآنها لازم و واجب است، ندارد.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۱۵۷)
امام موسي صدر :
اتحاد کلمه و وحدت نیروها و افزایش توان فقط برای این نیست که این موارد بزرگترین هدفهای دینیاند، یا آنکه وصیت پیامبر عظیمالشأن ماست، بلکه این مسائل با تمامیت زندگی ما و کرامت ما و وجود نسلهای ما مرتبط است و خودْ مسئلهای حیاتی است. این اتحاد کلمه نباید فقط به صورت یک شعار یا جمله زیبا جلوهگر شود، بلکه باید در تار و پود اندیشه و احساس ما، در فکر ما، در تپش قلب ما و در راه و روش ما خودنمایی کند. این وحدت رکن اساسی برای آینده است.
این اتحاد جز با بذل عنایت فکری و، در پی آن، با اهتمامی که از سر اعتقادی قلبی باشد و کوشش برای تحکیم آن بهدست نمیآید. اگر چنین شود، وحدت حقیقی بنیان گذاشته میشود و استوار میگردد و نمونه و الگویی پدید میآید که میتوان بدان اقتدا کرد.
متن نامه امام موسی صدر به مفتی اهلسنت جمهوری لبنان، پس از انتخاب ایشان به ریاست مجلس اعلای شیعیان، به نقل از روزنامه لبنانی المحرر مورخ ۱۹/۱۰/۱۹۶۹.
علامه محمد محمد مدني :
بايد محققين قبل از ورود در زمينه تحقيق، لباس مذهبي و فرقه ي خود را كنار گذاشته تا بتوانند در ميان گفته ها و آراء مختلف مذاهب اسلامي بدون هيچ گونه تعصبي بهترين آن ها را با دليل انتخاب كنند .
نخستين و بهترين كار اين است كه دست از اختلافات بشوييم، تعصبات را فراموش نموده و بهخاطر آوريم كه همگي مسلمانيم و دين، پروردگار، كتاب، پيامبر و اهدافمان در زندگي يكي است.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۴۵)
فرازي از سوگند نامه اخوان المسلمين :
ايمان دارم كه تمامي مسلمان ها به خاطر ايمان اسلامي مشترك، بيش از يك ملت واحد نبوده و اسلام نيكي نمودن به همه را به پيروانش فرمان داده ، پيمان مي بندم در راه تقويت پيمان برادري ميان مسلمين و محو اختلافات تلاش نمايم .
شيخ محمود شلتوت:
هرچه علم پيش رود و درخشندگي آن بيشتر شود، اسلام پيوسته پايدارتر و قويتر خواهد شد.
(مجله رسالة الإسلام، ۴ مارس ۱۹۵۹)
من بارديگر بهنام خدا و بهنام كتاب خدا و بهنام وحدت اسلامي و بهنام چنگ زدن بهرسيمان محكم الهي، علماي شيعه و سني را بهتقارب و همبستگي دعوت ميكنم.
(شيخ محمود شلتوت، طلايه دار تقريب ، ص ۱۶۳)
آیت الله بهجت :
کسی که وحدت مسامانان را نخواهد مسلمان نیست . ائمه ما در نماز جماعت آنها شرکت می کردند به جهت اتحاد مسلمانان .
( کتاب زمزم عرفان . ص ۳۷۹)
استاد احمد امين مصري :
جاي بسي تاسف است امتي كه داراي يك خدا، يك پيامبر و يك كتاب است ، افرادش در مسائل فرعي و جزئي به نزاع بپردازند.
آيين صحيح، آييني است كه ميان پيروان خود و ساير افراد بشر روح برادري ايجاد نمايد چرا كه همه آفريده يك خدا هستند، دين واقعي ديني است كه عبادت و بندگي خدا را در جهت مصالح مردم و گناه و نافرماني را بهزيان آنان قرار داده و آنها را بهعدالت و برادري و مساوات ترغيب سازد.. وكسي كه به دين اسلام مينگرد آن را چنين مييابد.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۲۰۸)
اسلام ديني است كه مردم را بهسوي خوشبختي و محبت و برادري و يگانگي فراخوانده و بسيار مايه تعجب است كه در ميان پيروان يك چنين آييني دشمني و نفاق برقرار باشد.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۲۰۸)
آیت الله جعفر سبحانی :
از نظر قرآن کریم، اتحاد و همبستگی مؤمنان از آثار ایمان است. ایمانمحوری تنها راه افزایش اتحاد و همبستگی در میان مسلمانان است. اعتقاد و ایمان به خداوند، جمعیتهای مختلف را بر محور واحدی جمع میکند. همه مردم دوستدار وحدت اند و در جهان، شاید فردی پیدا نشود که از وحدت انتقاد کند؛ زیرا وحدت مورد علاقه همه مردم و عقلای عالم است و کثرت به معنای اختلاف و بههم خوردن جمعیت، زشت و مایه ضرر است.
اگر مسلمانان همانند رودهایی که به دریا میریزند، با هم متحد شوند؛ هیچ کشوری جرأت تعرض به خاک آنها را نخواهد داشت.
خبرگزاری رسا – هشتمین برنامه از سلسله سخنرانیهای شبهای ماه مبارک رمضان – شبکه دوم سیما – ۱۳۹۴/۴/۵
احمد طیب شیخ الازهر مصر:
شیعه و سنی همه مسلمان و مومن هستند و یک امت واحد را تشکیل می دهند.
شیعه و سنی همه فرزندان یک دین هستند و در یک قایق قرار دارند.
۰۱/۰۴/۱۳۹۴ ه گزارش بولتن نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی خبرگزاری جمهوری اسلامی
علامه محمد حسين كاشف الغطاء:
بر هريك از گروههاي اسلامي از شيعه و اهل سنت لازم است كه باب جدالها و اختلافات فرقهاي را مسدود سازند.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۱۱۵)
سيد قطب:
اينك تنها راه باقيمانده نجات، بازگشت بهسوي پرچم واحد اسلام است و امروز تنها همين پرچم علامت رهايي است.
(زيربناي صلح جهاني، ص ۲۴۵)
استاد شيخ عبدالمجيد سليم:
هنگامي كه جمعيت تقريب بين مذاهب اسلامي تشكيل گرديد، دري بزرگ از آرزو و اميد و رحمت ولطف پروردگار بهروي مسلمانان گشوده شد.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۱۶۱ )
خدا ميداند كه اين امر [وحدت كلمه مسلمين] بهترين و عزيزترين آروزهاي من در زندگي است و تا زندهام بهخاطر آن و درراه آن كار ميكنم.
(در نامهاي بهآيت الله بروجردي ، جمادي الثانيه ۱۳۷۱)
محمد علي علوبه پاشا:
مسلمانان داراي يك كتاب و دين بوده و در زندگي و حتي پس از مرگ نيز يك هدف را دنبال ميكنند، چرا كه تمام قوانينشان آنان را بهسوي الفت و همبستگي دعوت كرده و در جهت اتفاق و وحدت رهنمود ميسازد.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۱۰۷)
استاد شيخ حسنين محمد محلوف:
اسلام آيين وحدت و همبستگي است.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۲۱۴)
اصلاح افكار ، پاك كردن دلها از كينهها و دشمني، دعوت بهالفت و همبستگي و رجوع بهسرچشمههاي اوليه پاك دين اساس و پايه رستگاري اين امت [اسلامي] است.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۲۲۱)
علامه سيد محسن امين:
آنچه دو طرف بايد بدان فراخوانده شوند، همكاري، بهرهگيري از دلايل علمي، پايبندي بهآداب و اخلاق اسلامي و اجتناب از برخوردها و اقدامات ناشايست وخصمانه است
(درباره وحدت و تقريب مذاهب، ص ۱۹۹)
استاد علامه محمد جواد مغنيه:
تعصب نسبت بهفرقة خاص، تعصبي است سياسي و دست نشانده، شريعت اسلامي زاييده وهم و خيال نيست، بلكه داراي اصول ثابتي است كه هر مسلماني از هر فرقهاي كه باشد بر سر آن اختلافي ندارد.
(همبستگي مذاهب اسلامي، ص ۴۱۹)
سيد جمال الدين اسد آبادي:
من آرزو دارم سلطان همه مسلمانان قرآن باشد و مركز وحدت آنان ايمان.
(عروة الوثقي، ص ۸۶)
آيت الله سيد محمد تقي حكيم:
بسياري از اختلافات بين شيعه و سني زاييده نسبتهاي دروغ و تبليغات كاذبي است كه حكومتهاي ظالم در گوشههايي سياه و تاريك از خود بهجاگذاشتهاند.
(كتاب وحدت، ص ۳۷۱)
علامه امینی :
شیعه بلا استثناء ، برای نفوس و خون و حیثیت و مال عموم مسلمین اعم از شیعه و سنی احترام قائل است . هر وقت مصیبتی برای عالم اسلام در هر کجا و هر منطقه و برای هر فرقه پیش آمده است ، در غم آنها شریک بوده است . شیعه هرگز اخوت اسلامی را که در قرآن و سنت بدان تصریح شده محدود به جهان تشیع نکرده است . و در این جهت فرقی میان شیعه و سنی قائل نشده است ” .
الغدیر – جلد سوم ، صفحه ۲۶۸
عقاید و آراء درباره مذاهب آزاد است و هرگز رشته اخوت اسلامی را که قرآن کریم با جمله « انما المؤمنون اخوش »بدان تصریح کرده پاره نمیکند ، هر چند کار مباحثه علمی و مجادله کلامی و مذهبی به اوج خود برسد ، سیره سلف و در رأس آنها صحابه و تابعین همین بوده است . ما مؤلفان و نویسندگان در اقطار و اکناف جهان اسلام ، با همه اختلافی که در اصول و فروع با یکدیگر داریم ، یک جامع مشترک داریم و آن ایمان به خدا و پیامبر خداست . در کالبد همه ما یک روح و یک عاطفه حکمفرماست و آن روح اسلام و کلمه اخلاص است .
مقدمه جلد پنجم ، تحت عنوان ” نظریة کریمة “
آیتالله العظمی بروجردی :
«ازخدای متعال میخواهم که بی اطلاعی و جدایی و پراکندگی مسلمانان را نسبت به هم، به معرفت و شناخت واقعی و محبت و همبستگی مبدل سازد. و انّه علی مایشاء قدیر».
مجله حوزه، ش۲۲، ص۶۵٫- نامهای به شیخ عبدالمجید سلیم، مفتی اعظم اهلسنت و رئیس اسبق دانشگاه الازهر،
شیخ محمدغزالی:
شیخ محمد غزالی میگوید: «وظیفه مسلمین در این شرایط حساس و اوضاع خطرناک این است که از پراکندگی و اختلاف بازآیند و در برابر حملههای صلیبی مدرن، جبههای نیرومند به وجود آورند و در این مبارزه سرنوشتساز، در سنگر استوار دین ثابت قدم بمانند و توجه داشته باشند که برای ایشان ، مایه ننگ و شوم است که به هنگام تجمع قوای شرّ و اتحاد دشمنان در حمله و هجوم همگانی بر ایشان، پراکنده و بیسامان باشند یا در میدان مسابقه واپس بمانند یا از تمسک به دین خود سستی کند؛ در شرایطی که پیروان مذاهب باطل به عقاید خود پای بندند».
نشریه اندیشه تقریب، شماره۳ع ص۱۲۹٫
استاد محمود سر طاوی ( مفتی اردن):
من همان مطلبی را که سلف صالحمان گفته اند می گویم و آن این که شیعة امامیه برادران دینی ما هستند, بر ما حق اخوّت و برادری دارند و ما نیز بر آنان حق برادری داریم.
مجلة رساله الثقلین, شمارة ۲, سال اول ۱۴۱۳ هجری , ص ۲۵۲.
آیت الله محسنی:
«همکاري و گفتوگوهای مثبت با تمام مذاهب اسلامي در شرايط امروزي واجب است، چه به عنوان حکم اولي و چه به عنوان حکم ثانوي.»
محسنی، محمد آصف، تقریب مذاهب ازنظر تا عمل، قمم نشر ادیان، ۱۳۸۶
مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره):
مشتركات ما همچون اعتقاد به توحید و نبوت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و نیز کتاب آسمانی و احد و قبلهی واحد، باید موجب شود تا موارد اتفاقي همگاني را بگيريم و با هم متحد و متفق باشيم.
منبع : آیت الله کریمی جهرمی از مدرسان برجسته حوزه علمیه قم و شاگرد آن مرحوم- سایت حوزه.