کنفرانس وحدت تأکید ضرورتهاست

مشترکاتی که مسلمین وپیروان فرق اسلامی دارند خیلی بیش از مفترقات آنهاست، امّا این مسائل اشتراکی هر از گاهی نیاز به تذکر و یادآوری دارند .

شکی نیست که وحدت بین مسلمین امری ضروری است، و ملاحظه می کنیم هرچه زمان می گذرد احساس ضرورت آن بیشتر و بیشتر می شود. اکنون در شرف برگزاری بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی هستیم.

گرچه با گذشت بیست و هفت کنفرانس وحدت نتایج پیش رو توقعات را براورده نکرده است اما این امر نباید به معنی کارآمد نبودن این کنفرانس تفسیر شود.

مسأله وحدت یک پدیده چند بعدی است، دینی، اجتماعی، اقتصادی، وغیره است که مهمترین بعد آن سیاسی است، و تا مشکل تفرقه در بعد اخیر حل نشود و اقدامات لازم در این زمینه صورت نگیرد، تمام جنبه های دیگر این موضوع تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت و کارآمدی کمی خواهند داشت.

با توجّه به طیف گسترده جغرافیایی میهمانان و دامنه تأثیر گذاری آنها امید آن می رود که نقش مهمی در آرام کردن اوضاع پرآشوب منطقه و جهان داشته باشد. و به نظر می رسد که تا کنون نقش مهمی داشته است.

نقطه قابل توجّه این کنفرانس، رویکرد دینی آن است، چون میهمانان کنفرانس عمدتا از علمای اسلام هستند، و با نفوذ خوبی که علمای اسلام در دلهای مومنین و پیروان آنها دارند می توانند نقش مهمی در آرام کردن اوضاع و نزدیک کردن دلهای مسلمانان به همدیگر داشته باشند.

به رغم اینکه سعی و تلاش گسترده مجمع جهانی تقریب نباید در محدوده برگزاری کنفرانس محدود شود ولی خود کنفرانس هم تلاشی است در خور تقدیر و تحسین است، چراکه زمینه را برای مدعوین و بخصوص علمای اسلام فراهم می کند که بتوانند مسائل مشکل ساز جهان و عوامل تأثیرگذار بر وحدت اسلامی را مورد بررسی قرار دهند، و سعی خود را برای رفع موانع وحدت و مقابله با چالشهای پیش رو را مد نظر داشته باشند و با آنها مقابله کنند.

مسأله وحدت امری نیست که بتوان با یک یا دو کنفرانس حل و فصل کرد، بلکه مسأله ای است سترگ و شایسته هزینه های گسترده و شرکت دادن اقشار مختلف جامعه و بخصوص روحانیت و درگیر کردن آنها با ساز و کار این موضوع است.

مسأله وحدت نیاز ضروری تک تک افراد جامعه، و تمام اقشار آن است، خواه مسئولین بلند پایه باشند و خواه مردم عادی کوچه و بازار، و قشری نیست که از این موضوع بی نیاز باشد.

مشترکاتی که مسلمین وپیروان فرق اسلامی دارند خیلی بیش از مفترقات آنهاست، امّا این مسائل اشتراکی هر از گاهی نیاز به تذکر و یادآوری دارند. مشترکاتی مانند قرآن و سنت ورسالت پیامبر و اصحاب با وفای پیامبر و همینطور اهل بیت از جمله مسائل مشترک فرق اسلامی است.

البته مشترکات نه تنها در امور دینی، که خود امری بسیار مهم و گسترده است، بلکه در عصر کنونی از مشترکات اقتصادی، اجتماعی، وبخصوص سیاسی برخوردارند. اکنون مسأله مهم فلسطین از جمله مشترکاتی اس
ت که می تواند جهان اسلام را در مقابله با چالشهای برجسته ی این عصر متّحد کند و راه را برای وحدت در سطح سیاسی هموار کند.

البته مسأله فلسطین تنها مسأله مسلمین نیست بلکه افکار عمومی مردم جهان و وجدانهای بیدار جهانیان و انسان دوستان را به خود جلب کرده. و از این نظر پافشاری روی این مسأله ی جهانی، از یک طرف وحدت رویه و عمل کشورهای اسلامی را در پی دارد از طرف دیگر، این وحدت هیچ گونه حساسیتی جهانی و هیچ تشنجی ایجاد نخواهد کرد.

بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی تأکیدی است بر امور مورد نیاز جامعه اسلامی و یادآوری مسائل حساس و ضروری است، مسائلی که نیاز مبرم به تأکید آنها وجود دارد .

به امید موفقیت این کنفرانس در تحقق اهداف مورد نظر .

حجت الاسلام والمسلمین تحسین بدری مدیر گروه موسوعه نگاری