به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت مرحوم حجت الاسلام مظلومی/ راشدی نیا: تسلط حجت الاسلام مظلومی بر علوم اسلامی از ایشان شخصیتی ممتاز و قابل احترام ساخته بود

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار داشت: دقت نظر مرحوم مظلومی و تسلطش بر علوم اسلامی در کنار آشنایی با فناوری و پایبند بودنش بر اخلاق حسنه از ایشان شخصیتی ممتاز و قابل احترام ساخته بود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبر راشدی‌نیا رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، پیرامون نخستین سالگرد درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی اظهار داشت: آشنایی بنده با مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید جواد مظلومی به سال ۱۳۷۹ برمی‌گردد؛ در آن سال‌ها او معاون تحقیقات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بود و بنده به عنوان محقق علوم عقلی وارد این مرکز شده بودم.
وی افزود: دقت نظر مرحوم مظلومی و تسلطش بر علوم اسلامی در کنار آشنایی با فناوری و پایبند بودنش بر اخلاق حسنه از ایشان شخصیتی ممتاز و قابل احترام ساخته بود، بطوریکه ما در طی دو دهه شناخت و ارتباطی که داشتیم از او ادب، خوش رویی، و در عین حال صراحت لهجه را آموختیم.
حجت الاسلام راشدی نیا تصریح کرد: از فعالیت‌های ماندگار مرحوم حجت الاسلام مظلومی می‌توان به اقداماتی که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی انجام داد، اشاره کرد؛ او قریب به سه دهه در این مرکز مشغول به فعالیت بود، در واقع از سال ۱۳۷۰ به عنوان محقق علوم عقلی وارد مرکز شد و فعالیت‌های آغازین خود را بر روی تحلیل موضوعی متون فلسفی انجام داد باید گفت تقریبا تا آن زمان شیوه‌ای برای تحلیل متون علمی اسلامی و دیجتال‌سازی آن ارائه نشده بود.
حجت الاسلام راشدی نیا در همین خصوص ادامه داد: حجت الاسلام مظلومی با جمعی محدود از صاحب نظران مرکز نور و با کمک اساتید مطرح رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی همچون مرحوم عباس حری شیوه‌های تحلیل محتوا را مورد بررسی قرار دادند و شیوه‌ای نوین در تحلیل و اطلاع‌رسانی متون اسلامی را پایه‌گذاری کردند که در مرکز نور به نام تحلیل موضوعی یا معجم واژگان موضوعی معروف شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اضافه کرد: در این شیوه متون اصلی هر یک از علوم اسلامی به صورت لایه‌‌ به لایه مورد تحلیل قرار گرفت و ابتدا محتوای پیوستۀ هر یک از منابع به مجموعه‌ای از جملات با مفهوم مستقل و خالی از پیچیدگی متن تبدیل شد و سپس از این جملات نمایه‌های ترکیبی استخراج شد و در نهایت هر یک از نمایه‌ها به اجزائی بسیط‌ تر که از آن به کلیدواژه یاد می‌شود تحلیل می‌شد؛ بعد از آن خود کليد‌واژگان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و واژگان مترادف در هم ادغام و واژگان مشترک ازهم تميز داده می‌شد همچنین واژگانی که به نحوی می‌توانستند باهم مرتبط باشند مشخص می‌شدند.
حجت الاسلام راشدی نیا افزود: نتیجۀ کار اين بود که پژوهشگران متون اسلامی به راحتی می‌توانستند به موضوعات مورد نظر خود در بین متون پيچده‌‌ای همچون کتاب شفا بوعلی سینا، شرح اشارات، اسفار ملاصدرا و دیگر متون اسلامی دست‌یابند.
وی تصریح کرد: مرحوم مظلومی با شناخت دقیقی که از فضای دیجتال، ساختار متون اسلامی و پیچیدگی این متون داشت به سمت چنین شیوه‌ای حرکت کردند و خود علاوه بر اینکه به تحلیل موضوعی بخشی از کتب فلسفی پرداخت، مدیریت تحلیل موضوعی کتاب عظیم بحار الأنوار را به عهده گرفت.
حجت الاسلام راشدی نیا اذعان کرد: حجت الاسلام مظلومی از سال ۱۳۷۶ تا پایان سال ۱۳۸۲به عنوان معاون تحقیقات مرکز نور بر بیشتر فعالیت‌های پژوهشی مرکز نور نظارت داشت و مدیریت کلان این پروژها به عهده ایشان بود در این دوره نرم‌افزارهای ارزشمندی تولید شد و با تسلط و تبحری که در عرصۀ پژوهشی و فنی داشت، در مرکز نور گامی بزرگ برداشته و توانست برنامه‌های خود را از فضای Dos به فضای Windos برده و آثاری کم نظیر تولید کند که این کار مرهون تلاشی بی‌وقفه و تحلیل و طراحی‌ نرم‌افزارها با قابلیت‌های فراوان و با مدیریت بود.
وی ادامه داد: نرم‌افزارهای نور ۲.۵ (جامع منابع حدیثی شیعه) تحلیل و طراحی نرم‌افزار معاجم موضوعی با تمام پیچیدگی که داشت توسط حجت الاسلام مظلومی طراحی شد و موضوعات و منابع حکمی برای اولین بار با عنوان «نورالحکمه۳ » در رابط کاربری بی‌نظیر تولید شد؛ همچنین کتابخانۀ استاندارد نور با زحمات بسیار فراوان مرحوم مظلومی طراحی شد که تا بیش از ده سال با بروزرسانی و تکمیل بستر عرضۀ تمامی کتابخانه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری قرار گرفت.
حجت الاسلام راشدی نیا با بیان اینکه مرحوم مظلومی از سال ۸۳ تا سال ۸۷ بر روی فعالیت‌های حدیثی متمرکز شد و توانست با کمک همکارانش کارهای بسیار ارزشمندی را به جامعۀ علمی و فرهنگی کشور ارائه دهد، اظهار داشت:  یکی از فعالیت‌های بسیار ارزشمند این دوره تولید نرم‌افزار «منهج النور» است که در حوزۀ پژوهش‌های پيرامون نهج البلاغه مهم‌ترین و غنی‌ترین ابزار پژوهشی به حساب می‌آيد. این نرم‌افزار به خاطر قابلیت‌هایی که دارد، در نخستین دوره معرفی کتاب الکترونیکی سال رتبه ممتازی را در گروه دین کسب کرده و همچنین در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به کسب عنوان خادم القرآن مفتخر شد.
وی ادامه داد: در دوره مدیریت حجت الاسلام مظلومی بر گروه حدیث فعالیت‌های پژوهشی ارزشمندی بر روی کتاب ارزشمند الغدير انجام گرفت که محصول آن، دسته‌بندی موضوعی محتوای کتاب الغدیر و عرضۀ آن در پایگاه امام علی(ع) است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی تصریح کرد: مرحوم مظلومی از سال ۸۸ به بعد اگرچه به ظاهر مسئولیتی در مرکز تحقیقات کامپیوتری نداشت، اما در همۀ این سال‌ها به عنوان یکی از دلسوزترین افراد، برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز را رصد و نسبت به توفیقات مرکز حساس بود و در همۀ جلسات هیئت امنا به عنوان یکی از فعال‌ترین اشخاص دغدغه‌های خود را مطرح و آنها را پیگیری می‌کرد.
وی خاطر نشان کرد: مرحوم حجت الاسلام مظلومی همواره اخلاق پسندیده ای داشت و برای همه اطرافیان الگو بود، خوشرویی، ادب، تواضع در عین صراحت لهجه و تیزبینی و دقت همه از ویژگی‌هايی بود که حجت الاسلام سید جواد مظلومی را از دوستان دیگر متمایز می‌کرد.
حجت الاسلام راشدی نیا در پایان گفت: از خداوند منان می‌خواهم این سید بزرگوار را در کنار اجداد طاهرینش جای دهد و ما را از شفاعت وی بی‌نصیب نکند.