آلام الامة الاسلامیة وآمالها

موضوع:

مجموعه مقالات کنفرانس

نویسنده: سید جلال الدین میرآقایی

سال چاپ: 1380

معرفی:

سیزدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از  چهاردهم تا هفدهم ربیع الاول ۱۴۲۱ با هدف بررسی آلام مردم فلسطین، لبنان، عراق و کشورهای دیگر، تهاجم فرهنگی و تبلیغاتی، عقب ماندگی علمی و صنعتی، تبشیر، سکولاریسم، استبداد، اختلاف در موضعگیری، ضعف موضع سیاسی و ساختار اقتصادی و حل این معضلات برگزار شد. کتاب حاضر حاوی گزیده‌ای از مقالات این کنفرانس است که درهفت فصل تنظیم شده است.

در فصل اول، «وحدت اسلامی و تقریب مذاهب»، سه مقاله آمده است که «گسستگی و اختلاف در مواضع و طرحی تقریبی و اجتماعی کامل» / مولانا محمّد عزیزالحق عزیز (بنگلادش) و «وحدت آلام را برطرف و آمال را محقق می كند» / محمّد امین چم چمالی (کردستان عراق) از آن جمله است.

فصل دوم، «وحدت در زمینه اقتصادی و سیاسی» نیز حاوی سه مقاله «وحدت و تکامل و نقش آنها در نوزایی اقتصادی جهان اسلام» / دکتر فهیمه ساعدی (عراق)؛ «بررسی استبداد سیاسی در اندیشه اسلامی» / مهند احمد المبیضین (اردن) و «مسلمانان و فناوری» / عبدالجلیل کاروری (سودان) است.

فصل سوم، «تهاجم فرهنگی»، پنج مقاله را در برگرفته است که از شمار آنها به «چالش­های فرهنگی امت اسلامی در عصر جدید» / دکتر محمّد علی الستری؛ «تهاجم فرهنگی صهیونیسم: پژوهشی در جنبه­ها و شیوه‌های رویارویی با آن» / ماجد سعید (عراق) و «تهاجم فرهنگی به امت اسلامی؛ مظاهر و خطرها» / محمّد حسین عرندس (لبنان) می توان اشاره کرد.

در فصل چهارم، مقاله «حقوق بشر در اسلام» پژوهش خلیل گوننج از ترکیه و مقاله «اسلام دین انسانیت» تحقیق نبیل سلیمان (سوریه) آمده است.

در فصل پنجم كه عنوان آن «اقلیت­های اسلامی» است، مقاله «اقلیت­های مسلمان در غرب و چالش ترور فرهنگی» به قلم آیت الله محمّد علی تسخیری و «گزارشی از اوضاع مسلمانان چین» نوشته هلال الدین چین گوانگ یوان (چین) و دو مقاله دیگر آمده است.

فصل ششم به موضوع «تبشیر و شرق شناسی» اختصاص دارد و حاوی سه مقاله است که «روش­های جدید جنگهای صلیبی در جنگ علیه اسلام» / علی دهواری سراوانی (ایران) و «تبشیر و طرحی خردمندانه برای مقابله با آن» / شیخ علی بن احمد المسیری (چاد) از جمله آنهاست.

از سه مقاله فصل پایانی با عنوان  «مسائل معاصر» نیز به این دو مقاله اشاره می شود: «امت اسلامی . . . آلام و آمال» / عبدالکریم صار (سنگال)، «رنج و امید» / مجید ابراهیم رضا (کردستان عراق).

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸