استراتژی تقریب مذاهب اسلامی

موضوع:

مجموعه مقالات کنفرانس

نویسنده: محمد حسن تبرائیان

سال چاپ: 1384

معرفی:

همزمان با ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام(ص)( ۱۲-۱۷ ربیع‌الاول ۱۴۲۶) هجدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، با محوریت «استراتژی تقریب مذاهب اسلامی» در تهران برگزار شد.

از مهم‌ترین اهداف این کنفرانس می توان به: عدم وجود تناقضات در اسلام و برخورداری این دین از جوهری واحد؛ تأکید بر محورهای عمده مشترک و متّفق بین مذاهب و دوری از موارد جزئی تفرقه انگیز و اینکه اساس اختلافات فقهی میان مذاهب، اختلاف خطا و صواب است نه اختلاف کفر و ایمان، و مقصود نهایی طلب و رسیدن به حق است، اشاره نمود.

کتاب حاضر که به زبان عربی نیز موجود است حاوی مجموعه مقالات ارائه شده در این کنفرانس است و شامل مقدمه دبیر هیئت علمی کنفرانس (محمد حسن تبرائیان)؛ سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با میهمانان کنفرانس؛ متن کامل سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در این کنفرانس و هفت فصل به ترتیب زیر می‌باشد:

در فصل اول، مباحث مقدماتی، مفهوم تقریب و اهداف آن كه حاوی دو مقاله است: «تساهل و تعامل، عناصر بنیادین عینیت یافتن تقریب» / عبدالعلی محمّدی؛ و«استراتژی تقریب» / محمّدرضا رضوان طلب آمده است.

در فصل دوم، مبانی تقریب در پنج مقاله آمده است: «تقریب مذاهب اسلامی در پرتو کتاب و سنت و اجتهاد فراگیر» / محمّد واعظ زاده خراسانی؛ «اجتهاد فقهی و تأثیر آن در تقریب مذاهب اسلامی» / عبدالستار الهیتی (عمان)؛ «گفتمان اجماع و تقریب مذاهب اسلامی» / خالد زهری (مغرب) و…

در فصل سوم، رسالت مجمع تقریب و چشم انداز آن آمده كه حاوی دو مقاله است: «ایده­هایی درباره استراتژی پیشنهادی تقریب» / محمّدعلی تسخیری و «رسالت مجمع تقریب و چشم انداز آن» / احسان بعدوانی (سوریه).

در فصل چهارم، زمینه­های تقریب شش مقاله را در بر می گیرد: «از سرگیری جنبش تمدن و تقریب» / محمّدعلی آذر شب؛ «طرح تقریب و مشکلات آگاهی دینی» / حیدر کامل حب الله (لبنان)؛ «جهان اسلام و استعمار فرانو»/ جواد منصوری و…

در فصل پنجم، مبانی، ارزش­ ها و سیاست­ های تقریب آمده كه شامل چهار مقاله است و عبارتند از: «سخن قرآن پیرامون گفتگوی اندیشه و اندیشه گفتگو» / احمد مبلّغی؛ «تکفیر در ترازوی قرآن و سنت» / تاج الدین هلالی (استرالیا)؛ «جایگاه گفتگو در استراتژی تقریب مذاهب اسلامی» / محمّدرضا دهشیری و….

در فصل ششم پیرامون راه کارهای تقریب، سه مقاله درج شده است: «مهندسی استراتژی تقریب؛ زمینه سازی برای تأسیس اتحادیه کشورهای اسلامی» / اصغر افتخاری؛ «کارکردگرایی و هم‌گرایی جهان اسلام؛ گامی عملی به سوی تقریب» / محمّدرضا مجیدی و…

در فصل هفتم، بررسی روند تقریب در مناطق مختلف جهان مطرح شده، و حاوی دو مقاله است: «روند تقریب مذاهب اسلامی در سرزمین شام» / وهبه مصطفـى الـزحیـلی (سوریه)؛ «ایران و مصر در راه تقریب» / سید هادی خسرشاهی. در این فصل، بیانیه پایانی کنفرانس هجدهم نیز آمده است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸