اقلیت های مسلمان مشکلات و راه کارها

موضوع:

تمدن و بیداری اسلامی

نویسنده: محمد علی تسخیری

سال چاپ: 1383

معرفی:

کتاب حاضر مجموع مقالات عرضه شده در کنفرانس اسلامی است و موضوع آن پیرامون اقلیت‌های اسلامی است که در کشورهای غیر اسلامی با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

اقلیت­ های اسلامی که در کشورهای مختلف جهان پراکنده اند، از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی با گروه ­های دیگر ساکن در آن کشورها تفاوت فراوانی دارند و در اکثر کشورهای غیراسلامی حق و حقوق آنها رعایت نمی شود. نویسنده با پرداختن به مشکلات این اقلیت­ ها، تلاش کرده در مجامع و کنفرانس­ های بین المللی، مشكلات اقلیت­ های مسلمان را مطرح كند تا با حمایت­ها و ارائه راه کارهای مختلف بتواند بخشی از آنها را رفع نماید. سپس به تلاش های سازمان کنفرانس اسلامی پرداخته و می‌کوشد اصالت اسلامی این اقلیت‌ها را حفظ کند و با تقویت و ترویج زبان فارسی و عربی، امکانات آموزشی و فرهنگی را برای آنان فراهم نماید.

نویسنده ( محمدعلی تسخیری ) در یکی از مقالات، نشست کارشناسان برنامه ریزی برای حفظ حقوق اقلیت­ های مسلمان در کشورهای غیر عضو در سازمان کنفرانس اسلامی را بررسی كرده؛ در پایان آن نتیجه می‌گیرد که در حال حاضر دو سیاست کلی در جهان حاکم است: یکی مسئله پلورالیسم در عرصه­ ها و کارزارهای مختلف و دیگری جهانی‌سازی.

نویسنده در پایان کتاب، دلایل نارضایتی و سرکوب اقلیت­های مسلمان را نام برده، و می‌نویسد اروپائیان دوست ندارند مسلمانان بر هویت متمایز خود تأكید كنند؛ چون آن را توهینی بر هویت ملی و حتی هویت اروپایی خود، قلمداد می‌کنند. وی در پایان، وظیفه مسلمانان را در قبال این مسئله برشمرده است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸