الامامان الحسن و الحسین(ع) فی الاحاديث المشتركة بين السنة والشيعة

موضوع:

حدیث و رجال

نویسنده: سید مصطفی حسینی رودباری

سال چاپ: 1385

معرفی:

امام حسن(ع) امام دوم شیعیان در مدینه به دنیا آمدند. پس از شهادت پدر بزرگوارشان به خلافت و در سال ۵۰ هـ .ق به شهادت رسیدند. پس از ایشان، برادرشان امام حسین(ع) به امامت شیعیان برگزیده شدند. این دو بزرگوار مورد احترام شیعیان و اهل سنت هستند؛ چرا كه هر دو نوه پیامبر اكرم(ص) بوده و پیامبر(ص) در زمان حیات خویش درباره آن دو بزرگوار بسیار سفارش كرده است. نگارنده در كتاب حاضر، احادیث مشتركی از شیعه و اهل سنت را در باب زندگانی امام حسن و امام حسین(ع) (از تولد تا شهادت) و خصایل و ویژگی ‏های آن دو بزرگوار طی شش فصل و یك خاتمه با هدف تقویت وحدت و برادری و هماهنگی بین امت اسلامی و پیروان این دو مكتب بزرگ اسلام گردآورده است. در فصل اول پیرامون ولادت وزندگانی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به اختصار مطالبی بیان می‏ گردد.

 فصل دوم ابتدا با عنوان فضایل امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از دیدگاه قرآن كریم و با استفاده از آیاتی چون: آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه موّده، آیه اطعام و نیز روایاتی مانند: حدیث ثقلین و حدیث امان، و سپس با عنوان فضایل سیدی شباب اهل الجنه(ع) به فضایل و اوصاف آن دو امام بزرگوار می ‏پردازد. فصل سوم به فضایل و ویژگی‏ های اخلاقی و عبادی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) چون: عبادت، زهد، سخاوت، حلم و علم پرداخته می‏ شود.

در فصل چهارم، ابتدا به زندگانی سیاسی امام حسن(ع) و جایگاه ایشان بعد از پدر بزرگوارش، بیعت مردم با ایشان، پذیرش صلح با معاویه و فلسفه آن و… و در ادامه به شرح زندگانی سیاسی امام حسین(ع) و مسئله بیعت با یزید، صحبت ایشان با مروان، ابن حنفیه، حركت به سوی مكه، سخنان ایشان هنگام خروج از مدینه، رسیدن به مكه و استقبال اهالی مكه از ایشان، دعوت اهالی بصره و كوفه از امام، سخنان ایشان با مسلم و اعزام مسلم به سوی كوفه، حركت به سوی عراق، رسیدن به سرزمین كربلا و حوادث كربلا پرداخته شده است.  در فصل پنجم، شهادت دو ریحانه نبی(ص) امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و در فصل ششم میراث علمی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و در خاتمه مطالبی درباره شهادت بعضی از اولاد و یاران و وقایع بعد از شهادت امام حسین(ع) فراهم آمده است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸