الحوار مع الذات والآخر

موضوع:

وحدت و تقریب

نویسنده: محمّد علی التسخيری

سال چاپ: 1383

معرفی:

در عصـر جهانی شدن و انقلاب اطلاعات و دهکـده جهانـی، به طور قطع دو مسئله «تعامـل و ارتبـاط معقول با جهان» و «جلوگیری از فروپاشی اخلاق انسانی امت اسلامی» مهم‌ترین دغدغه­ های امت اسلامی است که نیازمند راهبردها و پیشگیری­ هایی برای تحقق آنهاست.

این کتاب حاوی مجموعه مقالات آیت الله محمد‌علی تسخیری است که در همایش ­ها و گردهمایی­ های مختلف علمی درباره تعامل و ارتباط با جهان ارائه کرده اند. کتاب از درآمد، مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است.

فصل اول به مسئله گفتمان اسلامی و ضرورت اجتناب از افراط و تفریط‌ ها و لزوم میانه روی و اعتدال در این گفتمان اختصاص دارد.

فصل دوم «نقش تمدن امت اسلامی» حاوی شش مقاله است: «امت اسلامی و گزینه صلح جهانی»، «ارزش­های گفت و گو و همزیستی از منظر فرهنگ اسلامی»، «نقش تمدن امت اسلامی در آینده و جایگاه سازمان کنفرانس اسلامی»، «نقش سازمان کنفرانس اسلامی در شرایط کنونی»، «ایسیکو و قرن بیست و یکم: چالش­ها و مسئولیت­ ها»، «ارزش­های مشترک انسانی و نقش آن در تقویت همبستگی امت­ ها و ملت­ها».

در فصل سوم «تعامل با ادیان» این مقالات درج شده است: «ارزش­ها و مصالح، پایه روابط مسلمانان با مسیحیان»، «حضرت ابراهیم(ع) اسوه کامل انسان متمدن»، «رابطه میان حق، مسئولیت و عدالت»، «فلسفه رابطه میان صلح و عدالت»، «گفت وگوی میان اسلام و مسیحیت: موانع و راهکارها»، «بیروت؛ میعادگاه ادیان، مذاهب و فرهنگ­ ها».

فصل چهارم «تعامل با غرب» نیز حاوی ده مقاله است که عناوین برخی از آنها از این قرار است: «پژوهش­هایی درباره روابط میان جهان اسلام و غرب»، «حوادث تروریستی: پیامدها و موضع مطلوب انسانی»، «آینده روابط میان اسلام و غرب»، «جهانی شدن و موضع امت اسلامی»، «آینده روابط میان اسلام و غرب».

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸