القواعد الاصولیة والفقهیة على مذهب الامامیة (جلد۱)

موضوع:

فقه و اصول

نویسنده: کمیته علمی حوزه علمیه

سال چاپ: 1385

معرفی:

مجمع فقه اسلامی که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی با هدف تحقق وحدت اسلامی و تقویت اعتقادی امت اسلامی و بررسی مشکلات زندگی معاصر و . . . تشکیل شده است، به فعالیت­ های علمی، فرهنگی و دینی از جمله نشر دانشنامه ­ها و فرهنگنامه ­های فقهی، تبیین و نگارش کتاب­ های فقهی به روش­ های آسان، همکاری با مراکز فقهی جهان، ایجاد مراکز پژوهش ­های اسلامی و نظایر آن روی آورده است.

این مجمع در سومین سمینار خود که در جده برگزار شد، دو مسئله را مورد توجه خود قرار داد: پژوهش در زمینه قواعد فقهی و بررسی تطبیقی نتایج آن و انتشار کتاب‌های اصلی هر مذهب در زمینه فقه و اصول با اشاره به منابع آن. لذا این مجمع، نگارش قواعد اصولی و فقهی مذهب امامیه را به نماینده جمهوری اسلامی ایران، آیت الله محمّدعلی تسخیری سپرد. کتاب حاضر که بخش نخست از این مجموعه است، به قواعد اصولی اختصاص دارد و در بخش­های بعدی قواعد فقهی منتشر خواهد شد.

مباحث مجلد اول کتاب از این قرار است: قواعد الفاظ؛ اوامر؛ نواهی؛ مفاهیم؛ عام و خاص، و مطلق و مقید؛ قطع و وسائل احراز وجدانی؛ ظنّ؛ اصول عملی؛ و تعادل و تراجیح. مباحث مجلد دوم عبارت اند از: قواعد اموال و حقوق؛ ارث؛ قضاء و حدود و دیات؛ و اطعمه و اشربه. مطالب مجلد سوم نیز از این قرار است: قواعد عمومی؛ عبادات؛ طهارت؛ نماز؛ روزه؛ نکاح و طلاق؛ و عقد و ایقاعات.

گفتنی است كه اعضای کمیته علمی تألیف و انتشار این کتاب، از این افراد تشکیل شده است: سید جعفر حسینی امینی، حسن جواهری، سید نورالدین جزایری، علی عندلیب، علیرضا اسلامیان، محمّدمهدی نجف، مرتضی ترابی، علی کلباسی و مجتبی محمودی.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸