المسائل العبادیة وبناء الذات

موضوع:

فقه و اصول

نویسنده: عبدالکریم بی آزار شیرازی

سال چاپ: 1386

معرفی:

این كتاب در واقع قسمت اول شرح جدیدی است بر لمعه دمشقیه شهید محمد بن مكی عاملی كه مؤلف ضمن شرح مطالب كتاب و بیان موارد موافق و مخالف مذاهب مختلف اهل سنت و شیعه در احكام عبادی، با ترسیم نموداری در پایان هر مسئله، موارد اتفاق و اختلاف شیعه را با هر یك از مذاهب اهل سنت بیان نموده است.

از ویژگی‏های كار آقای بی ‏آزار شیرازی در بیان مسائل شرعی، ترسیم جداول و تقسیم مسائل به جزئیات و شرح و تحلیل هر قسمت و افزودن تصاویر مناسب است كه در فهم بهتر كتاب مؤثر می ‏باشد و در این كتاب نیز با ترسیم بیش از ۱۵ نمودار تطبیقی مسائل، راه جدیدی را در جهت تقریب مذاهب اسلامی گشوده است.

 كتاب كه عنوان آن مسائل عبادی و خودسازی است دارای شش باب می ‏باشد. باب اول آن كتاب طهارت (وضو، غسل، تیمم) و احكام جزئی آن مورد بحث واقع شده است. اگر چه محور بحث، لمعه دمشقیه شهید اول می‏ باشد ولی برای تبیین هر مسئله به فتاوای علماء پس از آن مرحوم تا زمان حاضر از علماء اهل سنت و شیعه استناد شده است.

باب دوم كتاب به نماز اختصاص دارد و دارای یازده فصل می ‏باشد كه به ترتیب در آنها مسائل زیر بحث می ‏شود.

تعداد نمازهای واجب، شروط صحت نماز، اجزاء نماز، مستحبات نماز، شكیات، نماز قضا، صلاه خوف و مسافر و جماعت و در پایان در ص ۱۶۸ كتاب، جدولی را ترسیم نموده كه موارد اتفاق و اختلاف شیعه و سنی را به صورتی دقیق بیان می‏ دارد. شگفت آنكه در ۱۹ مسأله مورد بحث تنها یك مورد است كه شیعه با اهل سنت اختلاف دارد و در باقی موارد شیعه با چند یا همه فرق اهل سنت موافق است.

 مسائل مربوط به زكات در باب سوم و روزه در باب چهارم با حدود ده سرفصل تبیین شده است. كتاب الأعتكاف در باب پنجم و حج در آخرین فصل كتاب یعنی فصل ششم آمده است. در ابتدای كتاب، یك مقدمه توسط مؤلف و در خاتمه نیز فهرست منابع و مآخذ به ترتیب الفباء در دوازده صفحه آورده شده است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸