المسلمون فی الاقطار غیرالاسلامیة الجالیات والمؤسسات الإسلامیة ودورها في إبراز صورة الإسلام

موضوع:

تمدن و بیداری اسلامی

نویسنده: عبدالعزیز بن عثمان التویجری

سال چاپ: 1385

معرفی:

این کتاب شامل دو مقالـه به قلـم دکتـر عبد العزیز بن عثمـان التویجری، مدیـر کل سازمان تربیـت، علـوم و فرهنـگ اسلامـی (ایسیسکـو) است که پیش از ایـن هر دو در کتابی به زبان انگلیسـی، فرانسـه و عربـی منتشر شده بود و ناشر به مناسبت کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آنها را در قالب کتاب به طبـع رسانده است.

ایـن دو مقـالـه عبـارتنـد از: «اقلیـت­هـا و مـؤسسـات اسـلامی و نقــش آنهـا در ارائـه تصویـر اسـلام» و «مسلمانان غرب و جهان اسلام».

در مقاله اول، عبد العزیز بن عثمـان التویجری با توجه به حادثه یازدهم سپتامبر و پیامدهای ناگوار آن بر مسلمانان از جمله اتهامات مختلف از سوی محافل مطبوعاتی و سیاسی بر اسلام و تضییع حقوق سیاسی، شهروندی، فرهنگی و اجتماعی اقلیت­ های مسلمان، می‌كوشد راهبردها و روش ­هایی را برای ارائه تصویر صحیح و حقیقی اسلام و مسلمانان، پیش روی اقلیت­ ها و مراکز اسلامی قرار ‌دهد و نقش آنان را در تقویت حضور اسلامی در غرب ارائه و روابط مشترک آنان را در سایه حوادث یازدهم سپتامبر تبیین کند.

نویسنده در مقاله دوم ضمن توضیح تفاوت دو عبارت «مسلمانان غرب» و «مسلمانان غرب» و ویژگی ­های هر یک، به سابقه تاریخی «مسلمانان غرب» و مهاجرت تدریجی برخی از مسلمانان کشورهای اسلامی به اروپا پرداخته و حضور اسلامی را با بررسی فعالیت­ های مختلف مسلمانان تبیین می كند.

نویسنده در ادامه بحث خود راهبرد اقدامات اسلامی- فرهنگی را در غرب تحلیل کرده و سپس اهداف و اقدامات «شورای عالی تربیت و فرهنگ درغرب» واوضاع مسلمانان را بعد از حادثه یازدهم سپتامبر توضیح می‌دهد.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸