بررسی و نقد مداخل قرآن، حدیث، رجال و تفسیر در دایرة المعارف اسلام

موضوع:

قرآن و تفسیر

نویسنده: دکتر مژگان سرشار

سال چاپ: 1389

معرفی:

دکتر مژگان سرشار، تهران، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ـ  معاونت فرهنگي، چاپ اول، ۱۳۸۹، ۲۱۶ صفحه، رقعي.

کتب آسماني پيامبران، از آنجا که مخاطبشان انسان بوده، همواره در کانون توجه انسان قرار داشته اند و از جنبه‌هاي مختلف در آنها تحقيق و تفحّص شده است. در ميان کتب آسماني اديان الهي، قرآن کريم برتر و متمايزتر از همه است و در طول تاريخ اسلام، هم مسلمين و هم غيرمسلمين در آن به تفحّص و دقّت و تفکّر پرداخته و به کسب حقايق و معارف نائل شده اند و علوم و رشته‌هاي مختلفي از جمله علم حديث، علم رجال و علم تفسير بر پايه قرآن کريم و در منظومه علوم اسلامي پديد آمده اند.

در ميان پژوهش‌هاي غربيان درباره اسلام، دايرةالمعارف اسلام جايگاه مهمي داشته و در آن، مداخل متعدد و متنوعي از موضوعات دين اسلام جاي داده شده است. اين دايرةالمعارف نخستين بار در فاصله سال‌هاي ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۹ ميلادي منتشر شد و بعدها در محتواي آن تجديد نظر شده و با ويرايش تازه اي عرضه گرديد.

 به هر روي، از آنجا که اين دانشنامه را غربي‌ها نوشته اند و يا دست کم ديدگاه‌هاي غربي در آن غلبه داشته است، محققان جهان اسلام با مداخل آن برخوردي انتقادي نموده و در صدد بيان کژي‌ها و برداشت‌هاي نابجا و توصيفات ضعيف و تحليل‌هاي يک سويه آن برآمده اند؛ امري خوش يمن که دست کم متضمن دو برکت است؛ يکي آنکه ديدگاه‌هاي غربي درباره اسلام را به چالش مي کشد و از اين منظر، ضعف‌ها و کژبيني‌هاي آن را آشکار مي کند؛ ديگر آنکه خود محققان جهان اسلام را با ابعاد اين دين مبين و روش‌هاي تازه در تحليل و تأمل در جنبه‌هاي مختلف آن آشنا مي سازد و باعث بارورتر شدن تحقيقات و پژوهش‌هاي ايشان مي شود. کتاب بررسي و نقد مداخل قرآن، حديث، رجال و تفسير در دايرةالمعارف اسلام گامي است در اين جهت.

نويسنده در اين کتاب، چهار مدخل مهم از دانشنامه اسلام را به نقد کشيده است. اين چهار مدخل عبارتند از: قرآن، حديث، رجال و تفسير. در دانشنامه اسلام، مدخل قرآن را آلفورد ولچ و جيمز پيرسن نوشته اند و مدخل تفسير به قلم آندرو ريپين است. مدخل حديث توسط جيمز رابسن و مدخل رجال نيز توسط خوتير ينبل تهيه شده است. مدخل قرآن در ميان اين چهار، مهمترين است و بيش از بقيه بدان پرداخته شده و به همين جهت نقد آن نيز مفصل تر از ساير مداخل است.

بررسي و نقد مداخل قرآن، حديث، رجال و تفسير در دايرةالمعارف اسلام به عنوان نقدي مؤثر و مستدل نسبت به برداشت ها، ديدگاه‌ها و روش‌هاي علمي غربي در بررسي اسلام و عناصر آن، کتابي است بسيار خواندني و دربردارنده نکات بسيار درباره مباحث پُردامنه دين اسلام. مباحثي که هميشه مي توان آنها را از جهات مختلف بررسي کرد و اطلاعات ارزشمندي از دل آنها به دست آورد که بر عمق و گستره دانش ديني مسلمانان و حتّي غيرمسلمانان مي افزايد و پژوهشگران منصف غربي را هم به سمت برداشت‌هاي دقيق تر و صحيح تر هدايت مي کند. اين کتاب را معاونت فرهنگي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي منتشر کرده و در مقدمه معرفي آن، کلياتي از سابقه بحث در اختيار خواننده قرار مي گيرد که در پيگيري مباحث مندرج در آن، راهگشاست.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸