بر ترنج آرزو درس‏نامه متون عرفانی به زبان فارسی

موضوع:

دیگر موضوعات

نویسنده: روح الله چاوشی / معاونت فرهنگی

سال چاپ: 1387

معرفی:

این كتاب كه نمونه‌های معدود و در عین حال متنوعی از میراث مكتوب عرفان به زبان فارسی را از كهن‌ترین منابع تا تألیفات و آثار معاصر در بردارد، با هدف استفاده دانشجویان و با مشخصات كتاب‌های درسی تدوین شده است. تفاوت آشكار و برجسته این كتاب با سایر كتاب‌های درسی بیشتر در مدخل‌های هر درس رخ می‌نماید. در این مدخل‌ها نویسنده مهم‌ترین نكات و مباحثی را كه برای آشنایی با متن، مؤلف، پیام و زبان و سبك آن برای ورود به دنیای آن متن بایسته دانسته است یادآوری كرده و در حد لازم و مفید توضیح داده است.

كتاب با مقدمه ‏ای از آقای محمد سرور مولائی آغاز شده است. سپس مؤلف ( روح الله چاوشی ) در مقدمه ‏ای كوتاه مراحل تدوین و تألیف كتاب را بیان می ‏دارد. آنگاه متن كتاب با منظومه رستم و سهراب، سراینده شاهنامه، فردوسی بزرگ آغاز می‏ شود. وی «این داستان را در بردارنده رازی می ‏داند كه بر ملا شدن آن تنها در گرو تهذیب نفس و پاكی روان است.»

 متن بعدی گزیده‏ای از كشف المحجوب هجویری درباره تصوف می‏ باشد و به دنبال آن متونی را از تذكره الاولیاء عطار نیشابوری در یاد منصور حلاج، بایزید بسطامی، وعین القضاه همدانی آورده است.

نامه ‏های عین القضاه همدانی متن برگزیده بعدی است كه پس از مقالات شمس عارفان، شمس تبریزی آورده است. پس از آن، منتخباتی از مثنوی مولوی، غزل حافظ و غزل بیدل دهلوی را آورده است و در پایان كتاب از متون عرفانی معاصر، مطالبی را از سر الصلاه امام خمینی(ره) آورده است. فهرست منابع و مراجع كتاب را نیز بدان افزوده است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸