بیداری اسلامی ، چشم انداز آینده و هدایت آن – جلد ۱

موضوع:

مجموعه مقالات کنفرانس

نویسنده: معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

سال چاپ: 1384

معرفی:

«بیداری اسلامی» یا «خیزش اسلامی» پدیده­ای عظیم و فراگیر است و حدود دو قرن از پیدایش  آن می­ گذرد. در طول این مدت، فراز و نشیب­ های بسیاری فراروی این حرکت بوده و ضعف و  قوت­هایی داشته است. فعالان آن در آغاز، جمعی از علمای دین و نخبگان و اندیشمندان بودند؛ ولی امروز  توده ­های مسلمان، اعم از عالم و عامی، در سرتاسر جهان به حرکت درآمده‌اند. در این پویه، جریان­های فکری فقهی، کلامی و سیاسی متعدد شکل گرفته است؛ بدان سان که از تنوع و تکثر فراوان برخوردارند. گاه به هم نزدیک، و گاه در تضاد شدید، به افراط و تفریط گرائیده ­اند. شناخت این حرکت، مسیر پیموده شده، چشم­ انداز آینده، رهبران و فعالان گذشته و حال، جریان­ های فکری، ضعف­ ها و قوت­ ها، افراط ­ها، تفریط­ ها و احیاناً انحرافات فکری، فرهنگی و سیاسی آن ضرورت مبرمی در راه تکامل، انسجام و موفقیت­ های آینده­ ی این حرکت است. برپایه­ی این جریان، موضوع هفدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، «بیداری اسلامی، چشم­ اندازهای آینده و هدایت آن» نام گرفته است.

مجموعه حاضر که توسط معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تهیه و تنظیم شده است، مقالات منتخب این همایش عظیم علمی و فرهنگی است.

جلد اول دارای سه محور است: مباحث مقدماتی، چشم­ انداز آینده، و هدایت بیداری اسلامی. این جلد شامل پیش­ گفتار، سخنان مقام معظم رهبری، سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی (آقای مسجد جامعی) و سه بخش  تحت عنوان محورهای سه‌گانه فوق­ الذکر می ­باشد. برخی از مقالات این جلد عبارتند از: غرب و خیزش اسلامی: با نگاهی ویژه به کتاب / محمدعلی تسخیری؛ بیداری اسلامی و چشم­ انداز آینده / محمد العاصی؛ و عوامل درونی گرفتاری­ های امت اسلامی / تاج­­الدین هلالی.

پایان بخش این جلد نیز فراخوان کنفرانس است.

در جلد دوم، محور چهارم تحت عنوان برنامه ­ریزی راهبردی جهت رویارویی با چالش ­ها آمده است.  این جلد  شامل پیش گفتار، محور چهارم و بیانیه ­ی پایانی است. عناوین برخی از مقالات این جلد عبارتند از: خیزش اسلامی و  گفت­وگوی فرهنگ و ادیان / عبدالستار الهیتی؛ (مصلحت) و نقش آن در تقریب مذاهب اسلامی / خالد زهری؛ و ضرورت تدوین استراتژی آموزشی کشورهای اسلامی / سید مسعود نوری.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸