جهانشمولی اسلام وجهانی سازی

موضوع:

نمایه و کتابشناسی

نویسنده: دکتر فرج الله علی قنبری

سال چاپ: 1382

معرفی:

جهانشمولی یکی از جنبه­ های اصلی دین اسلام است که آیات و روایات متعددی درباره آن وجود دارد و کتاب ها، مقالات، پژوهش ها و گفتارها و نوشتارهای مختلفی درباره آن پدید آمده است. از سوی دیگر، مسئله جهانی شدن به عنوان یکی از چالش های جهان اسلام در عصر حاضر، زمینه ساز  پژوهش ها وتألیف مقالات بسیاری شده است.

در این کتاب که به مناسبت شانزدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی (جهانشمولی اسلام وجهانی سازی) منتشر گردیده، کوشیده شده است مقالات، پژوهش ها، گفتارها ونوشتارهایی که در این موضوع به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی پدید آمده است، گردآوری و تدوین شود.

در قسمت اول کتاب دکتر فرج الله علی قنبری به کتابشناسی آثار فارسی وعربی وقسمت دوم آن به منابع انگلیسی اختصاص دارد، در چهار بخش سامان یافته است.

در بخش اول که به موضوع جهانی شدن اختصاص دارد، ابتدا آثار مربوط به کلیات جهانی شدن، تعریف و ماهیت آن، پیشینه جهانی شدن (ریشه‌های تاریخی و نظری) آمده، سپس منابعی که به ابعاد جهانی شدن (سیاسی – اقتصادی و اجتماعی – فرهنگی) اختصاص دارد، گردآوری و تدوین شده است. پس از آن آثاری که در موافقت یا مخالفت این موضوع به نگارش درآمده، درج شده ودر پایان این بخش، منابعی که درباره چالشها و راهکارهای جهانی شدن تألیف شده، آمده است.

بخش دوم به موضوع جهانی شدن ودین اختصاص دارد و ابتدا آثار مربوط به موضوع جهانی شدن وادیان آمده، و سپس تألیفاتی که به موضوع ادیان و آینده جهان (پیش بینی ظهور منجی) اختصاص دارد، آمده است.

بخش سوم به موضوع اسلام وجهانی شدن (جهانشمولی اسلام) اختصاص دارد. تاریخ تمدن اسلام و روند جهانی شدن، ظهور و سقوط تمدن ها و جهانی شدن (سنتهای تاریخی در اسلام و قرآن)، تاریخ گسترش اسلام و امپراطوری، نظریه جهانی شدن در اسلام ودولت حقه و حکومت جهانی محورهای این بخش­اند.

بخش چهارم و پایانی کتاب نیز به اسناد، مراجع و همایش ها اختصاص دارد و در قسمتی از آن که فقط به منابع انگلیسی اختصاص دارد پایگاه های اینترنتی و مؤسسات علمی و تحقیقاتی مربوط به جهانی شدن معرفی شده‌‌ است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸