سید جمال‌ الدین اسدآبادی و نهضت بیداری اسلامی

موضوع:

مجموعه مقالات کنفرانس

نویسنده: معاونت فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

سال چاپ: 1383

معرفی:

مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دی ماه ۱۳۷۵ به مناسبت یکصدمین سال درگذشت سید جمال الدین اسدآبادی، «کنگره بین المللی سید جمال‌الدین اسدآبادی» را با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور شماری از دانش پژوهان و اندیشمندان برگزار کرد.

کتاب حاضر شامل گزیده‌ای از مقالات ارسالی به دبیرخانه این كنگره است و از مقدمه ناشر، «مجمع جهانی تقریب و کنگره بین المللی سید جمال»، سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنگره و هفت فصل تشکیل شده است.

در فصل اول، زندگی و آثار سید جمال الدین در چهار مقاله آمده است که «زندگی سید جمال الدین»، «پیوند سید جمال الدین اسدآبادی با افغانستان» و «معرفی اجمالی آثار سید جمال الدین الحسینی» از شمار آنهاست.

فصل دوم، سید جمال الدین و بیداری اسلامی، شامل هشت مقاله است: عناوین برخی از آنها عبارت‌اند از: «بازگشت به قرآن و نهضت های اصلاحی جهان اسلام»، «مصلح عالم اسلام»، «اصلاح جامعه در اندیشه سید جمال»، «جمال الدین و پان اسلامیسم» و «تفاوت های فکری سید جمال الدین اسدآبادی با سید احمدخان».

فصل سوم، سید جمال‌الدین و سیاست، حاوی پنج مقاله است که «روابط سید جمال‌الدین اسدآبادی با محمّدحسن خان اعتمادالسلطنه»، «نقش سید جمال در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران» و «بررسی اندیشه ­های سید جمال و نقش او در سقوط استبداد» از جمله آنهاست.

در فصل چهارم، سید جمال الدین و وحدت اسلامی، چهار مقاله درج شده است که عناوین برخی از آنها از این قرار است: «سید جمال الدین و نهضت اتحاد کشورهای اسلامی»، «سید جمال الدین بنیان گذار جبهه اتحاد اسلامی» و «دکترین اصلاح، نظریه وحدت اسلامی سید جمال».

فصل پنجم که به اندیشه‌های علمی سید جمال الدین اختصاص دارد، شامل چهار مقاله است از جمله: «تأثیر معنوی سید جمال در پرورش استعدادهای شایسته»، «پارادوکس علم و دین در اندیشه سید جمال».

در فصل ششم، سید جمال در کلام اندیشمندان، دو مقاله آمده که عناوینشان از این قرار است: «شناخت من از سید جمال الدین» و «سید جمال از نظر دکتر محمّد بهی».

فصل پایانی کتاب حاوی گفت و گوهایی با آیت الله واعظ زاده خراسانی، سید هادی خسروشاهی و دکتر علی‌اصغر حلبی درباره شخصیت، اندیشه، تأثیرات و فعالیت های سید جمال است. قطعنامه کنگره نیز در این فصل آمده است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸