فهارس مجمع البیان فی تفسیرالقرآن (جلد دوم)

موضوع:

نمایه و کتابشناسی

نویسنده: محمد مهدی نجف و هادی عظیمی

سال چاپ: 1380

معرفی:

«مجمع البیان فی تفسیرالقرآن» از مهمترین و ارجمندترین تفاسیر جهان اسلام است و دانشمندان شیعه و سنی آن را یكی از تفاسیر معتبر قدیم دانسته اند. این تفسیر به نیکوترین صورت تنظیم شده و دارای سرعنوان­ های مشخص می‌باشد. نظر به همین ویژگی است که این تفسیر بارها در کشورهای مسلمان اعم از شیعه و سنی‌نشین چاپ و منتشر شده است. در سال ۱۹۵۸ م. دارالتقریب بین المذاهب الإسلامیه در مصر این تفسیر شریف را با تصحیح و طبع جدید زیر نظر جمعی از علمای الأزهر و استادان دیگر دانشگاه­ های مصر منتشر کرد.

مرکز پژوهش ها و مطالعات علمی وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به سبب این که مجمع البیان چاپ مصر را روشمند و دقیق تشخیص داد، در سال ۹۸ – ۱۹۹۷ م. آن را به صورت افست دوباره در ایران به چاپ رساند و در آنجا به خوانندگان گرامی وعده داد که فهارس مختلف علمی و فنی این چاپ از مجمع البیان را به زودی منتشر کند. اثر حاضر، همان فهارس وعده داده شده است.

تنظیم کنندگان این فهارس ( محمد مهدی نجف و هادی عظیمی ) در کار خود به سه چاپ معتبر و رایج در میان محققان ارجاع داده اند:

۱- چاپ مصر که در بالا بدان اشاره شد؛

۲- چاپ لبنان كه در سال ۱۹۸۸ م. منتشر شده و سید هاشم رسولی محلاتی و سید فضل‌الله یزدی طباطبایی آن را تصحیح كرده‌‌اند؛

۳- چاپ ایران به تصحیح سید هاشم رسولی محلاتی. در مقدمه اثر حاضر همچنین به برخی از خطاها و اشتباهات این چاپ­ها اشاره شده است.

در جلد دوم این اثر، فهرست مطالب تفسیر مجمع البیان در محورهای زیر آمده است: شواهد شعری، شاعران، قافیه­ های اشعار، قافیه ­های ارجوزه­ ها، ادیان و مذاهب، قبایل و طوایف و اقوام، جماعت­ ها و ملل و فرق، اماکن، اسامی حیوانات، کتاب­ ها و سوره های قرآن.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸