من الظواهر العامة فی الاسلام

موضوع:

دیگر موضوعات

نویسنده: محمد علی تسخیری

سال چاپ: 1384

معرفی:

مطالعه پدیده ­ها و ویژگی های کلی اسلام در کنار شناخت مقاصد شرعی، نقش مهمی در بررسی تطبیقی مهم‌ترین رویکردهای مذهبی موجود دارد. همچنان‌که در تعیین و تعریف نشانه ­ها و خصوصیات این شریعت و چه بسا حتی در فرایند استنباط احکام از منابع اصلی بسیار تأثیرگذار است. از این رو به اعتقاد مؤلف کتاب حاضر، شناخت این پدیده­ ها می تواند علم مکملی برای علم مقاصد شریعت بوده و برای اعتقاد اسلامی و شریعت سودمند باشد.

این کتاب که یك مقدمه و شش بخش دارد، در صدد است برخی از این پدیده­ ها و ویژگی ها را بررسی و تشریح کند و نگاه اسلام را بر اساس منابع تبیین نماید. بخش اول کتاب به رفتار اخلاقی اختصاص دارد و نویسنده ( محمد علی تسخیری ) در آن به تعریف رفتار اخلاقی در نظام اسلامی و ویژگی های جامعه متصف به اخلاق اسلامی پرداخته، سپس برخی خصوصیات حیات معنوی اسلامی را بر شمرده و در پایان، برخی شبهات موجود درباره واقعگرایی اسلامی را بیان کرده است.

نویسنده در بخش دوم کتاب با استناد به آیات قرآنی و منابع سنی و شیعی رابطه طبیعت و ماوراء طبیعت نظیر هستی و خداوند، عالم غیب و عالم شهادت، ارتباط میان موجودات و . . . را تشریح کرده است. در ادامه این بخش ارتباط میان عناصر موجود در اسلام، نظام سیاسی و نقش حاکم شرع، ارتباط سازمانهای اجتماعی با نظام اقتصادی، نظام عقوبات و نظام عبادات بیان شده است. نویسنده در پایان این بخش به تفصیل به تعامل و تعاون میان گروه ها در اسلام پرداخته و موضع اسلام را در این باره در شش بند تحلیل کرده است.

سومین ویژگی‌ای که کتاب به آن پرداخته پدیده اعتدال و میانه روی است. در این بخش ابتدا مفهوم اسلامی اعتدال و میانه روی مورد بررسی قرار گرفته و نمونه ­های مختلفی از آن بیان شده است. در ادامه نحوه تعامل فرد مسلمان با واقعیت و شرایط مختلف تشریح شده است. چهارمین بخش کتاب به بررسی پدیده جهانی بودن اسلام و شاخصه ­های مهم ارتباط و تعامل با دیگران، تفاوت جهانی بودن اسلام و جهانی شدن غرب اختصاص دارد.

در بخش پنجم کتاب موضوع نرمش و انعطاف پذیری در اسلام بررسی شده است. بخش پایانی کتاب به موضوع آرزو و امید در اسلام اختصاص دارد و نویسنده در چهار فصل: آرزو در عقیده، آرزو در پندارهای برآمده از عقیده، قوانین فرعی و ضوابط آرزو، به بررسی این موضوع پرداخته است.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸