گزارش سلسله نشست های تقریبی نشست های علمی

موضوع:

وحدت و تقریب

نویسنده: پژوهشگاه مطالعات تقریبی

سال چاپ: 1402

معرفی:

گزارش
سلسله نشست‌های
تقریبی
نشست‌های علمی

بررسی مسائل و تحولات دنیای امروز به‌ویژه جهان اسلام، ضرورت تصمیم‌گیری آگاهانه مبتنی بر مطالعات و تحقیقات هدف‌مند را اجتناب ناپذیر ساخته است. در این خصوص جایگاه مؤثر پژوهشگاه مطالعات تقریبی در تحلیل واقعیت‌ها و شرایط حاکم بر جهان اسلام و ارائه راهکارهای کارشناسانه، غیر قابل انکار می‌باشد. در کنار آن تا زمانی که نگاه تقریبی در بین اندیشمندان جهان اسلام به‌خصوص فعالان حوزۀ دین و مذهب که بیشتر آنها مرتبط با حوزۀ علميۀ قم هستند، نهادینه نشود فعالیت‌های علمی و عینی تقریب نتیجۀ مطلوب را نخواهد شد .

در این راستا پژوهشگاه مطالعات تقریبی با استفاده از ظرفیت‌های اندیشمندان دینی جهت تبیین مسائل تقریبی و ارائه راهکارهای عملیاتی در این عرصه و نهادینه‌سازی اندیشۀ تقریب اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های آزاداندیشی نمود.

در این نشست‌ها سعی شده است از افرادی با دیدگاه‌های متفاوت نسبت به تقریب دعوت شود تا همۀ جوانب مسألۀ تقریب مورد واکاوی قرار گیرد. همچنین سعی شده است ارائه دهندگان نشست‌ها فراتر از اندیشمندان حوزۀ علمیه قم بوده و علاوه بر فرهیختگان دانشگاهی از بزرگان اهل‌سنت نیز برای ارائه نظرات دعوت به عمل آید. به‌صورت کلی در این نشست‌ها موضوعات و مسائل ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:

  •   تبیین اندیشۀ تقریب و وحدت و رویکردهای مختلف نسبت به آن
  •   تبیین واقعیت‌های موجود مذاهب اسلامی و چالش‌های پیش‌رو
  •   معرفی مذاهب مهم و فعال در منطقه و جهان اسلام
  • ظرفیت‌های مذاهب مختلف در مسألۀ تقریب
  •   تبیین و برجسته‌سازی نقاط مشترک در متون اسلامی با محوریت قرآن کریم و سنت شریف نبوی.
  •   پاسخگویی به شبهات پیرامون تقریب با تأکید بر متون روایی و تاریخی

•  معرفی دستاوردهای علمی و تمدنی مسلمانان و ایجاد زمینه تبادل اندیشه میان متفکران اسلامی.

لطفاً جهت تهیه کتاب با شماره‌ تلفن های زیر تماس حاصل فرمائید.
۰۹۱۲۸۵۲۱۵۷۱
۰۲۵-۳۷۷۱۱۳۸۸